Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ V DHF413 7 1 0 1,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Dentin geçirgenliği ve dentin duyarlılığını öğrenir. Erozyon, abrazyon, atrizyon ve abfraksiyon lezyonları hakkında bilgi alır. Endodontik tedavi görmüş dişlerin restorasyonunu öğrenir. Diş anomalileri hakkında bilgi sahibi olur. Diş macunları ve geriatrik diş hekimliği hakkında bilgi sahibi olur.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Dentin permeability
1 Dentin geçirgenliği Anlatım Sınav 2, 3, 5, 7
2 Dentin duyarlılığı Anlatım Sınav 2, 3
2 Dentin sensitivity
3 Erosion, abrasion, attrition, abfraction lesions
3 Erozyon, abrazyon, atrizyon, abfraksiyon lezyonları Anlatım Sınav, Performans Ödevi 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9
4 Endodontik tedavi görmüş dişlerin restorasyonu Anlatım Sınav 1, 2, 3, 7, 12, 13
4 Restoration of endodontically treated teeth
5 Dental Anomalies
5 Diş Anomalileri Anlatım, Soru-cevap Sınav, Performans Ödevi 1, 2, 5, 6, 8, 10, 13
6 Diş macunları Anlatım Sınav 1, 2, 3, 7, 12
6 toothpastes
7 geriatric dentistry
7 Geriatrik diş hekimliği Anlatım Sınav 1, 5, 12
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Dentin geçirgenliği ve dentin duyarlılığı. Erozyon, abrazyon, abfraksiyon ve atrizyon lezyonları. Diş anomalileri. Diş macunları. Geriatrik diş hekimliği
Kaynaklar
Summitt JB, Robbins WJ, Hilton TJ, Schwartz RS. Fundamentals of Operative Dentistry, A Contemporary Approach. (3rd ed.) Quintessence Publishing, Illinois, 2006. Ritter AV, Boushell LW, Walter R. Studevant’s ART and SCIENCE of OPERATIVE DENTISTRY (7th ed.). Elsevier, 2016.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Dentin geçirgenliği
1 . Hafta Dentin permeability
2 . Hafta Dentin sensitivity
2 . Hafta Dentin duyarlılığı
3 . Hafta Erozyon
3 . Hafta Erosion
4 . Hafta abrasion
4 . Hafta Abrazyon
5 . Hafta Atrizyon
5 . Hafta attrition
6 . Hafta Abfraction
6 . Hafta Abfraksiyon
7 . Hafta Class V restorasyonlar
7 . Hafta Class V restorations
8 . Hafta VISA
8 . Hafta ARASINAV
9 . Hafta Endodontik tedavi görmüş dişlerin restorasyonu
9 . Hafta Restoration of endodontically treated teeth
10 . Hafta Dental anomalies
10 . Hafta Diş anomalileri
11 . Hafta Diş anomalileri
11 . Hafta Dental anomalies
12 . Hafta toothpastes
12 . Hafta Diş macunları
13 . Hafta Diş macunları
13 . Hafta toothpastes
14 . Hafta geriatric dentistry
14 . Hafta Geriatrik diş hekimliği
15 . Hafta Operatif diş hekimliğindeki problemler
15 . Hafta Problems in operative dentistry
16 . Hafta FİNAL
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 1 10
Performans Ödevi 1 5
sınav 1 20
Ödev 1 5
Dönem sonu sınavı 1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 4 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 16 1 16
sınav 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Dönem sonu sınavı 1 1 1
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 30
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Program Output 1 X
2 He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues. X
3 Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence. X
4 Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry. X
5 Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry. X
6 As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility. X
7 Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach. X
8 Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach. X
9 Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing. X
10 Can share quantitative and qualitative data where necessary X
11 By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses. X
12 Acts in accordance with ethical values ​​in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients. X
13 She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. X