Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
ORAL HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ DHF315 5 1 0 2,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi KÜBRA KAVRAM SARIHAN
Dersin Amacı Oral histoloji ve embriyoloji dersinin amacı, ağız, çene-yüz ve dişlerin embriyolojik gelişimi, ağız ve yüz bölgesindeki dokularının histolojik yapısı konularında temel bilgilerin öğrenilmelerine yardımcı olmaktır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 To have knowledge about oral embryology
1 Oral embriyoloji hakkında bilgi sahibi olmak Anlatım Sınav 3
2 Embriyonik gelişim aşamalarının sıralanmasının açıklanması Anlatım Sınav 2, 3
2 Explaining the sequence of embryonic developmental stages
3 Explain the embryonic development of the head, face and oral cavity
3 Baş, yüz ve oral kavitenin embriyonik gelişimini açıklar Anlatım Sınav 2, 3
4 Dişlerin gelişim aşamalarını açıklar Anlatım Sınav 2
4 Explain the developmental stages of teeth
5 Explains the mechanism of eruption and falling of teeth
5 Dişlerin sürme ve düşme mekanizmasını açıklar Anlatım Sınav 2
6 Oral kavite ile ilişkili yapıların histolojik özelliklerini açıklar Anlatım Sınav 2
6 Explain the histological features of structures associated with the oral cavity.
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Ağız dokusunun genel yapısı, baş,yüz, ağız boşluğu ve dişin embriyolojisi, dişin gelişimini destekleyen dokular, kemik doku, mine, denin-pulpa kompleksi, tükürük bezleri, oral mukoza, periodonsiyum, çiğneme aparatı, ağız doku onarımı ve rejenerasyonu
Kaynaklar
Ross M.H., Kaye G.I. and Pawlina W. Histology. Fourth ed. Chapter 8, Bone, Lippincott Williams Wilkins, Baltimore, 2003 Sadler TW. Langmans Medical Embryology. Palme Yayıncılık, Ankara, 1996 Ten Cate's Oral Histology, Development, Structure, and Function, 9th Edition - December 27, 2016 TEXTBOOK OF ORAL EMBRYOLOGY HISTOLOGY Paperback – January 1, 2019
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Ağız dokusunun yapısı
1 . Hafta The structure of the oral tissue
2 . Hafta Embryology of the head, face, oral cavity
2 . Hafta Baş, yüz, ağız boşluğunun embriyolojisi
3 . Hafta Dişin gelişimi
3 . Hafta development of the tooth
4 . Hafta Tissues that support the development of the tooth
4 . Hafta Dişin gelişimini destekleyen dokular
5 . Hafta Kemik doku
5 . Hafta bone tissue
6 . Hafta Enamel
6 . Hafta Mine
7 . Hafta Dentin-pulpa kompleksi
7 . Hafta Dentin-pulp complex
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Periodonsiyum
9 . Hafta periodontium
10 . Hafta salivary glands
10 . Hafta Tükürük bezleri
11 . Hafta Oral mukoza-I
11 . Hafta Oral mucosa-I
12 . Hafta Oral mucosa-II
12 . Hafta Oral mukoza-II
13 . Hafta Çiğneme aparatı
13 . Hafta chewing apparatus
14 . Hafta Facial growth and development
14 . Hafta Yüz büyümesi ve gelişmesi
15 . Hafta Ağız doku onarımı ve rejenerasyonu
15 . Hafta Oral tissue repair and regeneration
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ders Süresi 16 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 0
Ara sınav 1 40
Final 1 60
Sınav 0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlık 1 4 4
Final 1 1 1
Final Hazırlık 1 6 6
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 60
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Program Output 1 X
2 He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues. X
3 Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence. X
4 Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry. X
5 Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry. X
6 As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility. X
7 Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach. X
8 Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach. X
9 Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing. X
10 Can share quantitative and qualitative data where necessary X
11 By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses. X
12 Acts in accordance with ethical values ​​in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients. X
13 She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. X