RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ IV |
DHF308 |
6 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi SELEN BOZKAYA BİLGİN |
Dersin Amacı |
Kavite dezenfektanları hakkında bilgi sahibi olur. Diş hekimliğinde ergonomik çalışmayı ve önemini öğrenir. Dental plak ve diş çürüğünü öğrenir. Sement dokusu ve sement çürüğü hakkında bilgi sahibi olur. Radyasyon çürüklerini öğrenir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns cavity disinfectants. |
|
|
|
1 |
Kavite dezenfektanlarını öğrenir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 6 |
2 |
Diş hekimliğinde ergonomik çalışmayı öğrenir. |
Anlatım, Seminer |
Sınav |
3, 5 |
2 |
Learns to work ergonomically in dentistry. |
|
|
|
3 |
Learns dental plaque and its microorganisms. |
|
|
|
3 |
Dental plak ve mikroorganizmalarını öğrenir. |
Anlatım |
Sınav |
2, 4, 5, 7, 10 |
4 |
Diş çürüklerini öğrenir. |
Anlatım, Seminer |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 8, 9, 10, 13 |
4 |
Learns about dental caries. |
|
|
|
5 |
Learns cement texture. |
|
|
|
5 |
Sement dokusunu öğrenir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
1, 4, 7, 12 |
6 |
Sement ve radyasyon çürüğünü öğrenir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 3, 7 |
6 |
Learns cement and radiation caries. |
|
|
|
7 |
Learn fluoride and prophylaxis. |
|
|
|
7 |
|
Anlatım |
Sınav |
1, 12, 13 |
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Kavite dezenfektanları, ergonomik çalışma, dental plak, diş çürükleri, sement, sement çürüğü, radyasyon çürükleri. |
Kaynaklar |
Summitt JB, Robbins WJ, Hilton TJ, Schwartz RS. Fundamentals of Operative Dentistry, A Contemporary Approach. (3rd ed.) Quintessence Publishing, Illinois, 2006. Ritter AV, Boushell LW, Walter R. Studevant’s ART and SCIENCE of OPERATIVE DENTISTRY (7th ed.). Elsevier, 2016. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Kavite Dezenfektanları |
|
1 . Hafta |
Cavity Disinfectants |
|
2 . Hafta |
Ergonomic work in dentistry |
|
2 . Hafta |
Diş hekimliğinde ergonomik çalışma |
|
3 . Hafta |
Dental plak |
|
3 . Hafta |
dental plaque |
|
4 . Hafta |
dental plaque |
|
4 . Hafta |
Dental plak |
|
5 . Hafta |
Diş çürükleri |
|
5 . Hafta |
dental caries |
|
6 . Hafta |
dental caries |
|
6 . Hafta |
Diş çürükleri |
|
7 . Hafta |
Diş çürükleri |
|
7 . Hafta |
dental caries |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Arasınav |
|
9 . Hafta |
Diş çürükleri |
|
9 . Hafta |
dental caries |
|
10 . Hafta |
Cementum from dental hard tissues |
|
10 . Hafta |
Diş sert dokularından sement |
|
11 . Hafta |
Sement çürüğü |
|
11 . Hafta |
cement caries |
|
12 . Hafta |
Radiation caries |
|
12 . Hafta |
Radyasyon çürükleri |
|
13 . Hafta |
Radyasyon çürükleri |
|
13 . Hafta |
Demineralization, Remineralization |
|
14 . Hafta |
Fluorine and Prophylaxis
|
|
14 . Hafta |
Demineralizasyon, Remineralizasyon |
|
15 . Hafta |
Demineralizasyon, Remineralizasyon |
|
15 . Hafta |
Individual prophylaxis |
|
16 . Hafta |
Final |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
1 |
10 |
Performans Ödevi |
1 |
5 |
Ödev |
1 |
5 |
sınav |
1 |
20 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
21 |
2 |
42 |
sınav |
1 |
1 |
1 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
X |
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
X |
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
X |
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
X |
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
X |
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
X |
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
|
X |
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
|
X |
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
|
X |
|
|
|
|