PROTETİK DİŞ TEDAVİSİ PREKLİNİK V |
DHF306 |
6 |
0 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ AYŞE DENİZ |
Dersin Amacı |
Hareketli Bölümlü Protez uygulamaları ve planlamalarını öğrenmeleri, endikasyon koyabilmeleri, hareketli tam ve bölümlü protezin yapım aşamalarını uygulama ve kavrayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Gains knowledge about the basic principles of removable partial prosthesis.
|
|
|
|
1 |
Hareketli bölümlü protezin temel ilkeleri ile ilgili bilgi sahibi olur. |
Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Laboratuar |
Sınav, Gözlem, Laboratuar |
1, 2, 3 |
2 |
Kısmi dişsizliklerde hareketli protez planlaması yapabilir, eksik dişleri ve dayanak dişleri ilişkilendirebilir. |
Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Laboratuar |
Sınav, Gözlem, Laboratuar |
1, 3, 5 |
2 |
Can make removable prosthesis planning in partial edentulism, associate missing teeth and abutment teeth. |
|
|
|
3 |
Gains knowledge about the production of removable prosthesis. |
|
|
|
3 |
Hareketli protez yapımı hakkında bilgi sahibi olur. |
Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Laboratuar |
Sınav, Gözlem, Laboratuar |
1, 7 |
4 |
Hareketli protez çeşitlerini öğrenir, uygulama alanlarını hastanın gereksinimleri ile ilişkilendirebilir. |
Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Laboratuar |
Sınav, Gözlem, Laboratuar |
1, 7, 8 |
4 |
Learns the types of removable prosthesis, can associate the application areas with the needs of the patient. |
|
|
|
5 |
Gains knowledge about occlusion and can associate the choice of occlusion according to the type of prosthesis. |
|
|
|
5 |
Oklüzyon hakkında bilgi sahibi olur ve protez çeşidine göre oklüzyon seçimini ilişkilendirebilir |
Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Laboratuar |
Sınav, Gözlem, Laboratuar |
1, 7, 8 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Hareketli Bölümlü Protezlerin tanımları, sınıflamaları. Kaide plağı hazırlama, mum duvar yapma, dikey boyut tespiti ve kapanış alma. Modelleri artikülatöre bağlama. dizimi. Oklüzyon kavramı. Tam ve Hareketli Bölümlü Protezlerde uygulanan oklüzyon çeşitleri. Hareketli Bölümlü Protezleri oluşturan parçaların incelenmesi. Tutucu parçaların laboratuar uygulamaları |
Kaynaklar |
1 – Carr A, McGivney GP, Brown DT. McCracken’s Removable Partial Prosthodontics, 33. Edn. Elsevier Mosby, St. Louis, Missouri, 2005
2 – Can G, Akaltan F. Hareketli Bölümlü Protezler Planlama. Yurtmim Yayınevi, 4. Baskı, 2018. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Üst çene kısmi dişsiz ana model hazırlığı |
|
1 . Hafta |
Preparing the maxillary partially edentulous master model |
|
2 . Hafta |
Mandibular partial edentulous master model preparation |
|
2 . Hafta |
Altt çene kısmi dişsiz ana model hazırlığı |
|
3 . Hafta |
Üst çene direk tutucuların model üzerinde bükümü |
|
3 . Hafta |
Bending the upper jaw post holders on the model |
|
4 . Hafta |
Bending the lower jaw post holders on the model |
|
4 . Hafta |
Alt çene direk tutucuların model üzerinde bükümü |
|
5 . Hafta |
Üst çene kaide plağı hazırlanması |
|
5 . Hafta |
Preparation of the maxillary base plate |
|
6 . Hafta |
Preparation of the lower jaw base plate |
|
6 . Hafta |
Alt çene kaide plağı hazırlanması |
|
7 . Hafta |
Üst çene mum duvar hazırlığı |
|
7 . Hafta |
Maxillary wax wall preparation |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Alt çene mum duvar hazırlığı |
|
9 . Hafta |
Lower jaw wax wall preparation |
|
10 . Hafta |
Upper and lower jaw bite adjustment |
|
10 . Hafta |
Üst ve alt çene kapanış ayarlaması |
|
11 . Hafta |
Modellerin artikülatöre bağlanması |
|
11 . Hafta |
Connecting the models to the articulator |
|
12 . Hafta |
maxillary dentition |
|
12 . Hafta |
Üst çene diş dizimi |
|
13 . Hafta |
Alt çene diş dizimi |
|
13 . Hafta |
lower jaw teeth alignment |
|
14 . Hafta |
Occlusion adjustment |
|
14 . Hafta |
Oklüzyon ayarlaması |
|
15 . Hafta |
Mum modelaj |
|
15 . Hafta |
wax modeling |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Uygulama Gözlem |
2 |
10 |
Laboratuar Uygulama Bitim |
1 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
4 |
64 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
64 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
X |
|
|
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
X |
|
|
|
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
|
|
X |
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
|
X |
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|