Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ PREKLİNİK I DHF118 2 0 0 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi BİRSEN EROL BAKAN
Dersin Amacı Provides prosthetic operation in a totally edentulous mouth.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Mouth preparation for removable dentures
1 Hareketli protezlerde ağız hazırlığı Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuar Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi 1, 6
2 Ölçü yöntemlerini öğrenir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi 1, 3, 6, 8
2 Learns measurement methods.
3 Records the jaw relationships.
3 Çene ilişkilerini kaydeder. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi 3, 6, 8
4 Kaide materyallerini tanır, kaide plağı yapımını öğrenir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi 3, 5, 6, 7
4 Recognizes pedestal materials, learns to make pedestal plates.
5 Learns tooth selection and alignment.
5 Diş seçimi ve dizimini öğrenir. Anlatım, Gösterip Yaptırma Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi 1, 3, 5, 6, 8
6 Muflalama tekniklerini ve yöntemlerini öğrenir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuar Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi 1, 5, 6, 7, 8
6 Learns muffle techniques and methods.
7 Learns the concepts of retention and stability.
7 Retansiyon ve stabilite kavramlarını öğrenir. Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Laboratuar Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi 3, 5, 6, 7, 8
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Having clinical and laboratory knowledge to make full dentures, terminology, indications and functions, clinical stages of full denture construction, complete denture construction learns the laboratory stages.
Kaynaklar
Videos, face-to-face training in the lab
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Sabundan maksiller ark yapımı
1 . Hafta Making a maxillary arc from soap
2 . Hafta Mandibular arch construction from soap
2 . Hafta Sabundan mandibular ark yapımı
3 . Hafta Dişsiz silikon kalıplara alçı dökülmesi ve alt / üst dişsiz alçı modellerin elde edilmesi
3 . Hafta Pouring plaster into toothless silicone molds and obtaining upper / lower toothless plaster models
4 . Hafta Recognizing impression trays, mixing alginate, using toothless trays, taking anatomical impressions and casting models
4 . Hafta Ölçü kaşıklarını tanıma , Aljinat karıştırma, dişsiz kaşıklar kullanarak, anatomik ölçü alınması ve model dökülmesi
5 . Hafta Alçı model üzerinde bireysel kaşık hazırlama
5 . Hafta Individual spoon preparation on a plaster model
6 . Hafta Preparation of wax wall on individual spoons
6 . Hafta Bireysel kaşıklar üzerinde mum duvar hazırlanması
7 . Hafta Artikülatöre alma
7 . Hafta Articulation
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Ara sınav
9 . Hafta Ara sınav
9 . Hafta Midterm
10 . Hafta anterior dentition
10 . Hafta Anterior diş dizimi
11 . Hafta Posterior diş dizimi
11 . Hafta Posterior tooth alignment
12 . Hafta Anterior / posterior tooth alignment
12 . Hafta Anterior / posterior diş dizimi
13 . Hafta Tam protezlerde modelaj
13 . Hafta Modeling in full dentures
14 . Hafta Modeling in full dentures
14 . Hafta Tam protezlerde modelaj
15 . Hafta Tam protezlerde tesviye ve cila işlemleri
15 . Hafta Leveling and polishing processes in full dentures
16 . Hafta Final sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara sınav 1 30
Dönem sonu sınavı 1 60
Kısa Sınav 1 5
Performans ödevi 1 5
Sınav 0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 60
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ara sınav 1 2 2
Dönem sonu sınavı 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Performans ödevi 1 8 8
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) 16 5 66
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 6 1 6
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 86
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Program Output 1 X
2 He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues. X
3 Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence. X
4 Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry. X
5 Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry. X
6 As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility. X
7 Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach. X
8 Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach. X
9 Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing. X
10 Can share quantitative and qualitative data where necessary X
11 By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses. X
12 Acts in accordance with ethical values ​​in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients. X
13 She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. X