MADDELER BİLGİSİ I |
DHF111 |
1 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ AYŞE DENİZ |
Dersin Amacı |
Diş Hekimliğinde kullanılan materyalleri tanıtmak, maddenin özelliklerini , kullanım yerlerini ve manipülasyonunu öğretmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Recognizes the general properties of matter. |
|
|
|
1 |
Maddenin genel özelliklerini tanır. |
Anlatım, Soru-cevap, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 5, 6, 7 |
2 |
Dental alçının genel özelliklerini ve kullanım yöntemlerini, uygulama alanlarını açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 5, 6, 7 |
2 |
Explains the general properties and usage methods of dental plaster and its application areas. |
|
|
|
3 |
Explains the casting methods used in dentistry and associates them with dental alloys. |
|
|
|
3 |
Diş hekimliğinde kullanılan döküm yöntemlerini açıklar ve dental alaşımlar ile ilişkilendirir. |
Anlatım, Soru-cevap, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 5, 6, 7 |
4 |
Protez kaide maddelerini listeler ve kullanım alanlarını açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 5, 6, 7 |
4 |
Lists the prosthetic base materials and explains their usage areas. |
|
|
|
5 |
Explain the general properties and usage methods of dental waxes and their application areas. |
|
|
|
5 |
Dental mumların genel özelliklerini ve kullanım yöntemlerini, uygulama alanlarını açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 4, 5, 6 |
6 |
Protez akriliklerini listeler ve kullanım alanlarını açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 5, 6, 7 |
6 |
Lists prosthetic acrylics and explains their usage areas. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Maddenin yapısı. Maddenin genel özellikleri. Alçı. Mumlar. Revetman. Döküm yöntemleri. Metal alaşımları. Akrilikler ve Protez kaide materyalleri. Dental Seramikler. |
Kaynaklar |
1-DİŞ HEKİMLİĞİNDE MADDELER BİLGİSİ, Prof. Dr Gülşen CAN, Prof Dr. A. Ersan Ersoy, Prof Dr. M. Levent Aksu
2-Dişhekimliği Maddeler Bilgisi, John F. McCabe Çeviren: Prof. Dr Emine Nayır
3-DİŞ HEKİMLİĞİNDE MADDELER BİLGİSİ, J. Anthony von Frauenhofer
4- Çeviri Editörü: Dr Nuran Özyemişci Cebeci |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Maddeler bilgisine giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to substances information |
|
2 . Hafta |
General properties of the substance |
|
2 . Hafta |
Maddenin genel özellikleri |
|
3 . Hafta |
Alçı |
|
3 . Hafta |
Plaster |
|
4 . Hafta |
Candle |
|
4 . Hafta |
Mum |
|
5 . Hafta |
Revetman |
|
5 . Hafta |
investment |
|
6 . Hafta |
Casting methods |
|
6 . Hafta |
Döküm yöntemleri |
|
7 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
7 . Hafta |
An overview |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Metal Alaşımları |
|
9 . Hafta |
Metal Alloys |
|
10 . Hafta |
Metal Alloys II |
|
10 . Hafta |
Metal Alaşımları II |
|
11 . Hafta |
Akrilikler |
|
11 . Hafta |
Acrylics |
|
12 . Hafta |
Prosthetic Base Materials |
|
12 . Hafta |
Protez Kaide Materyalleri |
|
13 . Hafta |
Dental seramikler I |
|
13 . Hafta |
Dental ceramics I |
|
14 . Hafta |
Dental Ceramics II |
|
14 . Hafta |
Dental Seramikler II |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
30 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi ( saati) |
14 |
2 |
28 |
Ara sınav |
1 |
12 |
12 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
12 |
12 |
Performans Ödevi |
1 |
8 |
8 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
|
|
X |
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
|
|
X |
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|