ENDODONTİ PREKLİNİK II |
DHF210 |
4 |
0 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET KUTLU TANK |
Dersin Amacı |
Pulpa tedavsi gerektiren dişlerin tanı ve tedavisi için öğrencileri hazırlamak amaçlanır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To teach the clinical application of the basic concepts of endodontics on patients and to develop clinical skills. |
|
|
|
1 |
Endodontinin temel kavramlarının hastalar üzerinde klinik uygulamasını öğretmek ve klinik becerileri geliştirmek. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Performans Ödevi, Gözlem |
1, 2, 3, 4, 6, 9 |
2 |
Endodontide klinik yaklaşımlar ve tedavilere ilişkin uygulama ve bilginin pekiştirilmesi ve yoğunlaştırılması. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi, Gözlem |
7, 8, 9, 10 |
2 |
Consolidation and intensification of practice and knowledge on clinical approaches and treatments in endodontics. |
|
|
|
3 |
Achieve competence to manage comprehensive endodontic treatments. |
|
|
|
3 |
Kapsamlı endodontik tedavileri yönetebilecek yeterliliğe erişmek. |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
3, 4, 6, 7 |
4 |
Giriş kaviteleri, pulpanın çıkartılması, kanalların temizlemesi, irrigasyon, dolum ve endodontik tedavi sırasında radyografi alma ile ilgili teknikleri tanımak. |
Anlatım |
Sınav, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
1, 3, 4, 8 |
4 |
Recognize techniques for access cavities, pulp removal, cleaning of canals, irrigation, filling and radiography during endodontic treatment. |
|
|
|
5 |
To understand the morphology of the pulp cavity.
|
|
|
|
5 |
pulpa boşluğunun morfolojisini anlamak. |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi, Gözlem |
2, 3, 4, 7, 8 |
6 |
Endodontide kullanılan dental materyalleri ve aletleri tanımak. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Performans Ödevi, Gözlem |
1, 2, 3, 4, 6 |
6 |
To recognize dental materials and instruments used in endodontics. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Çekilmiş dişlerde yapılan klinik öncesi uygulamaları ve ödevleri kapsar. Alçıya dizilmiş keser, küçük azı ve büyük azı dişlerinde giriş kavitesi açılır, kök kanal şekillendirilir, irrigasyon ve dolum yapılır. Her aşamada radyografi çekilerek kontrol edilir. |
Kaynaklar |
1- Louis Berman Kenneth Hargreaves. Cohen’s Pathways of the Pulp - 12th Edition. 1st October 2020.
2- Torabinejad M, Walton RE. 2008; Endodontics: Principles and Practice, 4th ed., Saunders, London
3- Çalışkan MK. 2006; Endodontide Tanı ve Tedaviler, Nobel Tıp Kitapevleri 1. Baskı, İstanbul.
4- Ingle JI,Bakland LK. 2002 Endodontics 5th ed.,Bc Decker Inc.Hamilton, Ontario, Canada
5- Endodonti Akıl Notları, 2020, 1.baskı, Güneş Kitapevi, İstanbul, Türkiye |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
giriş kavitesi |
|
1 . Hafta |
access cavity |
|
2 . Hafta |
access cavity |
|
2 . Hafta |
giriş kavitesi |
|
3 . Hafta |
giriş kavitesi |
|
3 . Hafta |
access cavity |
|
4 . Hafta |
access cavity |
|
4 . Hafta |
giriş kavitesi |
|
5 . Hafta |
giriş kavitesi |
|
5 . Hafta |
access cavity |
|
6 . Hafta |
access cavity |
|
6 . Hafta |
giriş kavitesi |
|
7 . Hafta |
çalışma boyu tespiti |
|
7 . Hafta |
working length detection |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
ara sınav |
|
9 . Hafta |
çalışma boyu tespiti |
|
9 . Hafta |
working length detection |
|
10 . Hafta |
shaping of root canals |
|
10 . Hafta |
kök kanallarının şekillendirilmesi |
|
11 . Hafta |
kök kanallarının şekillendirilmesi |
|
11 . Hafta |
shaping of root canals |
|
12 . Hafta |
shaping of root canals |
|
12 . Hafta |
kök kanallarının şekillendirilmesi |
|
13 . Hafta |
kök kanallarının şekillendirilmesi |
|
13 . Hafta |
shaping of root canals |
|
14 . Hafta |
shaping of root canals |
|
14 . Hafta |
kök kanallarının doldurulması |
|
15 . Hafta |
kök kanallarının doldurulması |
|
15 . Hafta |
shaping of root canals |
|
16 . Hafta |
final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Performans Ödevi |
16 |
10 |
Gözlem |
16 |
5 |
Sınav (arasınav) |
1 |
20 |
ara sınav |
1 |
5 |
final sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
ders süresi |
16 |
3 |
48 |
final sınavı |
1 |
3 |
3 |
ara sınav |
1 |
3 |
3 |
ara sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
final sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
ders dışı çalışma |
10 |
2 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
94 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
X |
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
X |
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
X |
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
X |
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
|
X |
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
|
X |
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|