DİŞ ANATOMİSİ VE FİZYOLOJİSİ PREKLİNİK |
DHF123 |
1 |
0 |
6 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi BİRSEN EROL BAKAN |
Dersin Amacı |
Daimi dişlerin anatomik ve morfolojik özelliklerine göre yontularını yapma becerisi kazanmak |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain the general anatomy of permanent teeth. |
|
|
|
1 |
Daimi dişlerin genel anatomisini açıklar. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi |
1, 6, 7, 8, 9 |
2 |
El manipülasyon yeteneğini geliştirir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi |
1, 6, 7, 8, 9 |
2 |
Improves hand manipulation ability. |
|
|
|
3 |
Uses hand tools correctly. |
|
|
|
3 |
El aletlerinin doğru şekilde kullanır. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi |
1, 6, 8 |
4 |
Daimi dişlerin morfolojisini açıklar. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi |
1, 7, 8, 9 |
4 |
Explain the morphology of permanent teeth. |
|
|
|
5 |
Students can reproduce the permanent tooth morphology in three dimensions from different materials. |
|
|
|
5 |
Öğrenciler sürekli diş morfolojisini üç boyutlu olarak farklı malzemelerden üretebilirler. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi |
6, 7, 8 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Dişlerin sabun ve mum kullanılarak yontularının yapılması |
Kaynaklar |
1- Cenk Cura. Diş Anatomisi ve Diş Yontma Tekniği 
2- Nelson, Ash. Wheeler's Dental Anatomy, Phsiology and Occlusion
3- Hüsnü Yavuz yılmaz. Diş Morfolojisi-Fizyolojisi ve Okluzyon
4- Ders notu veya sunum çıkıntısı
5. Dişlerin sabun ve mum kullanılarak yontularının yapılması ile ilgili videolar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Preklinikte çalışma düzeni, manipülasyona giriş, alet ve malzeme tanıtımı, yontu video izlence Öğrenciler dental morfoloji oluşturma sırasında oran -orantı ve simetri oluşturabilir. |
|
1 . Hafta |
Working order in the preclinic, introduction to manipulation, introduction of tools and materials, carving video program Students can create proportion and symmetry during dental morphology creation. |
|
2 . Hafta |
Maxillary central tooth chipping from soap |
|
2 . Hafta |
Sabundan maksiller santral diş yontusu |
|
3 . Hafta |
Sabundan maksiller lateral diş yontusu |
|
3 . Hafta |
Maxillary lateral tooth chipping from soap |
|
4 . Hafta |
Mandibular central tooth chipping from soap |
|
4 . Hafta |
Sabundan mandibular santral diş yontusu |
|
5 . Hafta |
Sabundan mandibular lateral diş yontusu |
|
5 . Hafta |
Mandibular lateral tooth chipping from soap |
|
6 . Hafta |
Maxillary/mandibular canine tooth chip from soap |
|
6 . Hafta |
Sabundan maksiller /mandibular kanin diş yontusu |
|
7 . Hafta |
Ara Sınav/Değerlendirme |
|
7 . Hafta |
Midterm/Assessment |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Sabundan maksiller 1. premolar diş yontusu |
|
9 . Hafta |
Maxillary 1st premolar tooth chipping from soap |
|
10 . Hafta |
Maxillary 2nd premolar tooth chipping from soap |
|
10 . Hafta |
Sabundan maksiller 2. premolar diş yontusu |
|
11 . Hafta |
Sabundan mandibular 1. ve 2. premolar diş yontusu |
|
11 . Hafta |
Sculpting of mandibular 1st and 2nd premolars from soap |
|
12 . Hafta |
Maxillary 1st molar tooth chip from soap |
|
12 . Hafta |
Sabundan maksiller 1. molar diş yontusu |
|
13 . Hafta |
Sabundan maksiller 2. molar diş yontusu |
|
13 . Hafta |
Maxillary 2nd molar tooth chipping from soap |
|
14 . Hafta |
Sculpture of mandibular 1st molar tooth from soap |
|
14 . Hafta |
Sabundan mandibular 1. molar diş yontusu |
|
15 . Hafta |
Sabundan mandibular 2. molar diş yontusu |
|
15 . Hafta |
Sculpted mandibular second molar tooth from soap |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara sınav |
1 |
30 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
60 |
Performans Ödevi |
1 |
5 |
Proje Ödevi |
1 |
5 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
10 |
6 |
60 |
Ara sınav |
1 |
3 |
3 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
3 |
3 |
Proje |
1 |
5 |
5 |
Performans ödevi |
1 |
5 |
5 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
2 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
96 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
|
|
X |
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
|
|
X |
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|