RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ PREKLİNİK I |
DHF203 |
3 |
0 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi SELEN BOZKAYA BİLGİN |
Dersin Amacı |
Restoratif diş tedavisinde kullanılan el aletlerini, döner aletleri, frezleri öğrenir. Çürüğün terminolojisi ve kavite terminolojisi hakkında bilgi sahibi olur, çürük sınıflandırılmalarını, Black kavite prensiplerini ve sınıflamaları öğrenir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns hand tools used in restorative dental treatment. |
|
|
|
1 |
Restoratif diş tedavisinde kullanılan el aletlerini öğrenir. |
Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Gözlem |
1, 3, 6 |
2 |
Restoratif diş tedavisinde kullanılan döner aletleri öğrenir. |
Laboratuar |
Sınav |
1, 3 |
2 |
Learns the rotary instruments used in restorative dental treatment. |
|
|
|
3 |
Learns hand burs used in restorative dental treatment. |
|
|
|
3 |
Restoratif diş tedavisinde kullanılan el frezleri öğrenir. |
Soru-cevap |
Sınav |
1, 7 |
4 |
Black kavite sınıflamasını öğrenir. |
Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav |
1, 2, 3 |
4 |
Learns Black cavity classification. |
|
|
|
5 |
Learns black cavity principles. |
|
|
|
5 |
Black kavite prensiplerini öğrenir. |
Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav |
4, 5 |
6 |
Özel kavite prensiplerini öğrenir. |
Gösterip Yaptırma |
Sınav |
3, 4, 5 |
6 |
Learns the principles of special cavity. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Restoratif diş tedavisinde kullanılan el aletleri, döner aletler, frezler. Çürük sınıflaması, Black kavite prensipleri. |
Kaynaklar |
Summitt JB, Robbins WJ, Hilton TJ, Schwartz RS. Fundamentals of Operative Dentistry, A Contemporary Approach. (3rd ed.) Quintessence Publishing, Illinois, 2006. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Diş hekimliğinde ergonomik çalışma |
|
1 . Hafta |
Ergonomic work in dentistry |
|
2 . Hafta |
Introduction of hand tools used in restorative dentistry |
|
2 . Hafta |
Restoratif diş hekimliğinde kullanılan el aletlerinin tanıtımı |
|
3 . Hafta |
Restoratif diş hekimliğinde kullanılan döner aletlerin tanıtımı |
|
3 . Hafta |
Introduction of rotary instruments used in restorative dentistry |
|
4 . Hafta |
Class I cavity preparation |
|
4 . Hafta |
Class I kavite preparasyonu |
|
5 . Hafta |
Class I kavite preparasyonu |
|
5 . Hafta |
Class I cavity preparation |
|
6 . Hafta |
Class II cavity preparation (2-sided) for premolars |
|
6 . Hafta |
Premolar dişlere Class II kavite preparasyonu (2 yüzlü) |
|
7 . Hafta |
Premolar dişlere Class II kavite preparasyonu (2 yüzlü) |
|
7 . Hafta |
Class II cavity preparation (2-sided) for premolars |
|
8 . Hafta |
VISA |
|
8 . Hafta |
VİZE |
|
9 . Hafta |
Molar dişlere Class II kavite preparasyonu (2 yüzlü) |
|
9 . Hafta |
Class II cavity preparation (2-sided) for molars |
|
10 . Hafta |
Class II cavity preparation (2-sided) for molars |
|
10 . Hafta |
Molar dişlere Class II kavite preparasyonu (2 yüzlü) |
|
11 . Hafta |
Premolar dişlere Class II kavite preparasyonu (3 yüzlü) |
|
11 . Hafta |
Class II cavity preparation for premolars (3-sided) |
|
12 . Hafta |
Class II cavity preparation for premolars (3-sided) |
|
12 . Hafta |
Premolar dişlere Class II kavite preparasyonu (3 yüzlü) |
|
13 . Hafta |
Molar dişlere Class II kavite preparasyonu (3 yüzlü) |
|
13 . Hafta |
Class II cavity preparation for molars (3-sided) |
|
14 . Hafta |
Class VI cavity preparation |
|
14 . Hafta |
Class VI kavite preparasyonu |
|
15 . Hafta |
Matriks ve kama uygulanması |
|
15 . Hafta |
Application of matrix and wedge |
|
16 . Hafta |
FİNAL |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
40 |
Gözlem |
0 |
0 |
Performans Ödevi |
0 |
0 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
8 |
1 |
8 |
Ödev |
16 |
1 |
16 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
74 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
X |
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
X |
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
|
X |
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
X |
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
X |
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|