PERİODONTOLOJİ I |
DHF323 |
5 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL SUNAR |
Dersin Amacı |
Periodontal Dokuları Tanımak, Periodonsiyumun Histolojisi ve Morfolojisini Öğrenmek, Periodontal Hastalıkların Etyolojisini Öğrenmek; Periodontal Hastalıkların İmmunolojisi ve Mikrobiyolojisini Öğrenmek; Periodontal Hastalıkların Patogenezini Öğrenmek; Periodontal Hasalıkları Tanımak |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To know the histological, anatomical, biochemical and clinical features of healthy and diseased Peirodonsium. |
|
|
|
1 |
Sağlıklı ve hastalıklı Peirodonsiyumun histolojik, anatomik, biyokimyasal ve klinik özelliklerini bilmek |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 5, 7 |
2 |
Periodontal hastalıkların etyolojik faktörlerini bilmek |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3 |
2 |
To know the etiological factors of periodontal diseases |
|
|
|
3 |
To know the immunology and microbiology of periodontal tissues |
|
|
|
3 |
Periodontal dokuların immünolojisi ve mikrobiyolojisini bilmek |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3 |
4 |
Periodontal hastalık patogenezini ve patogenez basamaklarını bilmek |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3 |
4 |
To know the pathogenesis of periodontal disease and the pathogenesis steps |
|
|
|
5 |
Recognizing Periodontal Diseases. |
|
|
|
5 |
Periodontal Hastalıkları Tanımak. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
|
1, 2, 3, 7 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Periodontal Dokular; Periodontal Hastalıkların Etyolojisi; Periodontal Hastalıkların İmmünolojisi ve Mikrobiyolojisi; Periodontal Hastalıkların Patogenezi; Mikrobiyal Dental Plak;Periodontal Hastalıklar; Gingivitis ve Periodontitisler |
Kaynaklar |
- Newman and Carranza’s Clinical Periodontology Henry Takei, Michael G. Newman, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza 2018. - Clinical Periodontology and Implant Dentistry, 2 Volume Set Niklaus P. Lang, Jan Lindhe - Periodontal Surgery: A Clinical Atlas, Sato N (Ed). Quintessence. - Textbook of Periodontics, T Shalu Bathla, First Edition: 2017 Periodontoloji ve implantoloji(cilt 1 ve 2).Prof..Dr.Gürhan Çağlayan Quintessence. Türkiye 2018 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
PERİODONTOLOJİYE GİRİŞ Periodontolojiye giriş, dersin tanıtımı |
|
1 . Hafta |
INTRODUCTION TO PERIODONTOLOGY Introduction to periodontology, introduction of the course |
|
2 . Hafta |
BIOLOGY OF PERIODONTAL TISSUE-(Gum, alveolar bone) |
|
2 . Hafta |
PERİODONTAL DOKULARIN BİYOLOJİSİ-( Dişeti,alveolar kemik) |
|
3 . Hafta |
PERİODONTAL DOKULARIN BİYOLOJİSİ-( Periodontal membran, sement) |
|
3 . Hafta |
BIOLOGY OF PERIODONTAL TISSUE-(Periodontal membrane, cementum) |
|
4 . Hafta |
Embryology of periodontal tissues |
|
4 . Hafta |
Periodontal dokuların embriyolojisi |
|
5 . Hafta |
Periodontal hastalık etiyolojisi (primer ve predispozan faktörler) |
|
5 . Hafta |
Etiology of periodontal disease (primary and predisposing factors) |
|
6 . Hafta |
Effects of systemic factors on the etiology of periodontal disease |
|
6 . Hafta |
Sistemik faktörlerin periodontal hastalık etiyolojisindeki etkileri |
|
7 . Hafta |
Biyofilm olarak dental plak ( tanımı,oluşumu, özellikleri) |
|
7 . Hafta |
Dental plaque as a biofilm (definition, formation, properties) |
|
8 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Diştaşı ve diğer eklentilerin tanıtılmasıARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Introduction of calculus and other add-ons MIDTERM EXAM |
|
10 . Hafta |
Host response (inflammatory, immune) |
|
10 . Hafta |
Konak yanıtı ( enflamatuvar, immün) |
|
11 . Hafta |
14 Periodontal dokuların yıkımı mekanizmaları |
|
11 . Hafta |
14 Mechanisms of destruction of periodontal tissues |
|
12 . Hafta |
Pathogenesis of PERIODONTAL DISEASES 1 |
|
12 . Hafta |
PERİODONTAL HASTALIKLARIN Patogenezisi 1 |
|
13 . Hafta |
PERİODONTAL HASTALIKLARIN PATOGENEZİ 2 |
|
13 . Hafta |
PATHOGENESIS OF PERIODONTAL DISEASES 2
|
|
14 . Hafta |
Periodontal disease classification |
|
14 . Hafta |
Periodontal hastalık sınıflaması |
|
15 . Hafta |
16 Periodontal hastalık epidemiyolojisi ve indeks sistemleri |
|
15 . Hafta |
16 Periodontal disease epidemiology and index systems |
|
16 . Hafta |
FİNAL |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
40 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
60 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
2 |
16 |
32 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
1 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
6 |
6 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
X |
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|