ENDODONTİ IV |
DHF312 |
6 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET KUTLU TANK |
Dersin Amacı |
periapikal kist, kanal medikamentleri, irrigasyon solüsyonları, kanal şekillendirme ve doldurma teknikleri, kök kanal patları, endodontik mikrobiyoloji, geriatrik endodonti, kök rezorbsiyonları ve endodontide başarı kriterleri hakkında gerekli alt yapıyı oluşturmak planlanır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Knowing the cyst etiology and understanding the periapical cyst pathogenesis |
|
|
|
1 |
Kist etyolojisini bilmek ve periapikal kist patogenezini anlamak |
Anlatım |
Sınav, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4, 10 |
2 |
Seanslararası kullanılan kanal içi medikamentlerin rolü ve özelliklerini irdelemek |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi, Gözlem |
1, 2, 3, 4, 8 |
2 |
To examine the role and properties of intracanal medicaments used between sessions |
|
|
|
3 |
To understand the importance of cleaning root canals and to describe the methods and needles used to provide maximum irrigation effect. |
|
|
|
3 |
Kök kanallarının temizlenmesinin önemini kavramak ve maksimum irrigasyon etkisi sağlamak için kullanılan yöntemler ve iğneleri tanımlamak |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4, 6 |
4 |
Kanal şekillendirme yöntemlerinin her basamağını bilmek. Pulpayı ekstirpe etmeyi tarif etmek Ultrasonic cihazların kanal temizleme ve şekillendirme işlemlerinde kullanımını genel olarak bilmek |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4, 6 |
4 |
To know every step of channel shaping methods. Describe how to extirp the pulp. General knowledge of the use of ultrasonic devices in canal cleaning and shaping. |
|
|
|
5 |
Understanding nickel titanium rotary instruments and the physical properties of nickel titanium |
|
|
|
5 |
Nikel titanium döner aletler ve nikel titanyumun fiziksel özelliklerini anlamak |
Anlatım, Problem Çözme |
Sınav, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4 |
6 |
Endodontide başarı kriterlerini bilmek |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
1, 3, 4, 6, 10 |
6 |
Knowing the success criteria in endodontics |
|
|
|
7 |
To understand the role of bacteria in pulpal and periapical diseases To know the paths of bacterial transmission in pulpal and periradicular infections To know the flora in root canal and periradicular lesions |
|
|
|
7 |
Pulpal ve periapikal hastalıklarda bakterinin rolünü kavramak Pulpal ve periradiküler enfeksiyonlarda bakteri geçiş yollarını bilmek Kök kanalı ve periradiküler lezyonlardaki florayı bilmek |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
4, 7, 8, 9 |
8 |
Kök rezorbsiyonu tiplerini bilmek Kök rezorbsiyonunda tercih edilecek tedavi opsiyonlarını bilmek |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 6 |
8 |
Knowing the types of root resorption Knowing the treatment options to be preferred in root resorption |
|
|
|
9 |
To know the principles of geriatric endodontic procedures |
|
|
|
9 |
Geriatrik endodontik prosedürlerin prensiplerini bilmek |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 3, 4, 6, 10 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
periapikal kist, kanal medikamentleri, irrigasyon solüsyonları, kanal şekillendirme ve doldurma teknikleri, kök kanal patları, endodontik mikrobiyoloji, geriatrik endodonti, kök rezorbsiyonları ve endodontide başarı kriterleri hakkında bilgi içerir. |
Kaynaklar |
1- Louis Berman Kenneth Hargreaves. Cohen’s Pathways of the Pulp - 12th Edition. 1st October 2020.
2- Torabinejad M, Walton RE. 2008; Endodontics: Principles and Practice, 4th ed., Saunders, London
3- Çalışkan MK. 2006; Endodontide Tanı ve Tedaviler, Nobel Tıp Kitapevleri 1. Baskı, İstanbul.
4- Ingle JI,Bakland LK. 2002 Endodontics 5th ed.,Bc Decker Inc.Hamilton, Ontario, Canada
5- Endodonti Akıl Notları, 2020, 1.baskı, Güneş Kitapevi, İstanbul, Türkiye |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Periapikal Kist |
|
1 . Hafta |
Periapical Cyst |
|
2 . Hafta |
canal medications |
|
2 . Hafta |
Kanal medikamentleri |
|
3 . Hafta |
Kök kanalının dezenfeksiyonu ve irrigasyon solüsyonları |
|
3 . Hafta |
Root canal disinfection and irrigation solutions |
|
4 . Hafta |
Root canal disinfection and irrigation solutions |
|
4 . Hafta |
Kök kanalının dezenfeksiyonu ve irrigasyon solüsyonları |
|
5 . Hafta |
Kök kanalı şekillendirme yöntemleri |
|
5 . Hafta |
Root canal shaping methods |
|
6 . Hafta |
Root canal shaping methods |
|
6 . Hafta |
Kök kanalı şekillendirme yöntemleri |
|
7 . Hafta |
Nikel Titanyum döner aletlerle kanal şekillendirilmesi |
|
7 . Hafta |
Canal shaping with Nickel Titanium rotary tools |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
ara sınav |
|
9 . Hafta |
Kök kanalı patları |
|
9 . Hafta |
Root canal sealer |
|
10 . Hafta |
Root canal filling methods |
|
10 . Hafta |
Kök kanalı dolum yöntemleri |
|
11 . Hafta |
Kök kanalı dolum yöntemleri |
|
11 . Hafta |
Root canal filling methods |
|
12 . Hafta |
Success and failure criteria in endodontics |
|
12 . Hafta |
Endodontide başarı ve başarısızlık kriterleri |
|
13 . Hafta |
Endodontik mikrobiyoloji |
|
13 . Hafta |
Endodontic microbiology |
|
14 . Hafta |
Root resorptions |
|
14 . Hafta |
Kök rezorbsiyonları |
|
15 . Hafta |
Yaşlılarda endodontik tedavi |
|
15 . Hafta |
Endodontic treatment in the elderly |
|
16 . Hafta |
final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav (arasınav) |
1 |
20 |
Doküman İncelemesi |
1 |
5 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Gözlem |
1 |
5 |
final sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
ders süresi |
16 |
1 |
16 |
final sınavı |
1 |
1 |
1 |
ara sınav |
1 |
1 |
1 |
ara sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
final sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
ders dışı çalışma |
12 |
2 |
24 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
62 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
X |
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
|
|
X |
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|