ORAL HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ |
DHF315 |
5 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi KÜBRA KAVRAM SARIHAN |
Dersin Amacı |
Oral histoloji ve embriyoloji dersinin amacı, ağız, çene-yüz ve dişlerin embriyolojik gelişimi, ağız ve yüz bölgesindeki dokularının histolojik yapısı konularında temel bilgilerin öğrenilmelerine yardımcı olmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To have knowledge about oral embryology
|
|
|
|
1 |
Oral embriyoloji hakkında bilgi sahibi olmak |
Anlatım |
Sınav |
3 |
2 |
Embriyonik gelişim aşamalarının sıralanmasının açıklanması |
Anlatım |
Sınav |
2, 3 |
2 |
Explaining the sequence of embryonic developmental stages
|
|
|
|
3 |
Explain the embryonic development of the head, face and oral cavity
|
|
|
|
3 |
Baş, yüz ve oral kavitenin embriyonik gelişimini açıklar |
Anlatım |
Sınav |
2, 3 |
4 |
Dişlerin gelişim aşamalarını açıklar |
Anlatım |
Sınav |
2 |
4 |
Explain the developmental stages of teeth |
|
|
|
5 |
Explains the mechanism of eruption and falling of teeth |
|
|
|
5 |
Dişlerin sürme ve düşme mekanizmasını açıklar |
Anlatım |
Sınav |
2 |
6 |
Oral kavite ile ilişkili yapıların histolojik özelliklerini açıklar |
Anlatım |
Sınav |
2 |
6 |
Explain the histological features of structures associated with the oral cavity. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Ağız dokusunun genel yapısı, baş,yüz, ağız boşluğu ve dişin embriyolojisi, dişin gelişimini destekleyen dokular, kemik doku, mine, denin-pulpa kompleksi, tükürük bezleri, oral mukoza, periodonsiyum, çiğneme aparatı, ağız doku onarımı ve rejenerasyonu |
Kaynaklar |
Ross M.H., Kaye G.I. and Pawlina W. Histology. Fourth ed. Chapter 8, Bone, Lippincott Williams Wilkins, Baltimore, 2003 Sadler TW. Langmans Medical Embryology. Palme Yayıncılık, Ankara, 1996 Ten Cate's Oral Histology, Development, Structure, and Function, 9th Edition - December 27, 2016 TEXTBOOK OF ORAL EMBRYOLOGY HISTOLOGY Paperback – January 1, 2019 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Ağız dokusunun yapısı |
|
1 . Hafta |
The structure of the oral tissue |
|
2 . Hafta |
Embryology of the head, face, oral cavity |
|
2 . Hafta |
Baş, yüz, ağız boşluğunun embriyolojisi |
|
3 . Hafta |
Dişin gelişimi |
|
3 . Hafta |
development of the tooth |
|
4 . Hafta |
Tissues that support the development of the tooth |
|
4 . Hafta |
Dişin gelişimini destekleyen dokular |
|
5 . Hafta |
Kemik doku |
|
5 . Hafta |
bone tissue
|
|
6 . Hafta |
Enamel |
|
6 . Hafta |
Mine |
|
7 . Hafta |
Dentin-pulpa kompleksi |
|
7 . Hafta |
Dentin-pulp complex |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Periodonsiyum |
|
9 . Hafta |
periodontium |
|
10 . Hafta |
salivary glands |
|
10 . Hafta |
Tükürük bezleri |
|
11 . Hafta |
Oral mukoza-I |
|
11 . Hafta |
Oral mucosa-I |
|
12 . Hafta |
Oral mucosa-II |
|
12 . Hafta |
Oral mukoza-II |
|
13 . Hafta |
Çiğneme aparatı |
|
13 . Hafta |
chewing apparatus |
|
14 . Hafta |
Facial growth and development |
|
14 . Hafta |
Yüz büyümesi ve gelişmesi |
|
15 . Hafta |
Ağız doku onarımı ve rejenerasyonu |
|
15 . Hafta |
Oral tissue repair and regeneration |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ders Süresi |
16 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
16 |
0 |
Ara sınav |
1 |
40 |
Final |
1 |
60 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
16 |
2 |
32 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlık |
1 |
4 |
4 |
Final |
1 |
1 |
1 |
Final Hazırlık |
1 |
6 |
6 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
X |
|
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
X |
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|