ORTODONTİ II |
DHF328 |
6 |
1 |
1 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. BİLGİN GİRAY |
Dersin Amacı |
Ortodontide normal kavramının tanımlanması; ortodontik anomaliler, etiyolojileri, teşhisi ve teşhis yöntemleri ile ilgili fikir sahibi olunması |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Ortodonti bilim dalının ilgi alanları hakkında fikir sahibi olur. |
Anlatım |
Sınav |
1, 3 |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
2 |
Ortodontik anamnez almayı bilir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
3 |
Ortodontide kullanılan teşhis yöntemlerini bilir |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
Ortodontide kullanılan büyüme gelişim tespit yöntemleri hakkında fikir sahibi olur. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
5 |
Maloklüzyon kavramını bilir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 3, 7 |
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
Angle Sınıf II maloklüzyonları tanımlar; alt gruplar arasındaki farkları tanımlayabilir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3, 7 |
7 |
İskeletsel ortodontik anomalileri üç boyutta tanımlar |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
Ortodontide kullanılan sefalometrik noktalar, düzlemler ve analizler hakkında fikir sahibidir. |
Anlatım |
Performans Ödevi |
1, 2, 3 |
10 |
Ortodontide kullanılan sefalometrik noktalar, düzlemler ve analizler hakkında fikir sahibidir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
Ortodontik anomalilere yol açan genel faktörleri bilir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
Ortodontik anomalilere yol açan lokal faktörleri bilir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
14 |
|
|
|
|
15 |
Stomatognatik sistem, oklüzyon ve Temporomandibuler eklem bağlantıları hakkında fikir sahibi olur. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3 |
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Diş kavsinin büyüme ve gelişimi; Ortodontik anomalilerin etyolojisi ,sınıflandırılması, teşhisi ve teşhis yöntemlerine giriş |
Kaynaklar |
Ülgen M. Ortodonti (Anomaliler, Sefalometri, Etiyoloji, Büyüme ve gelişim, Teşhis). Ankara Üniversitesi Basım Evi., Ankara, 2001.bÜlgen M. Ortodontik Tedavi Prensipleri. Ankara Üniversitesi Basım Evi., Ankara, 2010. Proffit WR, Fields HW, Sarver DM. Contemporary Orthodontics, 4th Edition, Mosby Elsevier, St. Louis, Missouri, 2007. Graber TM, Vanarsdall RL, Vig KWL. Orthodontics: Current Principles and Techniques. Mosby Elsevier, St. Louis, Missouri, 2005.bGreulich W, Pyle S. Radiographic Atlas of Skeletal Development of the Hand and Wrist. Stanford University Press, Stanford, California, USA, 1959. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Ortodontiye giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to orthodontics |
|
2 . Hafta |
Orthodontic diagnosis and anamnesis |
|
2 . Hafta |
Ortodontik tanı ve anamnez |
|
3 . Hafta |
Ortodontik teşhis metotları (ortodontik model analizleri, fotoğraf analizi, radyografik incelemeler) |
|
3 . Hafta |
Orthodontic diagnostic methods (orthodontic model analysis, photo analysis, radiographic examinations) |
|
4 . Hafta |
Growth and development detection methods |
|
4 . Hafta |
Büyüme ve gelişim tespit yöntemleri |
|
5 . Hafta |
Dental ortodontik anomaliler (Angle Sınıf I ve Sınıf II anomaliler) |
|
5 . Hafta |
Dental orthodontic anomalies (Angle Class I and Class II anomalies) |
|
6 . Hafta |
Dental orthodontic anomalies (Angle Class II and Class III anomalies) |
|
6 . Hafta |
Dental ortodontik anomaliler (Angle Sınıf II ve Sınıf III anomaliler) |
|
7 . Hafta |
İskeletsel anomaliler (sagital, vertikal ve transversal yön anomalileri) |
|
7 . Hafta |
Skeletal anomalies (sagittal, vertical and transversal direction anomalies) |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Ortodontide sefalometri |
|
9 . Hafta |
Cephalometry in orthodontics |
|
10 . Hafta |
Cephalometric analyzes |
|
10 . Hafta |
Sefalometrik analizler |
|
11 . Hafta |
Maloklüzyonların Etiyolojisi-Genel faktörler (konjenital ve herediter anomaliler, metabolik anomaliler) |
|
11 . Hafta |
Etiology of Malocclusions-General factors (congenital and hereditary anomalies, metabolic anomalies) |
|
12 . Hafta |
Etiology of Malocclusions-General factors (environmental factors, abnormal oral habits, mouth breathing) |
|
12 . Hafta |
Maloklüzyonların Etiyolojisi-Genel faktörler (çevresel faktörler, anormal oral alışkanlıklar, ağız solunumu) |
|
13 . Hafta |
Maloklüzyonların Etiyolojisi-Lokal faktörler (dişlerin sayı-şekil-boyut anomalileri) |
|
13 . Hafta |
Etiology of Malocclusions-Local factors (number-shape-size anomalies of teeth) |
|
14 . Hafta |
Etiology of Malocclusions-Local factors (abnormal frenulum, early loss of primary teeth, faulty restorations, ankylosis) |
|
14 . Hafta |
Maloklüzyonların Etiyolojisi-Lokal faktörler (anormal frenulum, erken süt dişi kaybı, hatalı restorasyonlar, ankiloz) |
|
15 . Hafta |
Stomatognatik sistemin değerlendirilmesi, Oklüzyon ve Temporomandibuler eklem |
|
15 . Hafta |
Evaluation of stomatognathic system, Occlusion and Temporomandibular joint
|
|
16 . Hafta |
Yarı yıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
50 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Ara sınav |
1 |
30 |
Sözlü |
1 |
5 |
kısa sınav |
1 |
5 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Hafta Sayısı ve Saati |
14 |
3 |
42 |
Ara sınav |
1 |
10 |
10 |
Yarı yıl sonu sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
62 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
X |
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|