Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ PREKLİNİK I DHF203 3 0 0 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi SELEN BOZKAYA BİLGİN
Dersin Amacı Restoratif diş tedavisinde kullanılan el aletlerini, döner aletleri, frezleri öğrenir. Çürüğün terminolojisi ve kavite terminolojisi hakkında bilgi sahibi olur, çürük sınıflandırılmalarını, Black kavite prensiplerini ve sınıflamaları öğrenir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Learns hand tools used in restorative dental treatment.
1 Restoratif diş tedavisinde kullanılan el aletlerini öğrenir. Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Laboratuar Sınav, Gözlem 1, 3, 6
2 Restoratif diş tedavisinde kullanılan döner aletleri öğrenir. Laboratuar Sınav 1, 3
2 Learns the rotary instruments used in restorative dental treatment.
3 Learns hand burs used in restorative dental treatment.
3 Restoratif diş tedavisinde kullanılan el frezleri öğrenir. Soru-cevap Sınav 1, 7
4 Black kavite sınıflamasını öğrenir. Gösterip Yaptırma, Laboratuar Sınav 1, 2, 3
4 Learns Black cavity classification.
5 Learns black cavity principles.
5 Black kavite prensiplerini öğrenir. Gösterip Yaptırma, Laboratuar Sınav 4, 5
6 Özel kavite prensiplerini öğrenir. Gösterip Yaptırma Sınav 3, 4, 5
6 Learns the principles of special cavity.
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Restoratif diş tedavisinde kullanılan el aletleri, döner aletler, frezler. Çürük sınıflaması, Black kavite prensipleri.
Kaynaklar
Summitt JB, Robbins WJ, Hilton TJ, Schwartz RS. Fundamentals of Operative Dentistry, A Contemporary Approach. (3rd ed.) Quintessence Publishing, Illinois, 2006.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Diş hekimliğinde ergonomik çalışma
1 . Hafta Ergonomic work in dentistry
2 . Hafta Introduction of hand tools used in restorative dentistry
2 . Hafta Restoratif diş hekimliğinde kullanılan el aletlerinin tanıtımı
3 . Hafta Restoratif diş hekimliğinde kullanılan döner aletlerin tanıtımı
3 . Hafta Introduction of rotary instruments used in restorative dentistry
4 . Hafta Class I cavity preparation
4 . Hafta Class I kavite preparasyonu
5 . Hafta Class I kavite preparasyonu
5 . Hafta Class I cavity preparation
6 . Hafta Class II cavity preparation (2-sided) for premolars
6 . Hafta Premolar dişlere Class II kavite preparasyonu (2 yüzlü)
7 . Hafta Premolar dişlere Class II kavite preparasyonu (2 yüzlü)
7 . Hafta Class II cavity preparation (2-sided) for premolars
8 . Hafta VISA
8 . Hafta VİZE
9 . Hafta Molar dişlere Class II kavite preparasyonu (2 yüzlü)
9 . Hafta Class II cavity preparation (2-sided) for molars
10 . Hafta Class II cavity preparation (2-sided) for molars
10 . Hafta Molar dişlere Class II kavite preparasyonu (2 yüzlü)
11 . Hafta Premolar dişlere Class II kavite preparasyonu (3 yüzlü)
11 . Hafta Class II cavity preparation for premolars (3-sided)
12 . Hafta Class II cavity preparation for premolars (3-sided)
12 . Hafta Premolar dişlere Class II kavite preparasyonu (3 yüzlü)
13 . Hafta Molar dişlere Class II kavite preparasyonu (3 yüzlü)
13 . Hafta Class II cavity preparation for molars (3-sided)
14 . Hafta Class VI cavity preparation
14 . Hafta Class VI kavite preparasyonu
15 . Hafta Matriks ve kama uygulanması
15 . Hafta Application of matrix and wedge
16 . Hafta FİNAL
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Sınav 1 40
Gözlem 0 0
Performans Ödevi 0 0
Dönem sonu sınavı 1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 8 1 8
Ödev 16 1 16
Dönem sonu sınavı 1 2 2
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 74
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Program Output 1 X
2 He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues. X
3 Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence. X
4 Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry. X
5 Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry. X
6 As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility. X
7 Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach. X
8 Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach. X
9 Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing. X
10 Can share quantitative and qualitative data where necessary X
11 By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses. X
12 Acts in accordance with ethical values ​​in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients. X
13 She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. X