PATOLOJİ |
DHF319 |
5 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Doç.Dr. IŞIL ZENNURE YILDIZ AKTAŞ |
Dersin Amacı |
Bu dersin, 3. Sınıf diş hekimliği öğrencilerine, tıbbi patoloji laboratuvarının işlevi ve işleyişini de içerecek şekilde patoloji ve patolojik süreçlerin temelleri konusunda bilgi vermesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
• Explain the function and operation of the medical pathology laboratory. |
|
|
|
1 |
• Tıbbi patoloji laboratuvarının işlevi ve işleyişini açıklayabilir. |
Anlatım |
Sınav |
8 |
2 |
• Hücresel boyutta patolojinin nasıl ortaya çıktığını ve mekanizmasını açıklayabilir. |
Anlatım |
Sınav |
8 |
2 |
• Will be able to explain how pathology emerges in the cellular dimension and its mechanism. |
|
|
|
3 |
• Can explain the formation mechanisms of pathological events and diseases that occur during tissue damage. |
|
|
|
3 |
• Doku hasarı sırasında meydana gelen patolojik olayların ve hastalıkların oluşum mekanizmalarını açıklayabilir. |
Anlatım |
Sınav |
8 |
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Patolojiye giriş, patoloji laboratuvarı işleyişi ve metodlar, hücresel adaptasyon mekanizmaları, inflamasyon, doku tamiri ve rejenerasyon, hemodinamik bozukluklar, genetik hastalıklar, immün sistem hastalıkları, infeksiyöz hastalıklar, neoplazi, epidemiyoloji. |
Kaynaklar |
Robbins Temel Patoloji 10. Baskı |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Patolojiye Giriş Patolojide Teknikler |
|
1 . Hafta |
Introduction to Pathology Techniques in Pathology
|
|
2 . Hafta |
Cellular Responses in Stress and Toxicity: Adaptation, Damage, Death |
|
2 . Hafta |
Stres ve Toksikasyonda Hücresel Cevaplar: Adaptasyon, Hasar, Ölüm |
|
3 . Hafta |
Akut ve Kronik İ nflamasyon |
|
3 . Hafta |
Acute and Chronic Inflammation |
|
4 . Hafta |
TISSUE REGENERATION AND REPAIR: REGENERATION, CELL PROLIFERATION, STEM CELLS |
|
4 . Hafta |
DOKU YENİLENMESİ VE TAMİRİ: REJENERASYON, HÜCRE PROLİFERASYONU, KÖK HÜCRELER |
|
5 . Hafta |
Hemodinamik Bozukluklar, Tromboembolik Hastalık ve Şok |
|
5 . Hafta |
Hemodynamic Disorders, Thromboembolic Disease and Shock |
|
6 . Hafta |
Genetic Diseases |
|
6 . Hafta |
Genetik Hastalıklar |
|
7 . Hafta |
Serbet çalışma |
|
7 . Hafta |
freelancing |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Neoplazi 1 |
|
9 . Hafta |
Neoplasia 1 |
|
10 . Hafta |
Neoplasia 2 |
|
10 . Hafta |
Neoplazi 2 |
|
11 . Hafta |
İnfeksiyöz Hastalıklar |
|
11 . Hafta |
Infectious Diseases |
|
12 . Hafta |
Environmental and Nutritional Diseases |
|
12 . Hafta |
Çevresel ve Beslenmeye Bağlı Hastalıklar |
|
13 . Hafta |
Epidemiyolojiye Giriş |
|
13 . Hafta |
Introduction to Epidemiology |
|
14 . Hafta |
Freelance Work |
|
14 . Hafta |
Serbest Çalışma |
|
15 . Hafta |
Serbest Çalışma |
|
15 . Hafta |
Freelance Work |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara sınav |
1 |
40 |
Yarı yıl sonu sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Haftalık Dersler |
14 |
2 |
28 |
Haftalık Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Yarı Yıl Sonu Sınav |
1 |
4 |
4 |
Okuma |
2 |
5 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
X |
|
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
|
X |
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|