RESTORATİF DİŞ TEDAVİSİ VI |
DHF418 |
8 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Estetik diş hekimliği uygulamalarını öğrenir. Kompozit ve porselen inley ve onleyler hakkında bilgi sahibi olur. Kompozit veneer uygulamalarını öğrenir. Restorasyonların onarımında dikkat etmesi gereken kuralları öğrenir. Beyazlatma ajanları ve beyazlatma işlemi hakkında bilgi sahibi olur. Tükürüğün içeriğini ve diş çürüğü üzerine etkisini öğrenir. Flor ve profilaksi hakkında bilgi sahibi olur. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
aesthetic dentistry |
|
|
|
1 |
Estetik diş hekimliği |
Anlatım, Konferans |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 13 |
2 |
Kompozit inley ve onleyler |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3, 6, 8, 10 |
2 |
Composite inlays and onlays |
|
|
|
3 |
Porcelain inlays and onlays |
|
|
|
3 |
Porselen inley ve onleyler |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 9, 13 |
4 |
Kompozit veneerler |
Anlatım, Seminer |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 6, 7, 9 |
4 |
composite veneers |
|
|
|
5 |
Whitening |
|
|
|
5 |
Beyazlatma işlemi |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 4, 5, 7 |
6 |
Restorasyonların onarımı |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Doküman İncelemesi |
1, 2, 3 |
6 |
Learns the repair of restorations. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
Tükürük içeriği |
|
|
|
8 |
Tükürüğün çürük üzerine etkisi |
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
Flor iyonu ve profilaksi |
|
|
|
10 |
Bireysel profilaksi |
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Estetik diş hekimliği. Kompozit ve porselen inley ve onleyler. Kompozit veneerler. Beyazlatma ajanları ve beyazlatma işlemi. Tükürük içeriği. Flor iyonu ve profilaksi |
Kaynaklar |
Summitt JB, Robbins WJ, Hilton TJ, RS. Fundamentals of Operative Dentistry, A Contemporary Approach. (3rd ed.) Quintessence Publishing, Illinois, 2006. Ritter AV, Boushell LW, Walter R. Studevant’s ART and SCIENCE of OPERATIVE DENTISTRY (7th ed.). Elsevier, 2016. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Estetik diş hekimliği |
|
1 . Hafta |
aesthetic dentistry |
|
2 . Hafta |
aesthetic dentistry |
|
2 . Hafta |
Estetik diş hekimliği |
|
3 . Hafta |
Kompozit inleyler, onleyler |
|
3 . Hafta |
Composite inlays, onlays |
|
4 . Hafta |
Composite inlays, onlays |
|
4 . Hafta |
Porselen inleyler, onleyler |
|
5 . Hafta |
Kompozit veneerler ve uygulamaları |
|
5 . Hafta |
Porcelain inlays, onlays |
|
6 . Hafta |
Porcelain inlays, onlays |
|
6 . Hafta |
Kuron kırıklarının restorasyonları |
|
7 . Hafta |
Restorasyonların onarımı |
|
7 . Hafta |
composite veneers |
|
8 . Hafta |
VISA |
|
8 . Hafta |
ARASINAV |
|
9 . Hafta |
Beyazlatma işlemi ve kullanılan ajanlar |
|
9 . Hafta |
Composite veneer applications |
|
10 . Hafta |
Restoration of crown fractures |
|
10 . Hafta |
Beyazlatma uygulamaları |
|
11 . Hafta |
Tükürük kompozisyonu |
|
11 . Hafta |
Restoration of crown fractures |
|
12 . Hafta |
Repair of restorations |
|
12 . Hafta |
Tükürüğün diş çürüğü üzerine etkisi |
|
13 . Hafta |
Flor ve profilaksisi |
|
13 . Hafta |
Repair of restorations |
|
14 . Hafta |
whitening agents |
|
14 . Hafta |
Flor ve profilaksisi |
|
15 . Hafta |
Bireysel profilaksi |
|
15 . Hafta |
Whitening applications
|
|
16 . Hafta |
FİNAL |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
1 |
10 |
Performans Ödevi |
1 |
5 |
sınav |
1 |
20 |
Ödev |
1 |
5 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
60 |
Doküman İncelemesi |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Ödev |
16 |
1 |
16 |
sınav |
1 |
3 |
3 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
11 |
2 |
22 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
|
X |
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
X |
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
X |
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
X |
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
X |
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
|
X |
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
|
X |
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
|
X |
|
|
|
|