TIBBİ BİYOLOJİ II |
DHF122 |
2 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi BÜŞRA ÖNCEL DUMAN |
Dersin Amacı |
Tıbbi biyoloji ve tıbbi genetik kavramlarını anlayışlarını geliştirmek, hücresel işleyişin moleküler mekanizmalarını incelemek ve bu mekanizmaların bozulması durumunda hastalıklar ile ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns the basic theories about the beginning of life and vitality. |
|
|
|
1 |
Hayatın ve canlılığın başlangıcı hakkında temel teorileri öğrenir. |
|
|
|
2 |
Ökaryotik hücreleri öğrenir. |
|
|
|
2 |
Learns eukaryotic cells. |
|
|
|
3 |
Learns prokaryotic cells. |
|
|
|
3 |
Prokaryotik hücreleri öğrenir. |
|
|
|
4 |
Hücrelerin çoğalması ve genetik materyalin özelliklerini öğrenir. |
|
|
|
4 |
Learns cell proliferation and properties of genetic material. |
|
|
|
5 |
Learns the general properties of cells and metabolism events. |
|
|
|
5 |
Hücrelerin genel özelliklerini ve metabolizma olaylarını öğrenir. |
|
|
|
6 |
Hücrelerin iletişim yollarını öğrenir. |
|
|
|
6 |
Learns the communication ways of cells. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Biyomoleküller. Hücre yapı- görevine giriş. Hücre yapı, tanım, görevleri. Metabolizma. Biyokimyasal reaksiyonlar. Hücre bölünmesi. Mendel genetiği. Sitogenetik kromozomal anomaliler inceleme yöntemleri. Moleküler biyolojiye giriş. DNA, RNA, protein sentezi moleküler. Genetik hastalıklar. Moleküler genetik, hastalık teşhis yöntemleri. Genetik alanındaki yenilikler |
Kaynaklar |
1-Tıbbi Biyoloji ders kitbı Prof . Dr. Ayşe Başaran, Hipokrat Yayıncılık
2-Stephen R Goodman “Medical Cell Biology”, Third Edition, Elsevier, USA, 2007.
3-Alberts, Johnson, Lewis, Raff, Roberts, Walter “Molecular Biology of the Cell” Sixth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Hücre İskeleti |
|
1 . Hafta |
Cell Skeleton |
|
2 . Hafta |
Cell Warning System |
|
2 . Hafta |
Hücre Uyarı Sistemi |
|
3 . Hafta |
Hücre Sinyal İletim Mekanizmaları |
|
3 . Hafta |
Cell Signal Transmission Mechanisms |
|
4 . Hafta |
Intracellular and Intercellular Signal Transmission |
|
4 . Hafta |
Hücre İçi Ve Hücrelerarası Sinyal İletimi |
|
5 . Hafta |
Hücrelerin Birbirine Tutunması Ve Ekstraselüler Matriks |
|
5 . Hafta |
Hücrelerin Birbirine Tutunması Ve Ekstraselüler Matriks |
|
6 . Hafta |
Cell Connections |
|
6 . Hafta |
Hücre Bağlantıları |
|
7 . Hafta |
Genel tekrar |
|
7 . Hafta |
An overview |
|
8 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Hücre Siklusu |
|
9 . Hafta |
Cell Cycle |
|
10 . Hafta |
Cell Aging and Death |
|
10 . Hafta |
Hücre Yaşlanması ve Ölümü |
|
11 . Hafta |
Hücre Apoptoz Mekanizmaları |
|
11 . Hafta |
Cell Apoptosis Mechanisms |
|
12 . Hafta |
Immunology |
|
12 . Hafta |
İmmunoloji |
|
13 . Hafta |
Kanser |
|
13 . Hafta |
Cancer |
|
14 . Hafta |
Stem cells |
|
14 . Hafta |
Kök Hücre |
|
15 . Hafta |
Genetik, kalıtım |
|
15 . Hafta |
genetics, heredity |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
20 |
SMS-1181 |
0 |
20 |
SMS-1181 |
1 |
20 |
SMS-1181 |
0 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
1 |
18 |
18 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
74 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
X |
|
|
|
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
X |
|
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
X |
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|