Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ IV DHF308 6 1 0 2,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi SELEN BOZKAYA BİLGİN
Dersin Amacı Kavite dezenfektanları hakkında bilgi sahibi olur. Diş hekimliğinde ergonomik çalışmayı ve önemini öğrenir. Dental plak ve diş çürüğünü öğrenir. Sement dokusu ve sement çürüğü hakkında bilgi sahibi olur. Radyasyon çürüklerini öğrenir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Learns cavity disinfectants.
1 Kavite dezenfektanlarını öğrenir. Anlatım Sınav 1, 2, 6
2 Diş hekimliğinde ergonomik çalışmayı öğrenir. Anlatım, Seminer Sınav 3, 5
2 Learns to work ergonomically in dentistry.
3 Learns dental plaque and its microorganisms.
3 Dental plak ve mikroorganizmalarını öğrenir. Anlatım Sınav 2, 4, 5, 7, 10
4 Diş çürüklerini öğrenir. Anlatım, Seminer Sınav, Performans Ödevi 2, 8, 9, 10, 13
4 Learns about dental caries.
5 Learns cement texture.
5 Sement dokusunu öğrenir. Anlatım, Gösterip Yaptırma Sınav 1, 4, 7, 12
6 Sement ve radyasyon çürüğünü öğrenir. Anlatım Sınav 1, 3, 7
6 Learns cement and radiation caries.
7 Learn fluoride and prophylaxis.
7 Anlatım Sınav 1, 12, 13
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Kavite dezenfektanları, ergonomik çalışma, dental plak, diş çürükleri, sement, sement çürüğü, radyasyon çürükleri.
Kaynaklar
Summitt JB, Robbins WJ, Hilton TJ, Schwartz RS. Fundamentals of Operative Dentistry, A Contemporary Approach. (3rd ed.) Quintessence Publishing, Illinois, 2006. Ritter AV, Boushell LW, Walter R. Studevant’s ART and SCIENCE of OPERATIVE DENTISTRY (7th ed.). Elsevier, 2016.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Kavite Dezenfektanları
1 . Hafta Cavity Disinfectants
2 . Hafta Ergonomic work in dentistry
2 . Hafta Diş hekimliğinde ergonomik çalışma
3 . Hafta Dental plak
3 . Hafta dental plaque
4 . Hafta dental plaque
4 . Hafta Dental plak
5 . Hafta Diş çürükleri
5 . Hafta dental caries
6 . Hafta dental caries
6 . Hafta Diş çürükleri
7 . Hafta Diş çürükleri
7 . Hafta dental caries
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Arasınav
9 . Hafta Diş çürükleri
9 . Hafta dental caries
10 . Hafta Cementum from dental hard tissues
10 . Hafta Diş sert dokularından sement
11 . Hafta Sement çürüğü
11 . Hafta cement caries
12 . Hafta Radiation caries
12 . Hafta Radyasyon çürükleri
13 . Hafta Radyasyon çürükleri
13 . Hafta Demineralization, Remineralization
14 . Hafta Fluorine and Prophylaxis
14 . Hafta Demineralizasyon, Remineralizasyon
15 . Hafta Demineralizasyon, Remineralizasyon
15 . Hafta Individual prophylaxis
16 . Hafta Final
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 1 10
Performans Ödevi 1 5
Ödev 1 5
sınav 1 20
Dönem sonu sınavı 1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 4 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 21 2 42
sınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı 1 1 1
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 60
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Program Output 1 X
2 He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues. X
3 Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence. X
4 Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry. X
5 Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry. X
6 As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility. X
7 Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach. X
8 Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach. X
9 Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing. X
10 Can share quantitative and qualitative data where necessary X
11 By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses. X
12 Acts in accordance with ethical values ​​in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients. X
13 She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. X