ENDODONTİ VI |
DHF420 |
8 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bazı ileri düzey kavramları öğretmek ve önceki eğitimlerini pekiştirmek amaçlanır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To define the principles of endodontic surgery (Hemisection, periradicular curettage, apical resection, and root amputation); To be able to explain endodontic surgery to the patient; Evaluate the results of endodontic surgery |
|
|
|
1 |
Endodontik cerrahinin (Hemiseksiyon, periradikuler küretaj, apikal rezeksiyon, ve kök amputasyonu) prensiplerini tanımlamak; Endodontik cerrahiyi hastaya açıklayabilmek; Endodontik cerrahi sonuçlarını değerlendirebilmek |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 7, 9 |
2 |
Diş renkleşmesinin nedenlerini tanımlamak |
Anlatım |
Sınav, Doküman İncelemesi |
2, 3, 4, 8 |
2 |
Identifying the causes of tooth discoloration |
|
|
|
3 |
Knowledge of the restoration of heavily damaged crowns |
|
|
|
3 |
Aşırı harabiyete uğramış kuronların restorasyonu hakkında bilgi sahibi olmak |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
3, 4, 5, 6, 7 |
4 |
Değişik tipteki postların yapılarını bilmek ve Fiber postların uygulama tekniğini bilmek |
Anlatım, Soru-cevap |
Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi, Gözlem |
1, 4, 8, 9 |
4 |
To know the structures of different types of posts and to know the application technique of fiber posts |
|
|
|
5 |
Understanding the place of digital technology in endodontics
|
|
|
|
5 |
Dijital teknolojinin endodontideki yerini anlamak |
Anlatım, Soru-cevap |
Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi, Performans Ödevi |
4, 6, 8, 10, 13 |
6 |
Tek seans endodontinin endikasyon ve kontraendikasyonlarını bilmek |
Anlatım |
Sınav, Sözlü Değerlendirme, Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
6 |
To know the indications and contraindications of single session endodontics
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Endodontik cerrahi, retrograd dolgu materyalleri, endodontik beyazlatma, kanal tedavili dişlerin restorasyonu, kanal içi post uygulamaları, istemli çekim ve replantasyon, endodontinin periodontoloji ile ilişkisi, endodontide dijital uygulamalar, tek seans kanal tedavisi ve fokal enfeksiyon hakkında detaylı bilgiler içerir. |
Kaynaklar |
1- Louis Berman Kenneth Hargreaves. Cohen’s Pathways of the Pulp - 12th Edition. 1st October 2020.
2- Torabinejad M, Walton RE. 2008; Endodontics: Principles and Practice, 4th ed., Saunders, London
3- Çalışkan MK. 2006; Endodontide Tanı ve Tedaviler, Nobel Tıp Kitapevleri 1. Baskı, İstanbul.
4- Ingle JI,Bakland LK. 2002 Endodontics 5th ed.,Bc Decker Inc.Hamilton, Ontario, Canada
5- Endodonti Akıl Notları, 2020, 1.baskı, Güneş Kitapevi, İstanbul, Türkiye |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Endodontik cerrahi |
|
1 . Hafta |
endodontic surgery |
|
2 . Hafta |
endodontic surgery |
|
2 . Hafta |
Endodontik cerrahi |
|
3 . Hafta |
Endodontik cerrahi |
|
3 . Hafta |
endodontic surgery |
|
4 . Hafta |
Retrograde filling materials |
|
4 . Hafta |
Retrograd dolgu materyalleri |
|
5 . Hafta |
Endodontik beyazlatma |
|
5 . Hafta |
Endodontic whitening |
|
6 . Hafta |
Restoration of root canal treated teeth |
|
6 . Hafta |
Kanal tedavili dişlerin restorasyonu |
|
7 . Hafta |
Kanal tedavili dişlerin restorasyonu |
|
7 . Hafta |
Restoration of root canal treated teeth |
|
8 . Hafta |
midterm |
|
8 . Hafta |
ara sınav |
|
9 . Hafta |
Kanal içi Post uygulamaları |
|
9 . Hafta |
Kanal içi Post uygulamaları
In-channel Post applications |
|
10 . Hafta |
Kanal içi Post uygulamaları
In-channel Post applications |
|
10 . Hafta |
Kanal içi Post uygulamaları |
|
11 . Hafta |
Planlı çekim ve replantasyon |
|
11 . Hafta |
Planned shooting and replantation |
|
12 . Hafta |
Relationship between periodontology and endodontics |
|
12 . Hafta |
Periodontoloji ve endodonti ilişkisi |
|
13 . Hafta |
Endodontide dijital teknoloji |
|
13 . Hafta |
Digital technology in endodontics |
|
14 . Hafta |
Root canal treatment applied in one session |
|
14 . Hafta |
Tek seansta uygulanan kök kanal tedavisi |
|
15 . Hafta |
Fokal enfeksiyon |
|
15 . Hafta |
focal infection |
|
16 . Hafta |
final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
20 |
Doküman İncelemesi |
1 |
5 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
5 |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
final sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
ders süresi |
16 |
1 |
16 |
ara sınav |
1 |
1 |
1 |
final sınavı |
1 |
1 |
1 |
ara sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
final sınav hazırlık |
5 |
2 |
10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
10 |
1 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
48 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
|
|
X |
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
|
X |
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
X |
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
|
|
X |
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
|
|
X |
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|