Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
PERİODONTOLOJİ I DHF323 5 2 0 2,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA POLATER
Dersin Amacı Periodontal Dokuları Tanımak, Periodonsiyumun Histolojisi ve Morfolojisini Öğrenmek, Periodontal Hastalıkların Etyolojisini Öğrenmek; Periodontal Hastalıkların İmmunolojisi ve Mikrobiyolojisini Öğrenmek; Periodontal Hastalıkların Patogenezini Öğrenmek; Periodontal Hasalıkları Tanımak
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 To know the histological, anatomical, biochemical and clinical features of healthy and diseased Peirodonsium.
1 Sağlıklı ve hastalıklı Peirodonsiyumun histolojik, anatomik, biyokimyasal ve klinik özelliklerini bilmek Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay Sınav 1, 2, 5, 7
2 Periodontal hastalıkların etyolojik faktörlerini bilmek Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay Sınav 1, 2, 3
2 To know the etiological factors of periodontal diseases
3 To know the immunology and microbiology of periodontal tissues
3 Periodontal dokuların immünolojisi ve mikrobiyolojisini bilmek Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay Sınav 1, 2, 3
4 Periodontal hastalık patogenezini ve patogenez basamaklarını bilmek Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay Sınav 1, 2, 3
4 To know the pathogenesis of periodontal disease and the pathogenesis steps
5 Recognizing Periodontal Diseases.
5 Periodontal Hastalıkları Tanımak. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay 1, 2, 3, 7
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Periodontal Dokular; Periodontal Hastalıkların Etyolojisi; Periodontal Hastalıkların İmmünolojisi ve Mikrobiyolojisi; Periodontal Hastalıkların Patogenezi; Mikrobiyal Dental Plak;Periodontal Hastalıklar; Gingivitis ve Periodontitisler
Kaynaklar
- Newman and Carranza’s Clinical Periodontology Henry Takei, Michael G. Newman, Perry R. Klokkevold, Fermin A. Carranza 2018. - Clinical Periodontology and Implant Dentistry, 2 Volume Set Niklaus P. Lang, Jan Lindhe - Periodontal Surgery: A Clinical Atlas, Sato N (Ed). Quintessence. - Textbook of Periodontics, T Shalu Bathla, First Edition: 2017 Periodontoloji ve implantoloji(cilt 1 ve 2).Prof..Dr.Gürhan Çağlayan Quintessence. Türkiye 2018
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta PERİODONTOLOJİYE GİRİŞ Periodontolojiye giriş, dersin tanıtımı
1 . Hafta INTRODUCTION TO PERIODONTOLOGY Introduction to periodontology, introduction of the course
2 . Hafta BIOLOGY OF PERIODONTAL TISSUE-(Gum, alveolar bone)
2 . Hafta PERİODONTAL DOKULARIN BİYOLOJİSİ-( Dişeti,alveolar kemik)
3 . Hafta PERİODONTAL DOKULARIN BİYOLOJİSİ-( Periodontal membran, sement)
3 . Hafta BIOLOGY OF PERIODONTAL TISSUE-(Periodontal membrane, cementum)
4 . Hafta Embryology of periodontal tissues
4 . Hafta Periodontal dokuların embriyolojisi
5 . Hafta Periodontal hastalık etiyolojisi (primer ve predispozan faktörler)
5 . Hafta Etiology of periodontal disease (primary and predisposing factors)
6 . Hafta Effects of systemic factors on the etiology of periodontal disease
6 . Hafta Sistemik faktörlerin periodontal hastalık etiyolojisindeki etkileri
7 . Hafta Biyofilm olarak dental plak ( tanımı,oluşumu, özellikleri)
7 . Hafta Dental plaque as a biofilm (definition, formation, properties)
8 . Hafta MIDTERM
8 . Hafta ARA SINAV
9 . Hafta Diştaşı ve diğer eklentilerin tanıtılmasıARA SINAV
9 . Hafta Introduction of calculus and other add-ons MIDTERM EXAM
10 . Hafta Host response (inflammatory, immune)
10 . Hafta Konak yanıtı ( enflamatuvar, immün)
11 . Hafta 14 Periodontal dokuların yıkımı mekanizmaları
11 . Hafta 14 Mechanisms of destruction of periodontal tissues
12 . Hafta Pathogenesis of PERIODONTAL DISEASES 1
12 . Hafta PERİODONTAL HASTALIKLARIN Patogenezisi 1
13 . Hafta PERİODONTAL HASTALIKLARIN PATOGENEZİ 2
13 . Hafta PATHOGENESIS OF PERIODONTAL DISEASES 2
14 . Hafta Periodontal disease classification
14 . Hafta Periodontal hastalık sınıflaması
15 . Hafta 16 Periodontal hastalık epidemiyolojisi ve indeks sistemleri
15 . Hafta 16 Periodontal disease epidemiology and index systems
16 . Hafta FİNAL
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Sınav 1 40
Dönem Sonu Sınavı 1 60
Sınav 0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 2 16 32
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ara Sınav 1 6 6
Dönem sonu sınavı 1 12 12
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 60
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Program Output 1 X
2 He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues. X
3 Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence. X
4 Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry. X
5 Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry. X
6 As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility. X
7 Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach. X
8 Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach. X
9 Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing. X
10 Can share quantitative and qualitative data where necessary X
11 By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses. X
12 Acts in accordance with ethical values ​​in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients. X
13 She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. X