DİŞ HEKİMLİĞİ TARİHİ |
DHF125 |
1 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL SUNAR |
Dersin Amacı |
Geleceğin diş hekimlerini, diş hekimliğinin gelişim, değişim ve gelecek ile ilgili ilgili konularda bilgilendirmek, düşündürmek ve farkındalık yaratmak |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To have knowledge about and transfer the History of Dentistry; think about the subject. Understands the importance of oral health throughout history. Evaluates, analyzes and comprehends human cognitive development from the perspective of Dentistry Development |
|
|
|
1 |
Diş Hekimliği Tarihi Hakkında bilgi sahibi olmak ve aktarabilmek; konu hakkında düşünmek. Ağız sağlığının tarih boyunca önemini kavrar. İnsanın bilişsel gelişimini Diş Hekimliği Gelişimi perspektifinden değerlendirir, analiz eder ve kavrar |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
7, 8 |
2 |
Diş Hekimliği Mesleğindeki Gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur |
Anlatım |
Sınav |
7 |
2 |
Gains information about the Advances in the Dentistry Profession |
|
|
|
3 |
To have a vision about the past and future of dentistry and to be able to evaluate |
|
|
|
3 |
Diş Hekimliğini geçmişi ile geleceği hakkında bir vizyona sahip olabilmek ve değerlendirme yapabilmek |
Anlatım, Örnek Olay |
Sınav |
7, 8 |
4 |
Diş Hekimliğindeki malzeme - teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmak ve mesleki çalışmalarda bunlardan ilham almak. |
Anlatım, Örnek Olay |
Sınav |
1, 3, 7 |
4 |
Material in Dentistry - to be informed about technological developments and to be inspired by them in professional work. |
|
|
|
5 |
Understanding the necessity and importance of following the innovations in dentistry, applying it and raising awareness |
|
|
|
5 |
Diş Hekimliği ile ilgili yenilikleri takip etmenin gerekliliği, önemini anlamak, uygulamak ve farkındalık geliştirmek |
Anlatım |
Sınav |
3, 7, 8 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Diş Hekimliği Tarihi; Hekim nedir? Diş Hekimliği Tarihi Dersi Neden vardır? Diş Hekimliği Tarihini Bilmenin faydaları Diş Hekimliği Bilim Dallarına kısaca bu bilim dallarının Tarihine Giriş; Paleopatoloji, Paleostomatoloji, filogenetik, paleodontoloji, Diş Antropolojisi, Ne Demek? Yazılı tarih öncesi yani Antik Çağda Dis Hekimliği Tarihine Giriş ( mayalar, Aztekler, inkalar,Mezopotamya, Sümer); Antik Çağda Diş Hekimliği tarihi ( Mısır, Etrüskler, Filistin, Suriye, İran, Hindistan, İndus Vadisi, Pakistan);Antik Çağda Diş hekimligi Tarihi (Çin, Japonya,Eski Yunan, Roma) Deontoloji Tanımı; İlk çağlardan günümüze Tıp Sembolü, Yazılı Tarih ile başlayan Diş hekimligi tarihi, Ortaçağda Diş Hekimliği Tarihi ( Bizans, İslam); Diş Çürüğü Nedir? Diş Çürüğünün Tarihi; Rönesans öncesi Diş Hekimliği Tarihi, Rönesans’da Diş Hekimliği Tarihi, 15.-16.yy Diş HekimliğiTarihi; 17.yy _ 18 yy Diş Hekimliği Tarihi; 19.- 20. yy Diş Hekimliği Tarihi (Protez, Cerrahi Bilim Dallarının Tarihi ve Anestezinin Tarihi);Sterilizasyon, Dis Fırçası, Diş macunu, Dişipi, Ağız gargaralarinin Tarihi , Diş Hastalıkları ve Tedavisinin Tarihi, Diş Hekimliğinde kullanılan Alet ve cihazların Tarihi , 21. yy da Diş Hekimliğinde görülen gelişmeler; Türklerde Diş Hekimliği Tarihi ( Göktürk, Uygur, Karahanlılar, Anadolu Selçuklu, Osmanlılarda Diş Hekimliği tarihi), 14.yy-15.yy-16-17-18-19. yy, Modern Diş Hekimliğinin Gelişimi Türkiye'de kurulan ilk Diş Hekimliği Fakültesinin kurulması ve Tarihi; Deontoloji nedir? Mesleki etik nedir? Mesleki etiğin tarihsel gelişimi nedir? Dünya ve Türk Diş hekimliğinde Kadının Rolü. Dünya da Diş hekimliği yardımcılığı tarihinin Gelişimi. Ülkemizde Diş Hekimliği yardımcılığı Tarihinin Gelişimi |
Kaynaklar |
James Wynbrand - The Excruciating History of Dentistry Toothsome Oral Oddities from Babylon to Braces (1sted.) 2000.St. Martin’s Griffin Guerini Vicenzo- A History of Dentistry from the most Ancient Times until the end of the Eighteenth Century.2016 Marshall J. Becker, Jean MacIntosh Turfa - The Etruscans and the History of Dentistry: The Golden Smile through the Ages. 2017. Routledge King Roger - The Making of the Dentiste, c. 1650-1760 The History of Medicine in Context, 2017. Routledge Alpaslan Gönül, Diş Hekimliği Tarihi. 2005. Hacettepe Üniversitesi Yayınları Özbayrak Semih, Okumuş Özlem- Sosyal Kültürel Ekonomik Faktörler Etkisinde Tıp anlayışının Tarihi Gelişimi ve Diş Hekimliği.2021- Altınbaş Üniversitesi Yayınları Uzel İ. Anadolu Uygarlıklarında Diş Hekimliği. 2000. Yeni Adana Ofset, Efeoğlu A. Diş Hekimliği Tarihi. Yüce Reklam Yayım Dağıtım A.Ş.,1992 NorasY. Diş Hekimliği Tarihi.Hacettepe Üniversitesi YayınlarıB10,1973 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Hekim nedir? Diş Hekimliği Tarihi Dersi Neden vardır? Diş Hekimliği Tarihini Bilmenin faydaları Diş Hekimligi Bilim Dallarına kısaca bu bilim dallarının Tarihine Giriş |
|
1 . Hafta |
What is a physician? Why is there a History of Dentistry Course? The Benefits of Knowing the History of Dentistry Introduction to the Sciences of Dentistry briefly |
|
2 . Hafta |
Paleopathology, Palaeostomatology, phylogenetics, paleodontology, Dental Anthropology, What Does It Mean? An Introduction to the History of Dentistry in Ancient Times (Mayas, Aztecs, Incas, Mesopotamia, Sumer) |
|
2 . Hafta |
Paleopatoloji, Paleostomatoloji, filogenetik, paleodontoloji, Diş Antropolojisi, Ne Demek? Yazılı tarih öncesi yani Antik Çağda Dis Hekimliği Tarihine Giriş ( mayalar, Aztekler, inkalar, Mezopotamya, Sümer) |
|
3 . Hafta |
Antik Çağda Diş Hekimliği tarihi ( Mısır, Etrüskler, Filistin, Suriye, İran, Hindistan, İndus Vadisi, Pakistan) |
|
3 . Hafta |
History of Dentistry in Antiquity (Egypt, Etruscans, Palestine, Syria, Iran, India, Indus Valley, Pakistan) |
|
4 . Hafta |
History of Dentistry in Ancient Times (China, Japan) |
|
4 . Hafta |
Antik Çağda Dis hekimligi Tarihi (Çin, Japonya) |
|
5 . Hafta |
Antik Çağda Dis Hekimligi ( Eski Yunan, Roma) Deontoloji Tanımı |
|
5 . Hafta |
Dentistry in Antiquity (Ancient Greece, Rome) Definition of Deontology |
|
6 . Hafta |
Symbol of Medicine from the early ages to the present, History of Dentistry starting with Written History, History of Dentistry in the Middle Ages (Byzantine, Islam) |
|
6 . Hafta |
İlk çağlardan günümüze Tıp Sembolü, Yazılı Tarih ile başlayan Dis hekimligi tarihi, Ortaçağda Dis Hekimligi Tarihi ( Bizans, İslam) |
|
7 . Hafta |
Diş Çürüğü Nedir? Diş Çürüğünün Tarihi |
|
7 . Hafta |
What is Tooth Decay? History of Tooth Decay |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Rönesans öncesi Dis Hekimliği Tarihi, Rönesans’da Diş Hekimliği Tarihi, 15.-16.yy Diş Hekimliği Tarihi |
|
9 . Hafta |
History of Dentistry before the Renaissance, History of Dentistry in the Renaissance, History of 15th-16th Century Dentistry |
|
10 . Hafta |
17th century - 18th century History of Dentistry |
|
10 . Hafta |
17.yy _ 18 yy Diş Hekimliği Tarihi |
|
11 . Hafta |
19.- 20. yy Diş Hekimliği Tarihi (Protez, Cerrahi Bilim Dallarının Tarihi ve Anestezinin Tarihi) |
|
11 . Hafta |
19th - 20th Century History of Dentistry (The History of Prosthesis, Surgical Sciences and Anesthesia) |
|
12 . Hafta |
Sterilization, Toothbrush, Toothpaste, Floss, History of Mouthwash, History of Dental Diseases and Treatment, in Dentistry |
|
12 . Hafta |
Sterilizasyon, Dis Fırçası, Diş macunu, Dişipi, Agiz gargaralarinin Tarihi , Diş Hastalıkları ve Tedavisinin Tarihi, Dis Hekimliğinde kullanılan Alet ve cihazların Tarihi , 21. yy da Diş Hekimliğinde görülen gelişmeler |
|
13 . Hafta |
Türklerde Diş Hekimliği Tarihi ( Göktürk, Uygur, Karahanlılar, Anadolu Selçuklu, Osmanlılarda Dis Hekimliği tarihi), 14.yy-15.yy-16-17-18-19. yy, Modern Diş Hekimliğinin Gelişimi Türkiye'de kurulan ilk Diş Hekimliği Fakültesinin kurulması ve Tarihi |
|
13 . Hafta |
History of Dentistry in Turks (Gokturk, Uygur, Karakhanids, Anatolian Seljuks, History of Dentistry in Ottomans), 14th century-15th century-16-17-18-19. Century, Development of Modern Dentistry Establishment and History of the first Faculty of Dentistry established in Turkey |
|
14 . Hafta |
What is deontology? What is professional ethics? What is the historical development of professional ethics? |
|
14 . Hafta |
Deontoloji nedir? Mesleki etik nedir? Mesleki etiğin tarihsel gelişimi nedir? |
|
15 . Hafta |
Dünya ve Türk Diş hekimliğinde Kadının Rolü. Dünya da Diş hekimliği yardımcılığı tarihinin Gelişimi. Ülkemizde Diş Hekimliği yardımcılığı Tarihinin Gelişimi |
|
15 . Hafta |
The Role of Women in World and Turkish Dentistry. Development of dental assistant history in the world. The Development of the History of Assistant Dentistry in Our Country |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
40 |
Sınav |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Kütüphane |
1 |
6 |
6 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
X |
|
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
X |
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
|
|
X |
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
|
X |
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|