PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ PREKLİNİK IV |
DHF327 |
5 |
0 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ AYŞE DENİZ |
Dersin Amacı |
Tam ve Hareketli Bölümlü Protez uygulamaları ve planlamalarını öğrenmeleri, endikasyon koyabilmeleri, hareketli tam ve bölümlü protezin yapım aşamalarını uygulama ve kavrayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Gains knowledge of the basic principles of full and removable partial dentures. |
|
|
|
1 |
Tam ve hareketli bölümlü protezin temel ilkeleri ile ilgili bilgi sahibi olur. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Laboratuar |
1 |
2 |
Tam ve kısmi dişsizliklerde hareketli protez planlaması yapabilir, eksik dişleri ve dayanak dişleri ilişkilendirebilir. |
Anlatım, Laboratuar |
Laboratuar |
2, 3, 5 |
2 |
Can make removable prosthesis planning in complete and partial edentulism, associate missing teeth and abutment teeth. |
|
|
|
3 |
Gains knowledge about occlusion |
|
|
|
3 |
Oklüzyon hakkında bilgi sahibi olur |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 3, 6 |
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Tam ve Hareketli Bölümlü Protezlerin tanımları, sınıflamaları. Kaide plağı hazırlama, mum duvar yapma, dikey boyut tespiti ve kapanış alma. Modelleri artikülatöre bağlama. Diş dizimi. Oklüzyon kavramı. Tam ve Hareketli Bölümlü Protezlerde uygulanan oklüzyon çeşitleri. Hareketli Bölümlü Protezleri oluşturan parçaların incelenmesi. Tutucu parçaların laboratuar uygulamaları. |
Kaynaklar |
1 – Tam Protezler – Senih Çalıkkocaoğlu
2 – Carr A, McGivney GP, Brown DT. McCracken’s Removable Partial Prosthodontics, 33. Edn. Elsevier Mosby, St. Louis, Missouri, 2005
3 – Can G, Akaltan F. Hareketli Bölümlü Protezler Planlama. Yurtmim Yayınevi, 4. Baskı, 2018. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Üst çene dişsiz ana model hazırlığı |
|
1 . Hafta |
Maxillary edentulous master model preparation |
|
2 . Hafta |
Preparing the mandibular edentulous master model |
|
2 . Hafta |
Alt çene dişsiz ana model hazırlığı |
|
3 . Hafta |
Üst çene kaide plağı hazırlığı |
|
3 . Hafta |
Upper jaw base plate preparation |
|
4 . Hafta |
Mandibular base plate preparation |
|
4 . Hafta |
Alt çene kaide plağı hazırlığı |
|
5 . Hafta |
Üst çene mum duvar hazırlığı |
|
5 . Hafta |
Maxillary wax wall preparation |
|
6 . Hafta |
Lower jaw wax wall preparation |
|
6 . Hafta |
Alt çene mum duvar hazırlığı |
|
7 . Hafta |
Üst ve alt çene kapanış ayarlaması |
|
7 . Hafta |
Upper and lower jaw bite adjustment |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Modellerin artikülatöre bağlanması |
|
9 . Hafta |
Connecting the models to the articulator |
|
10 . Hafta |
Connecting the models to the articulator |
|
10 . Hafta |
Modellerin artikülatöre bağlanması |
|
11 . Hafta |
Üst çene anterior diş dizimi |
|
11 . Hafta |
Upper jaw anterior teeth alignment |
|
12 . Hafta |
Mandible anterior teeth alignment |
|
12 . Hafta |
Alt çene anterior diş dizimi |
|
13 . Hafta |
Üst çene posterior diş dizimi |
|
13 . Hafta |
Maxillary posterior tooth alignment |
|
14 . Hafta |
Mandibular posterior tooth alignment |
|
14 . Hafta |
Alt çene posterior diş dizimi |
|
15 . Hafta |
Üst ve alt çene mum modelaj yapımı |
|
15 . Hafta |
Upper and lower jaw wax modeling |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Laboratuar |
1 |
40 |
Performans Ödevi |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
16 |
5 |
80 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
5 |
5 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
85 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
X |
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
X |
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|