ORAL DİYAGNOZ II |
DHF410 |
8 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Oral ve maksillofasiyal bölgedeki patolojilerin klinik ve radyografik olarak teşhisi ve tedavi planlaması |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Knows the intraoral symptoms of systemic diseases. |
|
|
|
1 |
Sistemik hastalıkların ağız içi belirtilerini bilir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
2 |
2 |
Prekanseröz lezyonları ve ağız kanserlerini tanır. |
Anlatım |
Sınav |
2 |
2 |
Recognize precancerous lesions and oral cancers. |
|
|
|
3 |
Knows the treatment methods and dentist approaches of patients in the medically risk group. |
|
|
|
3 |
Medikal olarak risk grubundaki hastaların tedavi yöntemlerini ve diş hekimi yaklaşımlarını bilir. |
Anlatım |
Sınav |
3 |
4 |
Kemoterapi , Radyoterapi ve İmmünsüpresyondaki hastalara dişhekimi yaklaşımının nasıl olması gerektiğini bilir. |
Anlatım |
Sınav |
3 |
4 |
Knows how the dentist approach should be to patients in chemotherapy, radiotherapy and immunosuppression. |
|
|
|
5 |
Knows focal infection and cases where antibiotic prophylaxis is indicated. |
|
|
|
5 |
Fokal enfeksiyonu ve antibiyotik proflaksisinin endike olduğu durumları bilir. |
Anlatım |
Sınav |
3 |
6 |
Kişisel sağlık verileri, arşivleme, hasta ve hekim hakları konularında bilgilidir. |
Anlatım |
Sınav |
3 |
6 |
She is knowledgeable about personal health data, archiving, patient and physician rights.
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Genel ve soruna yönelik hastadan anamnez alınması, Mental durumun değerlendirilmesi ,vital bulguların tespit edilmesi, vitalite testi uygulayabilme, İntraoral , Ekstraoral ve TME muayenelerinin yapılması, periapikal, bite wing , okluzal film ya da panoramik film çekerek radyografi değerlendirme yapılması , hasta dosyası hazırlama, laboratuvar incelemesi için istek formu doldurma ve hastanın uygun biçimde sevkinin yapılmasını sağlama konularını içerir. Dental Fotoğrafçılık ve arşivleme de genel bilgi verilir. |
Kaynaklar |
Harrorlı A. Ağız , Diş ve Çene Radyolojisi. Nobel Tıp Kitapevleri , İstanbul 2014 Özbayrak S., Ağız Hastalıkları Atlası, Quintessence yayınları, 2010 Özcan İ.Diş hekimliğinde Radyolojinin Esasları. İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık , İstanbul 2017 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Sistemik Hastalıkların Ağız Belirtileri |
|
1 . Hafta |
Oral Symptoms of Systemic Diseases |
|
2 . Hafta |
Precancerous Lesions |
|
2 . Hafta |
Prekanseröz Lezyonlar |
|
3 . Hafta |
Ağız Kanserleri ve TNM Sınıflaması |
|
3 . Hafta |
Oral Cancers and TNM Classification |
|
4 . Hafta |
Allergic Reactions and Burning Mouth Syndrome |
|
4 . Hafta |
Allerjik Reaksiyonlar ve Ağız Yanması Sendromu |
|
5 . Hafta |
Medikal Olarak Risk Grubundaki Hastaların Tedavi Planı |
|
5 . Hafta |
Treatment Plan of Patients in the Medically Risk Group |
|
6 . Hafta |
Infection, Hepatitis, AIDS |
|
6 . Hafta |
Enfeksiyon, Hepatit, AİDS |
|
7 . Hafta |
Kemoterapi , Radyoterapi ve İmmünsüpresyonda Dişhekimi Yaklaşımları |
|
7 . Hafta |
Dentist Approaches to Chemotherapy, Radiotherapy and Immunosuppression |
|
8 . Hafta |
1. Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
1. Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Sistemik Farmakoterapi ( Çeşitli hastalıklarda kullanılan ilaçların dişhekimliği yönünden önemi) |
|
9 . Hafta |
Systemic Pharmacotherapy (The importance of drugs used in various diseases in terms of dentistry) |
|
10 . Hafta |
Focal Infection and Dentist Approaches in Pregnancy |
|
10 . Hafta |
Fokal Enfeksiyon ve Hamilelikte Dişhekimi Yaklaşımları |
|
11 . Hafta |
Antibiyotik Profilaksisi |
|
11 . Hafta |
Antibiotic Prophylaxis |
|
12 . Hafta |
Orofacial Pain (Pain transmission, classification, causes) |
|
12 . Hafta |
Orofasiyal Ağrı ( Ağrı iletim, sınıflama, nedenler) |
|
13 . Hafta |
AĞRI |
|
13 . Hafta |
PAIN |
|
14 . Hafta |
Personal Health Data, Patient and Physician Rights |
|
14 . Hafta |
Kişisel Sağlık Verileri, Hasta ve Hekim Hakları |
|
15 . Hafta |
Dental Fotoğrafçılık |
|
15 . Hafta |
Dental Photography |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
1 |
10 |
10 |
SMS-1181 |
1 |
10 |
10 |
SMS-1181 |
8 |
1 |
8 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
X |
|
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
X |
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|