MİKROBİYOLOJİ VE PARAZİTOLOJİ I |
DHF213 |
3 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Mezunların mikrobiyoloji alanında genel bir bilgi ve kavrayış edinip mikrobiyoloji bilimi bakış açısına sahip olmaları yanında mikrobiyoloji alanında kullanılan bilimsel araştırma yöntemlerinin uygulanması konusunda da deneyim kazanmaları amaçlanmıştır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns the history of microbiology and interprets current microbiology |
|
|
|
1 |
Mikrobiyolojinin tarihçesini öğrenir ve günümüzdeki mikrobiyolojiyi yorumlar |
Anlatım |
Gözlem |
2, 3 |
2 |
Mikrobiyolojinin esaslarını, mikroorganizmaların çeşitlerini bilir ve hem genel hem de ağızda görülebilen hastalıklar ile ilişkilerini açıklar. |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 3, 4 |
2 |
Knows the basics of microbiology, types of microorganisms and explains their relations with both general and oral diseases. |
|
|
|
3 |
Explain the relationship between microorganism-microorganism, microorganism-host. Relates host microbiota and their roles in oral ecology, can make microbiological diagnosis of oral agents |
|
|
|
3 |
Mikroorganizma-mikroorganizma, mikroorganizma-konak ilişkileri açıklar. Konak mikrobiyotası ve oral ekolojideki rollerini ilişkilendirir, oral etkenlerin mikrobiyolojik tanısı koyabilir |
Anlatım |
Gözlem |
1, 2, 3, 6 |
4 |
Mikrobiyal çeşitlilik ve sınıflandırmayı öğrenir ve birbirleri olan ilişkilerini ve bunun sağlıktaki önemini kavrar. |
Anlatım |
Gözlem |
5 |
4 |
Learns microbial diversity and classification and understands their interrelationships and its importance in health. |
|
|
|
5 |
Learns the general and special structures of bacteria, their roles in the etiopathogenesis of diseases and virulence factors and can follow the current information on the subject. |
|
|
|
5 |
Bakterilerin genel ve özel yapılarını, hastalıkların etiyopatogenezindeki rollerini ve virülans faktörlerini öğrenir ve konu ile ilgili günceli takip edebilir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Gözlem |
3 |
6 |
Bakterilerin kendi içindeki mikrobiyolojik ayırımını öğrenir |
Anlatım, Soru-cevap |
Gözlem |
3 |
6 |
Learns the microbiological separation of bacteria within themselves |
|
|
|
7 |
Understands the place of periodontal microbiology in dentistry |
|
|
|
7 |
Periodontal mikrobiyolojinin diş hekimliğindeki yerini kavrar |
Anlatım |
Gözlem |
1, 3 |
8 |
Endodontik mikrobiyolojinin diş hekimliğindeki yerini kavrar |
Anlatım |
Gözlem |
1, 3 |
8 |
Understands the place of endodontic microbiology in dentistry |
|
|
|
9 |
Learns the rules of microbiology laboratory and the devices used |
|
|
|
9 |
Mikrobiyoloji laboratuvar kurallarını ve kullanılan cihazları öğrenir |
Anlatım |
Gözlem |
6, 7 |
10 |
Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişimde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. |
Anlatım |
Gözlem |
13 |
10 |
The patient establishes a quality communication based on trust and respect within the framework of ethical rules in all kinds of communication with the patient's relatives, colleagues and people working in the environment. It complies with patient privacy, infection control, radiation safety and medical waste regulations. |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Mikrobiyoloji- Bakteriyoloji |
Kaynaklar |
1- Oral microbiology and immunology- editörler Richard J. Lamont, George N. Hajishengallis, Howard F. Jenkinson-2014
2- Koneman’s color atlas and textbook of diagnostic microbiology- editörler Gary W. Procop,Deirdre L.Church,Geraldie S.Hall,William M.Janda,Elmer W.Koneman,Paul.-2017
3-Lippincott's illustrated reviews : microbiology- Bruce D. Fisher, Richard A. Harvey. 2013
4-Medical microbiology- Murray, Patrick R., Ken S. Rosenthal, Michael A.Pfaller ; çeviri editörleri A. Dürdal Us, Ahmet Başustaoğlu -2016
5-Basic immunology : functions and disorders of the immune system- Abbas, Abul K.- yazar2 Andrew H. Lichtman ; editörler Yıldız Camcıoğlu, Günnur Deniz-2016 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Mikrobiyolojiye Giriş ve Tarihçe |
|
1 . Hafta |
Introduction to Microbiology and History |
|
2 . Hafta |
Microbial Classification |
|
2 . Hafta |
Mikrobiyal Sınıflandırma |
|
3 . Hafta |
Mikroorganizma-Konak ilişkisi |
|
3 . Hafta |
Microorganism-Host relationship |
|
4 . Hafta |
General Bacteriology I |
|
4 . Hafta |
Genel Bakteriyoloji I |
|
5 . Hafta |
Genel Bakteriyoloji II |
|
5 . Hafta |
General Bacteriology II |
|
6 . Hafta |
Gram Positive Bacteria I |
|
6 . Hafta |
Gram Pozitif Bakteriler I |
|
7 . Hafta |
Gram Pozitif Bakteriler II |
|
7 . Hafta |
Gram Positive Bacteria II |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Gram Negatif Bakteriler I |
|
9 . Hafta |
Gram Negative Bacteria I |
|
10 . Hafta |
Gram Negative Bacteria II |
|
10 . Hafta |
Gram Negatif Bakteriler II |
|
11 . Hafta |
Anaerop Bakteriler |
|
11 . Hafta |
Anaerobic Bacteria |
|
12 . Hafta |
Periodontal Microbiology |
|
12 . Hafta |
Periodontal Mikrobiyoloji |
|
13 . Hafta |
Endodontik Mikrobiyoloji |
|
13 . Hafta |
Endodontic Microbiology |
|
14 . Hafta |
mycobacteria |
|
14 . Hafta |
Mikobakteriler |
|
15 . Hafta |
Mikrobiyota |
|
15 . Hafta |
microbiota |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Dönem sonu |
1 |
60 |
Ara sınav |
1 |
30 |
Sözlü |
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders |
16 |
2 |
32 |
Ara sınav |
1 |
5 |
5 |
Dönem sonu |
1 |
10 |
10 |
Sözlü |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
57 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
X |
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
X |
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
X |
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|