ORGANİK KİMYA |
DHF127 |
1 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ELİF ESRA ALTUNER |
Dersin Amacı |
Organik bileşiklerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini, elde edilişlerini ve reaksiyonlarını kavrayabilmek için gerekli temel bilgi sahibi olmayı sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Comprehends general information about naming, classification, production and reactions of organic molecules. |
|
|
|
1 |
Organik moleküllerin adlandırılması, sınıflandırılması, elde edilişleri ve reaksiyonları hakkında genel bilgileri kavrar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Proje Ödevi |
4, 7 |
2 |
Organik moleküllerin yapı ve fonksiyonlarını tanımlayarak sınıflandırır. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Proje Ödevi |
4, 7 |
2 |
Defines and classifies the structure and functions of organic molecules. |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Organik bileşiklerin temel fonksiyonel gruplarına göre sınıflandırılması, uluslararası kabul görmüş kurallara göre adlandırılması, fiziksel ve kimyasal özelliklerinin açıklanması. Organik bileşiklerin elde edilme yolları, reaksiyonları ve bu bileşiklerin günlük yaşamdaki yeri. |
Kaynaklar |
Organik Kimya, Graham Solomons, Graig Fryhle, Scott SnyderOrganik Kimya, R.J. Fessenden, J.S. Fessenden, M.W. Logue. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Organik Kimyaya Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Organic Chemistry |
|
2 . Hafta |
Nomenclature of Organic Compounds |
|
2 . Hafta |
Organik Bileşiklerin Adlandırılması |
|
3 . Hafta |
Üç Boyutlu Geometri, Moleküller Arası Etkileşimler ve Fiziksel Özellikler |
|
3 . Hafta |
Three Dimensional Geometry, Intermolecular Interactions and Physical Properties |
|
4 . Hafta |
Alkanes and Cycloalkanes |
|
4 . Hafta |
Alkanlar ve Sikloalkanlar |
|
5 . Hafta |
Alkenler ve Alkinler |
|
5 . Hafta |
Alkenes and Alkynes |
|
6 . Hafta |
Acids and Bases |
|
6 . Hafta |
Asitler ve Bazlar |
|
7 . Hafta |
Eliminasyon ve Ekleme Reaksiyonları |
|
7 . Hafta |
Elimination and Addition Reactions |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Aromatiklik |
|
9 . Hafta |
aromaticity |
|
10 . Hafta |
Stereochemistry |
|
10 . Hafta |
Stereokimya |
|
11 . Hafta |
Alkil Halojenürler veNükleofilik Sübstitüsyon Tepkimeleri |
|
11 . Hafta |
Alkyl Halides and Nucleophilic Substitution Reactions |
|
12 . Hafta |
Proteins and Amino Acids |
|
12 . Hafta |
Proteinler ve Aminoasitler |
|
13 . Hafta |
Nükleik Asitler |
|
13 . Hafta |
Nucleic Acids |
|
14 . Hafta |
carbohydrates |
|
14 . Hafta |
Karbonhidratlar |
|
15 . Hafta |
Lipitler |
|
15 . Hafta |
lipids |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Proje Ödevi |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
11 |
2 |
22 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
Araştırma Ödevi |
1 |
2 |
2 |
Ara sınav ve ara sınava hazırlık |
1 |
4 |
4 |
Dönem sonu sınavı ve dönem sonu sınavına hazırlık |
1 |
8 |
8 |
Assignment |
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
54 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
X |
|
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
|
X |
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
X |
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|