PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ PREKLİNİK I |
DHF118 |
2 |
0 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi BİRSEN EROL BAKAN |
Dersin Amacı |
Provides prosthetic operation in a totally edentulous mouth. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Mouth preparation for removable dentures |
|
|
|
1 |
Hareketli protezlerde ağız hazırlığı |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 6 |
2 |
Ölçü yöntemlerini öğrenir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 6, 8 |
2 |
Learns measurement methods. |
|
|
|
3 |
Records the jaw relationships. |
|
|
|
3 |
Çene ilişkilerini kaydeder. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
3, 6, 8 |
4 |
Kaide materyallerini tanır, kaide plağı yapımını öğrenir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
3, 5, 6, 7 |
4 |
Recognizes pedestal materials, learns to make pedestal plates. |
|
|
|
5 |
Learns tooth selection and alignment. |
|
|
|
5 |
Diş seçimi ve dizimini öğrenir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 3, 5, 6, 8 |
6 |
Muflalama tekniklerini ve yöntemlerini öğrenir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 5, 6, 7, 8 |
6 |
Learns muffle techniques and methods. |
|
|
|
7 |
Learns the concepts of retention and stability. |
|
|
|
7 |
Retansiyon ve stabilite kavramlarını öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
3, 5, 6, 7, 8 |
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Having clinical and laboratory knowledge to make full dentures,
terminology, indications and functions, clinical stages of full denture construction, complete denture construction
learns the laboratory stages. |
Kaynaklar |
Videos, face-to-face training in the lab |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Sabundan maksiller ark yapımı |
|
1 . Hafta |
Making a maxillary arc from soap |
|
2 . Hafta |
Mandibular arch construction from soap |
|
2 . Hafta |
Sabundan mandibular ark yapımı |
|
3 . Hafta |
Dişsiz silikon kalıplara alçı dökülmesi ve alt / üst dişsiz alçı modellerin elde edilmesi |
|
3 . Hafta |
Pouring plaster into toothless silicone molds and obtaining upper / lower toothless plaster models |
|
4 . Hafta |
Recognizing impression trays, mixing alginate, using toothless trays, taking anatomical impressions and casting models |
|
4 . Hafta |
Ölçü kaşıklarını tanıma , Aljinat karıştırma, dişsiz kaşıklar kullanarak, anatomik ölçü alınması ve model dökülmesi |
|
5 . Hafta |
Alçı model üzerinde bireysel kaşık hazırlama |
|
5 . Hafta |
Individual spoon preparation on a plaster model |
|
6 . Hafta |
Preparation of wax wall on individual spoons |
|
6 . Hafta |
Bireysel kaşıklar üzerinde mum duvar hazırlanması |
|
7 . Hafta |
Artikülatöre alma |
|
7 . Hafta |
Articulation |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Midterm |
|
10 . Hafta |
anterior dentition |
|
10 . Hafta |
Anterior diş dizimi |
|
11 . Hafta |
Posterior diş dizimi |
|
11 . Hafta |
Posterior tooth alignment |
|
12 . Hafta |
Anterior / posterior tooth alignment |
|
12 . Hafta |
Anterior / posterior diş dizimi |
|
13 . Hafta |
Tam protezlerde modelaj |
|
13 . Hafta |
Modeling in full dentures |
|
14 . Hafta |
Modeling in full dentures |
|
14 . Hafta |
Tam protezlerde modelaj |
|
15 . Hafta |
Tam protezlerde tesviye ve cila işlemleri |
|
15 . Hafta |
Leveling and polishing processes in full dentures |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara sınav |
1 |
30 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
60 |
Kısa Sınav |
1 |
5 |
Performans ödevi |
1 |
5 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ara sınav |
1 |
2 |
2 |
Dönem sonu sınavı |
1 |
3 |
3 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Performans ödevi |
1 |
8 |
8 |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
5 |
66 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
6 |
1 |
6 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
86 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
|
|
X |
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
X |
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|