ENDODONTİ II |
DHF208 |
4 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET KUTLU TANK |
Dersin Amacı |
Endodontik giriş kavitesi prensiplerini ve kanal tedavisi sırasında uygulanan rutin prosedürlerin (çalışma boyu saptanması, kanal şekillendirilmesi, kanalın yıkanması ve kanal dolumu) amaç ve yöntemlerini öğretmeyi hedefler. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To understand that the access cavity is the most important phase of root canal treatment, to know the principles of access cavity preparation, to understand that the pulp chamber and access cavity may be different for each tooth. |
|
|
|
1 |
Giriş kavitesinin kök kanal tedavisinin en önemli safhası olduğunu kavramak, giriş kavitesi hazırlama prensiplerini bilmek, her diş için pulpa odası ve giriş kavitesinin farklı olabileceğini anlamak |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 3, 4 |
2 |
Çalışma boyunun tespiti için kullanılan metodları anlamak |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
4, 6, 9, 10 |
2 |
Understanding the methods used to determine working length |
|
|
|
3 |
To list the characteristics of the ideal washing solution, to summarize the purposes and application of irrigation, to know the innovations in irrigation To understand the importance of cleaning the root canals |
|
|
|
3 |
İdeal yıkama solüsyonunun özelliklerini sıralamak, irrigasyonun amaçlarını ve uygulama şeklini özetlemek, irrigasyondaki yenilikleri bilmek Kök kanallarının temizlenmesinin önemini kavramak |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 3, 4, 5 |
4 |
Kök kanal şekillendirme esaslarını kavramak |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
3, 4, 6, 8 |
4 |
Understanding the basics of root canal shaping |
|
|
|
5 |
To know the methods used to define the smear layer and to remove the smear layer |
|
|
|
5 |
Smear tabakasının tanımını yapmak ve smear tabakasını kaldırmak için kullanılan yöntemleri bilmek |
Anlatım |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 3, 4, 6 |
6 |
İdeal kanal dolgu maddesinin özelliklerini sıralaramak Kök kanal dolgu maddelerinin çeşitlerini ve içeriklerini bilmek |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
2, 3, 4, 5, 7 |
6 |
To list the properties of the ideal canal filling material. To know the types and contents of root canal filling materials. |
|
|
|
7 |
To understand when root canals can be filled and to know root canal filling methods |
|
|
|
7 |
Kök kanallarının ne zaman doldurulabileceğini anlamak ve kök kanal dolum yöntemlerini bilmek |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
2, 4, 7, 8, 9 |
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Kesici, küçük azı ve büyükazı dişlerinde giriş kavitesi esaslarını, çalışma boyu belirleme yöntemlerini, kanal temizlenme ve yıkama prosedürlerini, smear tabakasının tanımını, şekillendirme yöntemlerini, kanal dolgu materyallerinin çeşitleri ve içeriklerini, kanal dolum yöntemlerini içerir. |
Kaynaklar |
1- Louis Berman Kenneth Hargreaves. Cohen’s Pathways of the Pulp - 12th Edition. 1st October 2020.
2- Torabinejad M, Walton RE. 2008; Endodontics: Principles and Practice, 4th ed., Saunders, London
3- Çalışkan MK. 2006; Endodontide Tanı ve Tedaviler, Nobel Tıp Kitapevleri 1. Baskı, İstanbul.
4- Ingle JI,Bakland LK. 2002 Endodontics 5th ed.,Bc Decker Inc.Hamilton, Ontario, Canada
5- Endodonti Akıl Notları, 2020, 1.baskı, Güneş Kitapevi, İstanbul, Türkiye |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Endodontik giriş kavitesi hazırlanması |
|
1 . Hafta |
Endodontic access cavity preparation |
|
2 . Hafta |
Endodontic access cavity preparation |
|
2 . Hafta |
Endodontik giriş kavitesi hazırlanması |
|
3 . Hafta |
Endodontik giriş kavitesi hazırlanması |
|
3 . Hafta |
Endodontic access cavity preparation |
|
4 . Hafta |
Endodontic access cavity preparation |
|
4 . Hafta |
Endodontik giriş kavitesi hazırlanması |
|
5 . Hafta |
Endodontide çalışma uzunluğunun belirlenmesi |
|
5 . Hafta |
Determination of working length in endodontics |
|
6 . Hafta |
Root canal cleaning and washing solutions |
|
6 . Hafta |
Kök kanalının temizlenmesi ve yıkama solüsyonları |
|
7 . Hafta |
Kök kanalının şekillendirilmesi |
|
7 . Hafta |
Shaping the root canal |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
ara sınav |
|
9 . Hafta |
Kök kanalının şekillendirilmesi |
|
9 . Hafta |
Shaping the root canal |
|
10 . Hafta |
Shaping the root canal |
|
10 . Hafta |
Kök kanalının şekillendirilmesi |
|
11 . Hafta |
Smear tabakası |
|
11 . Hafta |
smear layer |
|
12 . Hafta |
Root canal filling materials |
|
12 . Hafta |
Kök kanal dolgu materyalleri |
|
13 . Hafta |
Kök kanalının doldurulması |
|
13 . Hafta |
Root canal filling materials |
|
14 . Hafta |
Root canal filling materials |
|
14 . Hafta |
Kök kanalının doldurulması |
|
15 . Hafta |
Kök kanalının doldurulması |
|
15 . Hafta |
Root canal filling materials |
|
16 . Hafta |
final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav (arasınav) |
1 |
20 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
5 |
Doküman İncelemesi |
1 |
5 |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
final sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
ders süresi |
14 |
2 |
28 |
final sınavı |
1 |
1 |
1 |
ara sınav |
1 |
1 |
1 |
final sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
ara sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
ders dışı çalışma |
10 |
1 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
X |
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
X |
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
X |
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
X |
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
X |
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
X |
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
|
X |
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|