PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ PREKLİNİK III |
DHF220 |
4 |
0 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞE APAK |
Dersin Amacı |
Sabit Protez tedavileri için Diş Preparasyonunu uygulamaları yapmak, Fantom Laboratuarında hasta pozisyonlandırması, Ölçü teknikleri ve model hazırlanması. Modellerin artikülatöre bağlanması. Tüm dişlerin preparasyonu. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Applies the preparation of molar and premolar teeth, applies in phantom model |
|
|
|
1 |
Molar ve Premolar dişlerin preparasyonunu tatbik eder, Fantom modelde uygular |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 2, 5 |
2 |
Kesici dişlerin preparasyonunu Fantom modelde uygular. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 2, 3, 5, 6, 7 |
2 |
Applies the preparation of the incisors in the Phantom model. |
|
|
|
3 |
Gains knowledge and applies measurement techniques |
|
|
|
3 |
Ölçü teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve uygular |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
2, 3, 5, 6, 7 |
4 |
Diş preparasyonunun temel prensiplerini ağız içi uygulamalar ile ilişkilendirir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 2, 3, 5, 6, 7 |
4 |
Relates the basic principles of tooth preparation with intraoral applications. |
|
|
|
5 |
Connects the models to the articulator. |
|
|
|
5 |
Modelleri artikülatöre bağlar. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 2, 3, 5, 6 |
6 |
Basamaklı kesim yapabilir |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 2, 3 |
6 |
Can cut stepwise |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Fantom modellerde duruş pozisyonlarının anlatılması, 13,12,11,23,22,21 Nolu dişlerin preparasyonu ve geçici kuronlarının yapımı, 26,36 ,31,32,33 Nolu dişlerin preparasyonu, 34-35 Nolu dişlerin paralel prepare edilmesi, 46-47 Nolu dişlerin paralel prepare edilmesi, Ölçü yöntemleri ve ölçü alınması. B asamaklı kesim yöntemlerinin uygulanması |
Kaynaklar |
1- Sabit Protezin Temelleri. Shillinburg H, Hobo S, Whitsett LD, Jacobi R, Bracket SE, Quıntessence yayıncılık2-Güncel Sabit Protezler. Rosenstiel, Land, Fujimoto, Palme Yayınevi3-Klinik Öncesi Kuron Köprü Protezleri. Prof Dr Erdal Poyrazoğlu, Prof Dr Betül Tuncelli, İ Ü. Basın Yayın 2007 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Fantom modellerde duruş pozisyonlarının anlatılması |
|
1 . Hafta |
Explaining posture positions in phantom models |
|
2 . Hafta |
Preparation of tooth no. 11 |
|
2 . Hafta |
11 nolu dişin preparasyonu |
|
3 . Hafta |
12 nolu dişin preparasyonu |
|
3 . Hafta |
Preparation of tooth 12 |
|
4 . Hafta |
Preparation of tooth 13 |
|
4 . Hafta |
13 nolu dişin preparasyonu |
|
5 . Hafta |
21 nolu dişin preparasyonu |
|
5 . Hafta |
Preparation of tooth 21 |
|
6 . Hafta |
Preparation of tooth 22 |
|
6 . Hafta |
22 nolu dişin preparasyonu |
|
7 . Hafta |
23 nolu dişin preparasyonu |
|
7 . Hafta |
Preparation of tooth 23 |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
26 ve 36 nolu dişlerin Basamaklı preparasyonu ve ölçülerinin alınması |
|
9 . Hafta |
Stepped preparation and measurement of teeth 26 and 36 |
|
10 . Hafta |
Preparation of tooth 31 and making it temporary Preparation of tooth 32 and making it temporary Preparation of tooth 33 and making it temporary |
|
10 . Hafta |
31 nolu dişin preparasyonu ve geçici yapılması 32 nolu dişin preparasyonu ve geçici yapılması 33 nolu dişin preparasyonu ve geçici yapılması |
|
11 . Hafta |
34-35 nolu dişlerin paralel kesimi |
|
11 . Hafta |
Parallel cutting of teeth 34-35 |
|
12 . Hafta |
Parallel cutting of teeth 46-47 |
|
12 . Hafta |
46-47 nolu dişlerin paralel kesimi |
|
13 . Hafta |
Kesilmiş dişlere mum modelaj ile kuron restorasyonunun şekillendirilmesi |
|
13 . Hafta |
Shaping the crown restoration with wax modeling on cut teeth |
|
14 . Hafta |
Taking the LOWER and UPPER models into the articulator |
|
14 . Hafta |
ALT ve ÜST modellerin artikülatöre alınması |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
20 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Laboratuar |
1 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi ( saati) |
14 |
6 |
84 |
Ara sınav |
1 |
6 |
6 |
Performans Ödevi |
1 |
6 |
6 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
6 |
6 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
4 |
1 |
4 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
106 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
|
|
X |
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
|
X |
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
|
X |
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|