HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ I |
DHF211 |
3 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi KÜBRA KAVRAM SARIHAN |
Dersin Amacı |
Genel Histoloji ve Embriyoloji-I dersinin amacı, insan vücudunu oluşturan doku, organ, sistemlerin gelişimini ve yapısını öğrenmek ve üreme hücrelerinin oluşumu ile birlikte zigottan insan organizmasının nasıl geliştiği hakkında bilgi vermektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Can classify basic textures |
|
|
|
1 |
Temel dokuları sınıflandırabilir |
Anlatım, Laboratuar |
Sınav |
3 |
2 |
Dokuların ve organları histolojik özelliklerine göre ayırt etmeyi öğrenir |
Anlatım, Laboratuar |
Sınav |
3 |
2 |
Learn to distinguish tissues and organs according to their histological features |
|
|
|
3 |
Explain the development of male and female reproductive cells |
|
|
|
3 |
Erkek ve dişi üreme hücrelerinin gelişimlerini açıklayabilir |
Anlatım |
Sınav |
3 |
4 |
Embriyolojik gelişime ait temel bilgileri edinir |
Anlatım |
Sınav |
3 |
4 |
Acquires basic information about embryological development |
|
|
|
5 |
Has information about the first three weeks of development |
|
|
|
5 |
Gelişimin ilk üç haftası hakkında bilgi sahibidir |
Anlatım |
Sınav |
3 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Histoloji ve Embriyolojiye Giriş, Mikroskop ve Preparat İncelenmesi, Epitel Doku, Bağ Doku, Kan Doku, Kıkırdak Doku, Kemik Doku, Kas Doku, Sinir Doku, Gamet Oluşumları, Fertilizasyon, Gelişimin I-II-III. Haftaları |
Kaynaklar |
1. A. L.Kierszenbaum: Histology and Cell Biology. Chapter 4, Connective Tissue, Mobsy,St. Louis, 2012
2. L.P: Gardner and J.L.Hiatt: Color Textbook of Histology. W.B. Saunders Company, Philadelphia, 1997
3. M.H. Ross, G.I. Kaye and W. Pawlina: Histology. Fourth ed. Chapter 8, Bone, Lippincott Williams Wilkins, Baltimore, 2003
4. Demir R. Histoloji ve Hücre Biyolojisi. Palme yayıncılık, Ankara, 2006.
5. TW. Langmans Medical Embryology. Palme Yayıncılık, Ankara, 1996. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Histoloji ve Embriyolojiye Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Histology and Embryology |
|
2 . Hafta |
Microscope and Preparation Examination |
|
2 . Hafta |
Mikroskop ve Preparat İncelenmesi |
|
3 . Hafta |
Epitel Doku |
|
3 . Hafta |
Epithelial Tissue |
|
4 . Hafta |
Connective Tissue |
|
4 . Hafta |
Bağ Doku |
|
5 . Hafta |
Kan Doku |
|
5 . Hafta |
Blood Tissue |
|
6 . Hafta |
Cartilage Tissue |
|
6 . Hafta |
Kıkırdak Doku |
|
7 . Hafta |
Kemik Doku |
|
7 . Hafta |
Bone Tissue |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Kas doku |
|
9 . Hafta |
muscle tissue |
|
10 . Hafta |
Nerve Tissue-I |
|
10 . Hafta |
Sinir Dokusu-I |
|
11 . Hafta |
Sinir Dokusu-II |
|
11 . Hafta |
Nervous Tissue-II |
|
12 . Hafta |
gametogenesis |
|
12 . Hafta |
Gametogenez |
|
13 . Hafta |
Fertilizasyon |
|
13 . Hafta |
Fertilization |
|
14 . Hafta |
Week I of Development |
|
14 . Hafta |
Gelişimin I. Haftası |
|
15 . Hafta |
Gelişimin II. - III. Haftası |
|
15 . Hafta |
Development II. - III. week |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ders Süresi |
16 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Final |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
16 |
3 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlık |
1 |
10 |
10 |
Final |
1 |
1 |
1 |
Final Hazırlık |
1 |
12 |
12 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
X |
|
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|