DAVRANIŞ BİLİMLERİ |
DHF119 |
1 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Doç.Dr. ŞÜKRİYE BOŞGELMEZ HACIHANEFİOĞLU |
Dersin Amacı |
Bu ders kapsamında öğrencilerin psikolojideki temel kavramları, ilkeleri, ve kuramları tanıması, binsan duygu, düşünce ve davranışlarının oluşumunda biyolojik, psikolojik ve sosyal mekanizmaları tanıması ve bunları klinik uygulamalarında kullanabilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Define structures, conduction pathways and transmission mechanisms in the human nervous system. |
|
|
|
1 |
İnsan sinir sistemindeki yapıları, iletim yolaklarını ve iletim mekanizmalarını tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1 |
2 |
İnsanın zihinsel işlevlerinin insan davranışlarıyla etkileşimini açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
5, 8, 10 |
2 |
Define structures, conduction pathways and transmission mechanisms in the human nervous system. |
|
|
|
3 |
Explain the biopsychosocial factors in human behavior. |
|
|
|
3 |
İnsan davranışlarında biyopsikososyal etkenleri açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
5, 8 |
4 |
Zihinsel hasarların bilişsel ve davranışsal sonuçlarını tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
2 |
4 |
Defines the cognitive and behavioral consequences of mental damage. |
|
|
|
5 |
Comprehends the psychosocial development of human and personality theories. |
|
|
|
5 |
İnsanın psikososyal gelişimi ve kişilik kuramlarını kavrar. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
|
12, 13 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bilişsel işlevler ve bunların işleyişi, zihin ve davranış ilişkisi, genetik ve davranış ilişkisi, insanın psikososyal gelişimi ve kişilik kuramları |
Kaynaklar |
İNSAN VE DAVRANIŞI, Doğan Cüceloğlu, Remzi Kitapevi, 2022
PSİKOLOJİ - Bir Keşif Gezintisi - PSYCHOLOGY - An Exploration, Saundra K. Ciccarelli - J. Noland White, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Davranış Bilimlerine Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Behavioral Sciences |
|
2 . Hafta |
Genetics and Behavior |
|
2 . Hafta |
Genetik ve Davranış |
|
3 . Hafta |
Davranışın Nörobiyolojik Temelleri |
|
3 . Hafta |
Neurobiological Basis of Behavior |
|
4 . Hafta |
Thinking, problem solving and intelligence |
|
4 . Hafta |
Düşünme, problem çözme ve zeka |
|
5 . Hafta |
Öğrenme |
|
5 . Hafta |
Learning |
|
6 . Hafta |
Memory |
|
6 . Hafta |
Bellek |
|
7 . Hafta |
Yaşamboyu Gelişim |
|
7 . Hafta |
Lifelong Development |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Dürtü, Güdü ve Duygular |
|
9 . Hafta |
Impulses, Motives and Emotions |
|
10 . Hafta |
Personality-I |
|
10 . Hafta |
Kişilik-I |
|
11 . Hafta |
Kişilik-II |
|
11 . Hafta |
Personality-II |
|
12 . Hafta |
Self Defense Mechanisms |
|
12 . Hafta |
Benliğin Savunma Düzenekleri |
|
13 . Hafta |
Sosyal Psikoloji |
|
13 . Hafta |
Social Psychology |
|
14 . Hafta |
Stress, Lifestyle and Health |
|
14 . Hafta |
Stres, Yaşam biçimi ve Sağlık |
|
15 . Hafta |
Hasta hekim ilişkisi |
|
15 . Hafta |
patient-physician relationship |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
Ara Sınav |
1 |
5 |
5 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
7 |
7 |
Ders süresi |
16 |
1 |
16 |
Derse Katılım |
16 |
1 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
X |
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
X |
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
X |
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
X |
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
|
|
X |
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|