Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
DİŞ ANATOMİSİ VE FİZYOLOJİSİ PREKLİNİK DHF123 1 0 6 4,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi BİRSEN EROL BAKAN
Dersin Amacı Daimi dişlerin anatomik ve morfolojik özelliklerine göre yontularını yapma becerisi kazanmak
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Explain the general anatomy of permanent teeth.
1 Daimi dişlerin genel anatomisini açıklar. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi 1, 6, 7, 8, 9
2 El manipülasyon yeteneğini geliştirir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi 1, 6, 7, 8, 9
2 Improves hand manipulation ability.
3 Uses hand tools correctly.
3 El aletlerinin doğru şekilde kullanır. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi 1, 6, 8
4 Daimi dişlerin morfolojisini açıklar. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi 1, 7, 8, 9
4 Explain the morphology of permanent teeth.
5 Students can reproduce the permanent tooth morphology in three dimensions from different materials.
5 Öğrenciler sürekli diş morfolojisini üç boyutlu olarak farklı malzemelerden üretebilirler. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar Sınav, Performans Ödevi, Proje Ödevi 6, 7, 8
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Dişlerin sabun ve mum kullanılarak yontularının yapılması
Kaynaklar
1- Cenk Cura. Diş Anatomisi ve Diş Yontma Tekniği  2- Nelson, Ash. Wheeler's Dental Anatomy, Phsiology and Occlusion 3- Hüsnü Yavuz yılmaz. Diş Morfolojisi-Fizyolojisi ve Okluzyon 4- Ders notu veya sunum çıkıntısı 5. Dişlerin sabun ve mum kullanılarak yontularının yapılması ile ilgili videolar
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Preklinikte çalışma düzeni, manipülasyona giriş, alet ve malzeme tanıtımı, yontu video izlence Öğrenciler dental morfoloji oluşturma sırasında oran -orantı ve simetri oluşturabilir.
1 . Hafta Working order in the preclinic, introduction to manipulation, introduction of tools and materials, carving video program Students can create proportion and symmetry during dental morphology creation.
2 . Hafta Maxillary central tooth chipping from soap
2 . Hafta Sabundan maksiller santral diş yontusu
3 . Hafta Sabundan maksiller lateral diş yontusu
3 . Hafta Maxillary lateral tooth chipping from soap
4 . Hafta Mandibular central tooth chipping from soap
4 . Hafta Sabundan mandibular santral diş yontusu
5 . Hafta Sabundan mandibular lateral diş yontusu
5 . Hafta Mandibular lateral tooth chipping from soap
6 . Hafta Maxillary/mandibular canine tooth chip from soap
6 . Hafta Sabundan maksiller /mandibular kanin diş yontusu
7 . Hafta Ara Sınav/Değerlendirme
7 . Hafta Midterm/Assessment
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Sabundan maksiller 1. premolar diş yontusu
9 . Hafta Maxillary 1st premolar tooth chipping from soap
10 . Hafta Maxillary 2nd premolar tooth chipping from soap
10 . Hafta Sabundan maksiller 2. premolar diş yontusu
11 . Hafta Sabundan mandibular 1. ve 2. premolar diş yontusu
11 . Hafta Sculpting of mandibular 1st and 2nd premolars from soap
12 . Hafta Maxillary 1st molar tooth chip from soap
12 . Hafta Sabundan maksiller 1. molar diş yontusu
13 . Hafta Sabundan maksiller 2. molar diş yontusu
13 . Hafta Maxillary 2nd molar tooth chipping from soap
14 . Hafta Sculpture of mandibular 1st molar tooth from soap
14 . Hafta Sabundan mandibular 1. molar diş yontusu
15 . Hafta Sabundan mandibular 2. molar diş yontusu
15 . Hafta Sculpted mandibular second molar tooth from soap
16 . Hafta Final sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara sınav 1 30
Dönem sonu sınavı 1 60
Performans Ödevi 1 5
Proje Ödevi 1 5
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 10 6 60
Ara sınav 1 3 3
Dönem sonu sınavı 1 3 3
Proje 1 5 5
Performans ödevi 1 5 5
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 96
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Program Output 1 X
2 He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues. X
3 Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence. X
4 Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry. X
5 Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry. X
6 As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility. X
7 Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach. X
8 Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach. X
9 Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing. X
10 Can share quantitative and qualitative data where necessary X
11 By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses. X
12 Acts in accordance with ethical values ​​in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients. X
13 She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. X