Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ I DHF201 3 1 0 2,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi SELEN BOZKAYA BİLGİN
Dersin Amacı Çürüğün terminolojisi ve etyolojisi ve kavite terminolojisi hakkında bilgi sahibi olur, çürük sınıflandırılmalarını öğrenir. Black kavite prensipleri ve sınıflamalarını öğrenir. Restoratif tedavide kullanılan el aletleri, döner aletler ve frezler hakkında bilgi sahibi olur.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Learns hand tools used in restorative dental treatment.
1 Restoratif diş tedavisinde kullanılan el aletlerini öğrenir. Soru-cevap, Gösterip Yaptırma Sınav 1, 7
2 Restoratif diş tedavisinde kullanılan döner aletleri öğrenir. Gösterip Yaptırma Sınav 1, 7
2 Learns the rotary instruments used in restorative dental treatment.
3 Learns hand burs used in restorative dental treatment.
3 Restoratif diş tedavisinde kullanılan el frezleri öğrenir. Soru-cevap Sınav 1
4 Black kavite sınıflamasını öğrenir. Gösterip Yaptırma 1, 2, 3
4 Learns Black cavity classification.
5 Learns black cavity principles.
5 Black kavite prensiplerini öğrenir. Soru-cevap Sınav 4, 5
6 Özel kavite prensiplerini öğrenir. Soru-cevap Sınav 3, 5, 6
6 Learns the principles of special cavity.
7 Learns atraumatic restorative therapy.
7 Atrvmatik restoratif tedaviyi öğrenir. Soru-cevap Sınav 5, 8, 9, 10, 12
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Diş çürüğü (tanımı, terminolojisi ve etyolojisi), çürük sınıflaması, Black prensipleri ve Black sınıflaması, restoratif tedavide kullanılan aletler.
Kaynaklar
Summitt JB, Robbins WJ, Hilton TJ, Schwartz RS. Fundamentals of Operative Dentistry, A Contemporary Approach. (3rd ed.) Quintessence Publishing, Illinois, 2006.Ritter AV, Boushell LW, Walter R. Studevant’s ART and SCIENCE of OPERATIVE DENTISTRY (7th ed.). Elsevier, 2016.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Restoratif Diş Hekimliği’ne Giriş
1 . Hafta Introduction to Restorative Dentistry
2 . Hafta Tools Used in Restorative Dentistry: Hand tools
2 . Hafta Restoratif Diş Hekimliği’nde Kullanılan Aletler: El aletleri
3 . Hafta Restoratif Diş Hekimliği’nde Kullanılan Aletler: Döner aletler
3 . Hafta Instruments Used in Restorative Dentistry: Rotary instruments
4 . Hafta Scholarship
4 . Hafta Frezler
5 . Hafta Frezler
5 . Hafta Scholarship
6 . Hafta Nomenclature to be Used in Cavity Operations
6 . Hafta Kavite İşlemlerinde Kullanılacak Adlandırma
7 . Hafta Kavite İşlemlerinde Kullanılacak Adlandırma
7 . Hafta Nomenclature to be Used in Cavity Operations
8 . Hafta VISA
8 . Hafta VİZE
9 . Hafta Kavitelerin Sınıflandırılması
9 . Hafta Classification of Cavities
10 . Hafta Cavity Preparation Principles
10 . Hafta Kavite Preparasyon Prensipleri
11 . Hafta Kavite Preparasyon Prensipleri
11 . Hafta Cavity Preparation Principles
12 . Hafta Standard and Special Cavity Principles
12 . Hafta Standart ve Özel Kavite Prensipleri
13 . Hafta Tünel Kaviteler
13 . Hafta Tunnel Cavities
14 . Hafta ART (Atraumatic Restorative Treatment)
14 . Hafta ART (Atravmatik Restoratif Tedavi)
15 . Hafta Anatomik Yapı ve Matriksler
15 . Hafta Anatomical Structure and Matrices
16 . Hafta FİNAL
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Sınav 1 60
sınav 1 40
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödev 13 1 13
Dönem sonu sınavı 1 1 1
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 60
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Program Output 1 X
2 He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues. X
3 Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence. X
4 Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry. X
5 Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry. X
6 As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility. X
7 Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach. X
8 Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach. X
9 Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing. X
10 Can share quantitative and qualitative data where necessary X
11 By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses. X
12 Acts in accordance with ethical values ​​in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients. X
13 She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. X