ENDODONTİ I |
DHF205 |
3 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET KUTLU TANK |
Dersin Amacı |
Öğrencilerin dental pulpa yapısını ve kök kanal morfolojislerini anlamasını sağlamak ve kanal tedavisi sırasında kullanılan aletlerin, cihazların, materyal ve izolasyon tekniklerinin tanıtılması ile klinik öncesi çalışmalara hazırlanması amaçlanır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Understands the content and definition of endodontics. |
|
|
|
1 |
Endodonti biliminin içeriğini ve tanımını anlar. |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 3, 4 |
2 |
Pulpanın yapısı ve histolojisi hakkında bilgi sahibi olur. |
Anlatım |
Sınav, Kısa Sınav |
1, 2, 3, 4 |
2 |
Have information about the structure and histology of the pulp. |
|
|
|
3 |
Knows the functions, layers and cells of the pulp |
|
|
|
3 |
Pulpanın görevleri, tabakaları, hücrelerini bilir |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5 |
4 |
Endodontide kullanılan kök kanal aletlerinin tasarım özelliklerini, kullanım amaçlarını ve kullanım şekillerini kavrar |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 3, 4 |
4 |
Understands the design features, purpose of use and usage patterns of root canal instruments used in endodontics. |
|
|
|
5 |
Knows the contents and properties of root canal filling materials, intracanal medications, and disinfectants. |
|
|
|
5 |
Kök kanal dolgu materyallerinin, kanal içi medikamentlerin, ve dezenfektanların içerikleri ve özelliklerini bilir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 3, 4 |
6 |
Rubber Dam setini oluşturan bileşenleri tanır; Rubber Dam’in dişlere takılma yöntemlerini ve kullanım avantajlarını bilir. |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 2, 4, 6 |
6 |
Recognizes the components that make up the Rubber Dam set; Knows the methods of attaching Rubber Dam to the teeth and the advantages of use. |
|
|
|
7 |
Knows root morphology of teeth, root canal anatomy and variations of these anatomies. |
|
|
|
7 |
Dişlerin kök morfolojilerini, kök kanal anatomilerini ve bu anatomilere ait varyasyonları bilir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
1, 2, 4, 6, 9 |
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Endodontinin tanımı, vital pulpa tedavileri, pulpanın histolojisi, Endodontide kullanılan aletlerin, materyallerin ve cihazların özellikleri, Endodontide sterilizasyon ve izolasyon uygulamaları, kök kanallarının anatomisini içerir. |
Kaynaklar |
1- Louis Berman Kenneth Hargreaves. Cohen’s Pathways of the Pulp - 12th Edition. 1st October 2020.
2- Torabinejad M, Walton RE. 2008; Endodontics: Principles and Practice, 4th ed., Saunders, London
3- Çalışkan MK. 2006; Endodontide Tanı ve Tedaviler, Nobel Tıp Kitapevleri 1. Baskı, İstanbul.
4- Ingle JI,Bakland LK. 2002 Endodontics 5th ed.,Bc Decker Inc.Hamilton, Ontario, Canada
5- Endodonti Akıl Notları, 2020, 1.baskı, Güneş Kitapevi, İstanbul, Türkiye |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Pulpanın yapısı ve histolojisi |
|
1 . Hafta |
Structure and histology of the pulp |
|
2 . Hafta |
Structure and histology of the pulp |
|
2 . Hafta |
Pulpanın yapısı ve histolojisi |
|
3 . Hafta |
Pulpanın yapısı ve histolojisi |
|
3 . Hafta |
Structure and histology of the pulp |
|
4 . Hafta |
Root canal anatomy |
|
4 . Hafta |
Kök kanal anatomisi |
|
5 . Hafta |
Kök kanal anatomisi |
|
5 . Hafta |
Root canal anatomy |
|
6 . Hafta |
Root canal anatomy and variations |
|
6 . Hafta |
Kök kanal anatomisi ve varyasyonları |
|
7 . Hafta |
ndodontide kullanılan materyaller, aletler ve cihazlar |
|
7 . Hafta |
materials, instruments and devices used in endodontics |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
ara sınav |
|
9 . Hafta |
Endodontide kullanılan materyaller, aletler ve cihazlar |
|
9 . Hafta |
Materials, instruments and devices used in endodontics |
|
10 . Hafta |
Materials, instruments and devices used in endodontics |
|
10 . Hafta |
Endodontide kullanılan materyaller, aletler ve cihazlar |
|
11 . Hafta |
Endodontide kullanılan materyaller, aletler ve cihazlar |
|
11 . Hafta |
Materials, instruments and devices used in endodontics |
|
12 . Hafta |
Materials, instruments and devices used in endodontics |
|
12 . Hafta |
Endodontide kullanılan materyaller, aletler ve cihazlar |
|
13 . Hafta |
Kanal tedavisinde dişin izolasyonu ve Rubber Dam kullanımı |
|
13 . Hafta |
Tooth isolation and use of Rubber Dam in root canal treatment |
|
14 . Hafta |
Pulpal access cavities |
|
14 . Hafta |
Pulpal giriş kaviteleri |
|
15 . Hafta |
Pulpal giriş kaviteleri |
|
15 . Hafta |
Pulpal access cavities |
|
16 . Hafta |
final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav (arasınav) |
1 |
20 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
5 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Doküman İncelemesi |
1 |
5 |
final sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
ders süresi |
16 |
1 |
16 |
ara sınav |
1 |
1 |
1 |
final sınavı |
1 |
1 |
1 |
ara sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
final sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
ders dışı çalışma |
10 |
1 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
48 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
X |
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|