PEDODONTİ I |
DHF321 |
5 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi SERHAT ŞAHİN ÇALIŞKAN |
Dersin Amacı |
Çocuk diş hekimliğinin önemi, süt, karışık ve daimi dentisyona ait temel bilgilerin öğretilmesi, dişlerde sürme kronolojisinin ve gelişim anomalilerinin öğretilmesi, çocuk hastada klinik ve radyolojik muayenin nasıl yapılacağının öğretilerek zararlı alışkanlıkların ve çürük risk seviyesine belirlenmesi, diş çekim endikasyonlarının koyularak seçilecek anestezi tekniğine nasıl karar verileceğinin öğretilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns the embryological development of teeth, their importance and functions in the mouth. |
|
|
|
1 |
Dişlerin embriyolojik gelişimleri, ağız içerisindeki önemini ve fonksiyonlarını öğrenir |
Anlatım |
Sözlü Değerlendirme |
7 |
2 |
Dişlerin sürmesi esnasında karşılaşılan problemleri, sürme sıralamasını, erken ve geç sürme nedenlerini öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Kısa Sınav |
3 |
2 |
Learns the problems encountered during the eruption of teeth, the order of eruption, the causes of early and late eruption. |
|
|
|
3 |
Learns the characteristics of milk teeth and the factors affecting these features. |
|
|
|
3 |
Süt dişlerinin özeliklerini ve bu özellikleri etkileyen faktörleri öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sözlü Değerlendirme |
9 |
4 |
Çocuklarda oluşan okluzyon özelliklerini kavrar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sözlü Değerlendirme |
7 |
4 |
Comprehends the occlusion features in children. |
|
|
|
5 |
Learns clinical and radiological examination techniques in pediatric patients, can level caries risk and recognize bad oral habits. |
|
|
|
5 |
Çocuk hastada klinik ve radyolojik muayene tekniklerini öğrenir, çürük risk seviyelendirmesi yapabilir ve kötü ağız alışkanlıklarını tanıyabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sözlü Değerlendirme |
7 |
6 |
Diş çekimi öncesi profilaksi gereksinimini sorgulayabilir, endikasyon koyup anestezi tekniğine karar verebilir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sözlü Değerlendirme |
7, 9 |
6 |
They can question the need for prophylaxis before tooth extraction, put an indication and decide on the anesthesia technique. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Diş hekimliğinde pedodontinin yeri, süt dişlerinin özellikleri ve sürme kronolojisi, çocuğun diş sistemi etkileyen faktörler, dişlere ait gelişim problemleri, çocuk hastada muayene ve okluzyonun belirlenmesi, çocukta çürük riskinin değerlendirilebilmesi, çekim endikasyonları ve anestezi tekniklerini kapsamaktadır. |
Kaynaklar |
PEDODONTİ Prof.Dr. Altan GÜLHAN Çocuk Diş Hekimliği Çocukluktan Ergenliğe Çeviri Editörü: Prof.Dr. Tuba TORTOP Prof.Dr. Özlem TULUNOĞLU Pediatric Dentistry: Infancy Through Adolescence jimmy R. Pinkham, Paul S. Casamassimo, Henry W. Fields, Jr., Dennis J. McTigue, Arthur Nowak |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Diş hekimliğinde pedodontinin yeri, tanımı ve süt dişlerinin önemi |
|
1 . Hafta |
The place, definition and importance of milk teeth in pedodontics in dentistry |
|
2 . Hafta |
Embryology of primary and permanent teeth |
|
2 . Hafta |
Süt ve sürekli dişlerin embriyolojisi |
|
3 . Hafta |
Süt ve sürekli diş kronolojisi ve sürme sırasında karşılaşılan problemler, erken, geç sürme nedenleri |
|
3 . Hafta |
Milk and permanent tooth chronology and problems encountered during eruption, causes of early and late eruption |
|
4 . Hafta |
Tooth eruption and driving mechanisms
|
|
4 . Hafta |
Dişin sürmesi ve sürme mekanizmaları |
|
5 . Hafta |
Süt dişlerinin histolojik ve morfolojik özellikleri, ark tipleri |
|
5 . Hafta |
Histological and morphological features of primary teeth, arch types |
|
6 . Hafta |
Prenatal and postnatal factors affecting the child's dental system |
|
6 . Hafta |
Çocuğun diş sistemini etkileyen prenatal ve postnatal faktörler |
|
7 . Hafta |
Çocuklarda kapanış ilişkileri ve okluzyonun korunması |
|
7 . Hafta |
Closure relations and preservation of occlusion in children |
|
8 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Süt ve sürekli dişlerin gelişim anomalileri |
|
9 . Hafta |
Developmental anomalies of primary and permanent teeth |
|
10 . Hafta |
Developmental anomalies of primary and permanent teeth |
|
10 . Hafta |
Süt ve sürekli dişlerin gelişim anomalileri |
|
11 . Hafta |
Çocuk hastaların klinik muayenesi |
|
11 . Hafta |
Clinical examination of pediatric patients |
|
12 . Hafta |
Radiographic examination of pediatric patients |
|
12 . Hafta |
Çocuk hastaların radyografik muayenesi |
|
13 . Hafta |
Çocuk hastada çürük riskinin değerlendirilmesi |
|
13 . Hafta |
Evaluation of caries risk in pediatric patients |
|
14 . Hafta |
Harmful habits in children |
|
14 . Hafta |
Çocuklarda zararlı alışkanlıklar |
|
15 . Hafta |
Çocuklarda topikal, lokal anestezi teknikleri ve çekim endikasyonları |
|
15 . Hafta |
Topical and local anesthesia techniques and shooting indications in children |
|
16 . Hafta |
DÖNEM SONU SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav ( Ara sınav ) |
1 |
30 |
Döküman inceleme |
1 |
5 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
5 |
Final sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
16 |
3 |
48 |
Ara sınav |
1 |
2 |
2 |
Final sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
52 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
X |
|
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
X |
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
|
X |
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
|
X |
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|