PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ IV |
DHF325 |
5 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ AYŞE DENİZ |
Dersin Amacı |
Tam ve Hareketli Bölümlü Protez uygulamaları ve planlamalarını öğrenmeleri, endikasyon koyabilmeleri, hareketli tam ve bölümlü protezin yapım aşamalarını uygulama ve kavrayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
0 |
|
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
1 |
Tam ve hareketli bölümlü protezin temel ilkeleri ile ilgili bilgi sahibi olur. |
Anlatım |
Sınav |
1 |
1 |
Gains knowledge of the basic principles of full and removable partial dentures. |
|
|
|
2 |
Can make removable prosthesis planning in complete and partial edentulism, associate missing teeth and abutment teeth. |
|
|
|
2 |
Tam ve kısmi dişsizliklerde hareketli protez planlaması yapabilir, eksik dişleri ve dayanak dişleri ilişkilendirebilir. |
Anlatım |
Sınav |
2 |
3 |
Hareketli protez yapımı hakkında bilgi sahibi olur. |
Anlatım |
Sınav |
3 |
3 |
Gains knowledge about the production of removable prosthesis.
|
|
|
|
4 |
Learns the types of removable prosthesis, can associate the application areas with the needs of the patient. |
|
|
|
4 |
Hareketli protez çeşitlerini öğrenir, uygulama alanlarını hastanın gereksinimleri ile ilişkilendirebilir. |
Anlatım |
Sınav |
5 |
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Tam ve Hareketli Bölümlü Protezlerin tanımları, sınıflamaları. Kaide plağı hazırlama, mum duvar yapma, dikey boyut tespiti ve kapanış alma. Modelleri artikülatöre bağlama.Diş dizimi. Oklüzyon kavramı. Tam ve Hareketli Bölümlü Protezlerde uygulanan oklüzyon çeşitleri. Hareketli Bölümlü Protezleri oluşturan parçaların incelenmesi. Tutucu parçaların laboratuar uygulamaları. |
Kaynaklar |
1 – Tam Protezler – Senih Çalıkkocaoğlu
2 – Carr A, McGivney GP, Brown DT. McCracken’s Removable Partial Prosthodontics, 33. Edn. Elsevier Mosby, St. Louis, Missouri, 2005
3 – Can G, Akaltan F. Hareketli Bölümlü Protezler Planlama. Yurtmim Yayınevi, 4. Baskı, 2018. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Tam protezlere giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to full dentures |
|
2 . Hafta |
Construction purposes of complete dentures |
|
2 . Hafta |
Tam protezlerin yapım amaçları |
|
3 . Hafta |
Tam protezlerde muayene |
|
3 . Hafta |
Examination in full dentures |
|
4 . Hafta |
Anatomical structures forming the impression edges in full dentures |
|
4 . Hafta |
Tam protezlerde ölçü kenarlarını oluşturan anatomik yapılar |
|
5 . Hafta |
Tam protezlerde ölçü işlemlerinin amacı ve herbst testleri |
|
5 . Hafta |
Purpose of impression procedures and herbst tests in complete dentures |
|
6 . Hafta |
Anatomical formations in edentulous jaws |
|
6 . Hafta |
Dişsiz çenelerde anatomik oluşumlar |
|
7 . Hafta |
TME anatomisi ve hareket yolları |
|
7 . Hafta |
TMJ anatomy and movement pathways |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Çiğneme sisteminin fonksiyonel anatomisi |
|
9 . Hafta |
Functional anatomy of the chewing system |
|
10 . Hafta |
Impression materials and impression techniques used in full dentures |
|
10 . Hafta |
Tam protezlerde kullanılan ölçü materyalleri ve ölçü teknikleri |
|
11 . Hafta |
Hareketli bölümlü protezlere giriş ve yapım amaçları |
|
11 . Hafta |
Introduction and construction purposes of removable partial dentures |
|
12 . Hafta |
Types of removable partial dentures |
|
12 . Hafta |
Hareketli bölümlü protezlerin çeşitleri |
|
13 . Hafta |
Hareketli bölümlü protezlerde sınıflama |
|
13 . Hafta |
Classification of removable partial dentures |
|
14 . Hafta |
Principles and objectives of removable partial denture therapy |
|
14 . Hafta |
Hareketli bölümlü protez tedavisinin prensipleri ve hedefleri |
|
15 . Hafta |
Hareketli bölümlü protezlerin elemanları – Ana bağlayıcılar |
|
15 . Hafta |
Elements of removable partial dentures – Main fasteners |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
ara sınav |
1 |
40 |
final sınavı |
1 |
60 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
100 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
3 |
48 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
48 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
X |
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
X |
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
X |
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
X |
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|