GENEL ANATOMİ II |
DHF209 |
3 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MAHMUT SABRİ MEDİŞOĞLU |
Dersin Amacı |
Öğrencilerin vücudu oluşturan ,dolaşım sistemi, solunum sistemi ,sindirim sistemi ,ürogenital sistem Duyu organları (Göz-Kulak) MSS ,periferik sinir sistemi, cranial sinirler ve Otonom Sinir Sistemi anatomisi hakkında bilgi sahibi olmaları ve bu sistemleri oluşturan yapı ve organların anatomik özellikleri ile ilgili bilgi ve becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines general concepts, terminology and anatomical positions in anatomy |
|
|
|
1 |
Anatomide genel kavramları, terminolojiyi ve anatomik pozisyonları tanımlar |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
2 |
Anatomik bilgileri klinik pratikte karşılaşılabilecek olaylar ile ilişkilendirebilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
2 |
Can relate anatomical information with events that may be encountered in clinical practice. |
|
|
|
3 |
Defines the structure of the circulatory and respiratory systems and their relations and interactions with each other. |
|
|
|
3 |
Dolaşım ve solunum sistemi yapısını ve birbirleri ile olan ilişkilerini ve etkileşimlerini tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
4 |
Mimik kasları farenks,larenks,yüzdeki anatomik yapıların yapıları ile klinik pratik ilişkisini kurup tanımlayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
4 |
Establish and define the clinical practice relationship of mimic muscles with the structures of the pharynx, larynx, and anatomical structures on the face. |
|
|
|
5 |
Understands and expresses the clinical anatomy approach for cases that may be encountered in clinical practice. |
|
|
|
5 |
Klinik pratikte karşılaşabilinecek olgular için klinik anatomi yaklaşımını anlayıp ifade eder. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Dolaşım,Solunum,Merkezi ve periferik sinir sistemi,Ürogenital sistem,Sindirim sistemi,Endokrin sistem,Duyu organları göz ve kulak anatomisi, cranial sinirler ve Otonom Sinir Sistemini ve onları oluşturan organların anatomik yapısı ve bunların genel olarak birbirleriyle olan etkileşimlerini anlamak ve analiz edebilmek. |
Kaynaklar |
Anatomi ,Kaplan Arıncı - Alaittin Elhan, Güneş Kitabevi, İstanbul, 200 Gray's Anatomi, M.Yıldırım ,Güneş kitabevi, İstanbul, 2007 Moore, K. L. 2007. Kliniğe Yönelik Anatomi (Clinically Oriented Anatomy) (4.baskı). Çeviri: Prof. Dr. Kayıhan Şahinoğlu, Nobel Tıp Kitapevleri. ISBN:975-420-542-6 Ozan Anatomi, Hasan OZAN, Klinisyen Tıp Kitabevleri, 2014, 3.Baskı. Sobotta İnsan Anatomisi Atlası, Cilt I-II Putz R, Pabst R 2000. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Anatomi ve terminolojiye giriş. |
|
1 . Hafta |
Introduction to anatomy and terminology. |
|
2 . Hafta |
Circulatory system anatomy |
|
2 . Hafta |
Dolaşım sistemi anatomisi |
|
3 . Hafta |
Solunum sistemi anatomisi |
|
3 . Hafta |
Respiratory system anatomy |
|
4 . Hafta |
digestive system anatomy |
|
4 . Hafta |
Sindirim sistemi anatomisi |
|
5 . Hafta |
Ürolojik sistem anatomisi |
|
5 . Hafta |
urological system anatomy |
|
6 . Hafta |
Genital system Male and female genital anatomy |
|
6 . Hafta |
Genital sistem Erkek ve Kadın genital anatomisi |
|
7 . Hafta |
Tekrar |
|
7 . Hafta |
Again |
|
8 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Sinir sistemi giriş |
|
9 . Hafta |
nervous system introduction |
|
10 . Hafta |
nervous system II |
|
10 . Hafta |
Sinir sistemi II |
|
11 . Hafta |
Bos,Meninxler,MSS kanlanması |
|
11 . Hafta |
Bos, Meninxes, CNS blood supply |
|
12 . Hafta |
Medulla spinalis and Peripheral nervous system |
|
12 . Hafta |
Medulla spinalis ve Periferik sinir sistemi |
|
13 . Hafta |
Medulla spinaliste inen ve çıkan yollar ve klinik anatomisi |
|
13 . Hafta |
The ascending and descending pathways of the spinal cord and its clinical anatomy |
|
14 . Hafta |
endocrine system and autonomic nervous system |
|
14 . Hafta |
Endokrin sistem ve otonom sinir sistemi |
|
15 . Hafta |
Tekrar |
|
15 . Hafta |
Again |
|
16 . Hafta |
final |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
40 |
Sınav |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
0 |
0 |
100 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
100 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
|
|
X |
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
|
|
X |
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
|
|
|
|
X |
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
|
|
|
|
X |
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
|
|
|
|
X |
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
|
|
|
|
X |
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
|
|
|
|
X |
|