ORAL DİAGNOZ I |
DHF407 |
7 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Oral ve maksillofasiyal bölgedeki patolojilerin klinik ve radyografik olarak teşhisi ve tedavi planlaması |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Can perform a full clinical examination of the patient. |
|
|
|
1 |
Hastanın tam klinik muayenesini yapabilir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Gözlem |
3 |
2 |
İntraoral, periapikal, okluzal , bitewing ve panoramik radyografi çekimi ve bulgularının değerlendirmesi yapılır. |
Anlatım |
Sınav |
3 |
2 |
Intraoral, periapical, occlusal, bitewing and panoramic radiography and evaluation of the findings are performed. |
|
|
|
3 |
Requesting medical consultation and laboratory tests when necessary |
|
|
|
3 |
Gerekli durumlarda tıbbi konsültasyon ve laboratuar tetkiklerinin istenmesi |
Anlatım |
Sınav |
5 |
4 |
Gerekli durumlarda reçete yazılması |
Anlatım |
Sınav |
2 |
4 |
Prescribing when necessary |
|
|
|
5 |
It can make diagnosis and treatment planning and guide the patient. |
|
|
|
5 |
Teşhis ve tedavi planlamasını yapıp hastayı yönlendirebilir. |
Anlatım |
Sınav |
3 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Genel ve soruna yönelik hastadan anamnez alınması, mental durumun değerlendirilmesi ,vital bulguların tespit edilmesi, vitalite testi uygulayabilme, intraoral , ekstraoral ve TME muayenelerinin yapılması, periapikal, bite wing , okluzal film ya da panoramik film çekerek radyografik değerlendirme yapılması , hasta dosyası hazırlama, laboratuar incelemesi için istek formu doldurma ve hastanın uygun biçimde sevkinin yapılmasını sağlama konularını içerir. Dental Fotoğrafçılık ve arşivlemede genel bilgi verilir. |
Kaynaklar |
Temel Ders Kitabı: Harrorlı A. Ağız , Diş ve Çene Radyolojisi. Nobel Tıp Kitapevleri , İstanbul 2014 Özbayrak S. Ağız Hastalıkları Atlası, Quintessence yayınları, 2010 Özcan İ.Diş hekimliğinde Radyolojinin Esasları. İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık , İstanbul 2017 Yardımcı Ders Kitapları: Günhan Ö. Oral ve Maksillofasiyal Patoloji , Quintessence yayınları , 2015 H Tanyeri , Ağız, Diş ve Çene Hastalıkları Atlası , Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul 2012 Özcan İ. Sistemik Yaklaşımlarla Oral Diagnoz Nobel Tıp Kitapevleri , İstanbul 2006 Özcan İ. Oral Radyoloji Akıl Notları , Güneş Tıp Kitapevleri , İstanbul 2019White SC, Pharoah MJ, eds , Oral radiology principles and interpretation. 7th ed St. Louis : Mosby Elsevier |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Anamnez , Sistemik ve Dental Öykü Alma ( Tanı, Bulgu, Semptom,,, Hasta Hekim İletişimi) |
|
1 . Hafta |
Anamnesis, Systemic and Dental History Taking (Diagnosis, Finding, Symptom, Patient-Physician Communication) |
|
2 . Hafta |
Oral, Dental and Maxillofacial Radiology Imaging Techniques general review |
|
2 . Hafta |
Ağız, Diş ve Çene Radyolojisi Görüntüleme Teknikleri genel tekrar |
|
3 . Hafta |
Muayene Teknikleri |
|
3 . Hafta |
Inspection Techniques |
|
4 . Hafta |
Anatomical Changes of the Oral Mucous |
|
4 . Hafta |
Ağız Mukozasının Anatomik Değişiklikleri |
|
5 . Hafta |
Teşhise Yardımcı Tetkikler |
|
5 . Hafta |
Diagnostic Auxiliary Examinations |
|
6 . Hafta |
Intraoral Findings with Color Change, Primary and Secondary Lesions in the Mouth |
|
6 . Hafta |
Renk Değişikliği İle Ortaya Çıkan Ağız İçi Bulgular ,Ağızda Görülen Primer ve Sekonder Lezyonlar |
|
7 . Hafta |
Renk Değişikliği İle Ortaya Çıkan Ağız İçi Bulgular ; Beyaz Lezyonlar ve Kırmızı Lezyonlar |
|
7 . Hafta |
Intraoral Findings with Color Change; White Lesions and Red Lesions |
|
8 . Hafta |
1. Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
1. Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Dildeki Değişiklikler ve Hastalıklar |
|
9 . Hafta |
Changes in Language and Diseases
|
|
10 . Hafta |
Changes and Diseases in the Lip |
|
10 . Hafta |
Dudaktaki Değişiklikler ve Hastalıklar |
|
11 . Hafta |
Paranasal Sinüs Hastalıkları ve Yumuşak Doku Kalsifikasyonları |
|
11 . Hafta |
Paranasal Sinus Diseases and Soft Tissue Calcifications |
|
12 . Hafta |
Aphthous Diseases |
|
12 . Hafta |
Aftöz Hastalıklar |
|
13 . Hafta |
Vezikülobüllöz Hastalıklar |
|
13 . Hafta |
Vesiculobullous Diseases |
|
14 . Hafta |
Stomatitis / Fungal Infections |
|
14 . Hafta |
Stomatitis / Fungal Enfeksiyonlar |
|
15 . Hafta |
Viral ve Spesifik Enfeksiyonlarda Oral Mukoza |
|
15 . Hafta |
Oral Mucosa in Viral and Specific Infections |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
30 |
Kısa Sınav |
1 |
30 |
SMS-1181 |
1 |
40 |
Gözlem |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
1 |
10 |
10 |
SMS-1181 |
1 |
10 |
10 |
SMS-1181 |
8 |
1 |
8 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
X |
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
X |
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|