PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ 1 |
DHF106 |
2 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi BİRSEN EROL BAKAN |
Dersin Amacı |
Total dişsiz ağızda protetik rehabilitasyonu öğretmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Performs intraoral examination of the patient, including anatomical formations that may affect prosthesis retention and stability, in full denture patients. |
|
|
|
1 |
Tam protez hastalarında, protez retansiyon ve stabilitesini etkileyebilecek anatomik oluşumlar da dahil olmak üzere hastanın ağız içi muayenesini gerçekleştirir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
3, 5, 6, 8 |
2 |
Ölçü materyallerini, artikülatörleri, interokluzal kayıtları tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
5, 6, 8 |
2 |
Defines impression materials, articulators, interocclusal recordings. |
|
|
|
3 |
Evaluate laboratory procedures in complete dentures |
|
|
|
3 |
Tam protezlerde laboravutar işlemlerini değerlendirebilir |
Anlatım, Soru-cevap, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
3, 5, 6, 10 |
4 |
Total protezlerde diş seçimi ve dizimini öğrenir |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
5, 6, 8, 9 |
4 |
Learns tooth selection and alignment in total dentures |
|
|
|
5 |
Learns the materials, tools and equipment used during the production of total dentures, and experiences how to use them. |
|
|
|
5 |
Total protezlerin yapımı sırasında kullanılan malzeme , araç ve gereçleri öğrenir, nasuıl kullanılacağını deneyimler |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
3, 6, 7, 8 |
6 |
Total protez bitim yöntemlerini öğrenir , bitim işlemlerinde karşılaşacağı sorunları bilir ve önlemlerini almasını öğrenir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon) |
|
3, 5, 6, 7, 8 |
6 |
Learns the methods of total prosthesis finishing, knows the problems he will encounter in the finishing process and learns to take precautions |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Tam protez yapabilecek klinik ve laboratuar bilgisine sahip olmak, tam proteze yönelik terminoloji, endikasyon ve işlevleri, tam protez yapımının klinik aşamaları, tam protez yapımının laboratuar aşamalarını öğrenir. |
Kaynaklar |
1. Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz hastaların protetik tedavisi. Klasik Tam Protezler. Quintessence, İstanbul, 2013
2. Çalıkkocaoğlu S. Tam Protezler Cilt !-2, Protez Akademisi ve Gnatoloji derneği, İstanbul, 2004
3. Kulak Özkan Y. Tam protezler ve implantüstü hareketli protezler. Vestiyer Yayın Grubu, İstanbul, 2012
4. Akçaboy C, Nalbant L. Klinik öncesi total protezler, Ankara, 2001. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Tam Protezlere Giriş, Protetik Tedavinin Amaçları, ağız içi antomik yapılar ve destekleyici dokular. Destek dokuların sınıflandırılması |
|
1 . Hafta |
Introduction to Complete Dentures, Objectives of Prosthetic Treatment, intraoral anatomic structures and supporting tissues. Classification of supporting tissues |
|
2 . Hafta |
The regions related to the impression edges in total prostheses and the anatomical structures forming these edges and the muscles affecting the total prosthesis |
|
2 . Hafta |
Total protezlerde ölçü kenarları ile ilgili bölgeler ve bu kenarları oluşturan anatomik yapılar ve total protezleri etkileyen kaslar |
|
3 . Hafta |
Total protezlerde retansiyon ve stabilite ve dişsiz hastalarda muayene ve tedavi planlaması |
|
3 . Hafta |
Retention and stability in total dentures and examination and treatment planning in edentulous patients |
|
4 . Hafta |
Impression, impression trays, measuring, modeling in full dentures |
|
4 . Hafta |
Tam protezlerde ölçü, ölçü kaşıkları, ölçü alma, model elde edilmesi |
|
5 . Hafta |
Tam protezlerde bireysel kaşık hazırlanması ve yöntemleri |
|
5 . Hafta |
Individual tray preparation and methods in full dentures |
|
6 . Hafta |
Preparation of pedestal plate and wax walls |
|
6 . Hafta |
Kaide plağının ve mum duvarların hazırlanması |
|
7 . Hafta |
Artikülatöre alma |
|
7 . Hafta |
Articulation |
|
8 . Hafta |
Exam |
|
8 . Hafta |
Sınav |
|
9 . Hafta |
Sınav |
|
9 . Hafta |
Exam |
|
10 . Hafta |
Tooth selection and anterior tooth alignment in full dentures |
|
10 . Hafta |
Tam protezlerde diş seçimi ve anterior diş dizimi |
|
11 . Hafta |
Posterior diş dizimi |
|
11 . Hafta |
Posterior tooth alignment |
|
12 . Hafta |
Modeling in total dentures |
|
12 . Hafta |
Total protezlerde modelaj |
|
13 . Hafta |
Protezlerin muflaya alınması ve mum eliminasyonu, akril burajı |
|
13 . Hafta |
Muffling of prostheses and wax elimination, acrylic tamping |
|
14 . Hafta |
Leveling and polishing in full dentures |
|
14 . Hafta |
Tam protezlerde tesviye ve cila |
|
15 . Hafta |
Tam protezlerde tamir |
|
15 . Hafta |
Repair in full dentures |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Kısa Sınav |
1 |
5 |
Performans ödevi |
1 |
5 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
12 |
2 |
24 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
25 |
25 |
Kısa Sınav |
1 |
5 |
5 |
Performans ödevi |
1 |
5 |
5 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
1 |
8 |
8 |
Ara sınav |
1 |
15 |
15 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
82 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
X |
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
X |
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
|
|
X |
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
|
X |
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
|
|
X |
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|