ENDODONTİ V |
DHF415 |
7 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Acil tedavide yapılması gereken tüm işlemler, endodontik tedavinin uzun süreli başarısını etkileyen faktörler konusunda gerekli altyapıyı oluşturmak. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To know what needs to be considered in terms of systemic diseases in endodontic treatment |
|
|
|
1 |
Endodontik tedavide sistemik hastalıklar açısından dikkat edilmesi gerekenleri bilmek |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 5, 7 |
2 |
Acil tedavi yaklaşımlarını bilmek; Avulsiyon, lüksasyonlar, konküzyon sonrasında pulpal ve periapikal değişiklikleri anlamak Akut travma geçirmiş bir hastanın klinik ve radyografik muayenesini yapabilmek Dental travma sonrasında tanı, tedavi planı ve prognozu öngörebilmek |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 10 |
2 |
To know the emergency treatment approaches; To understand pulpal and periapical changes after avulsion, luxations, concussion. To be able to perform clinical and radiographic examination of an acutely traumatized patient. To predict diagnosis, treatment plan and prognosis after dental trauma. |
|
|
|
3 |
To understand the endodontic treatment approach in teeth with dental anomalies |
|
|
|
3 |
Dental anomalisi olan dişlerde endodontik tedavi yaklaşımını anlamak |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
3, 5, 7, 8 |
4 |
Apikal stop ve açık apeks arasındaki farkı bilmek ve bu dişlerdeki tedavi yaklaşımlarını anlamak |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 12 |
4 |
Knowing the difference between apical stop and open apex and understanding the treatment approaches in these teeth |
|
|
|
5 |
Understanding the problems that may arise in endodontics and their solutions. Understanding the removal of broken instruments from the canal. Understanding the repair of perforations. |
|
|
|
5 |
Endodontide ortaya çıkabilecek problem ve çözümlerini anlamak Kanaldan kırık alet çıkartılmasını anlamak Perforasyonların tamir edilmesini anlamak |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
2, 4, 9, 10, 12 |
6 |
Kanaldan gütaperka ve postun nasıl söküleceğini bilmek ; Ne zaman kanal tekrarı yapılması gerektiğini bilmek |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
3, 7, 8, 9, 10 |
6 |
Knowing how to remove gutta-percha and hide from the canal; Knowing when to repeat a channel |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
sistemik hastalıkların endodontiye etkisi,acil yaklaşımlar, akut dental travmalar, gelişimini tamamlamamış dişlerde ve diş anomalilerinde endodontik yaklaşım, endodontide karşılaşılan komplikasyonlar ve kanal tedavisi tekrarı hakkında detaylı bilgi içerir. |
Kaynaklar |
1- Louis Berman Kenneth Hargreaves. Cohen’s Pathways of the Pulp - 12th Edition. 1st October 2020.
2- Torabinejad M, Walton RE. 2008; Endodontics: Principles and Practice, 4th ed., Saunders, London
3- Çalışkan MK. 2006; Endodontide Tanı ve Tedaviler, Nobel Tıp Kitapevleri 1. Baskı, İstanbul.
4- Ingle JI,Bakland LK. 2002 Endodontics 5th ed.,Bc Decker Inc.Hamilton, Ontario, Canada
5- Endodonti Akıl Notları, 2020, 1.baskı, Güneş Kitapevi, İstanbul, Türkiye |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Yaş ve sistemik hastalıkların endodontiye etkisi |
|
1 . Hafta |
The effect of age and systemic diseases on endodontics |
|
2 . Hafta |
The effect of age and systemic diseases on endodontics |
|
2 . Hafta |
Yaş ve sistemik hastalıkların endodontiye etkisi |
|
3 . Hafta |
Endodontide acil tedaviler |
|
3 . Hafta |
Emergency treatments in endodontics |
|
4 . Hafta |
Endodontic approach in acute dental traumas |
|
4 . Hafta |
Akut dental travmalarda endodontik yaklaşım |
|
5 . Hafta |
dental travmalarda endodontik yaklaşım |
|
5 . Hafta |
endodontic approach in dental traumas |
|
6 . Hafta |
endodontic approach in dental traumas |
|
6 . Hafta |
dental travmalarda endodontik yaklaşım |
|
7 . Hafta |
dental travmalarda endodontik yaklaşım |
|
7 . Hafta |
endodontic approach in dental traumas |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
ara sınav |
|
9 . Hafta |
Diş Gelişim anomalilerinde endodontik yaklaşım |
|
9 . Hafta |
Endodontic approach in tooth development anomalies |
|
10 . Hafta |
Treatment approach in undeveloped open apex teeth |
|
10 . Hafta |
Gelişimini tamamlamamış açık apeksli dişlerde tedavi yaklaşımı |
|
11 . Hafta |
Endodontide komplikasyonlar ve çözümleri |
|
11 . Hafta |
Complications and solutions in endodontics |
|
12 . Hafta |
Complications and solutions in endodontics |
|
12 . Hafta |
Endodontide komplikasyonlar ve çözümleri |
|
13 . Hafta |
Endodontide komplikasyonlar ve çözümleri |
|
13 . Hafta |
Complications and solutions in endodontics |
|
14 . Hafta |
Root canal treatment repeat |
|
14 . Hafta |
Kanal tedavisi tekrarı |
|
15 . Hafta |
Kanal tedavisi tekrarı |
|
15 . Hafta |
Root canal treatment repeat |
|
16 . Hafta |
final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav (arasınav) |
1 |
20 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
5 |
Doküman İncelemesi |
1 |
5 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
final sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
ders süresi |
16 |
1 |
16 |
final sınavı |
1 |
1 |
1 |
ara sınav |
1 |
1 |
1 |
ara sınav hazırlık |
10 |
1 |
10 |
final sınav hazırlık |
10 |
1 |
10 |
ders dışı çalışma |
12 |
2 |
24 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
62 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
X |
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
X |
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
|
|
X |
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
X |
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
|
X |
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
X |
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
|
X |
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
|
|
X |
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
|
X |
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|