GNATOLOJİ |
DHF503 |
9 |
1 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Okluzyon, artikülasyon ve çiğneme fonksiyonlarını tanımlar. TME bozukluklarını tanır, tanılar ve tedavi yönlendirmelerini uygular |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines the temporomandibular joint and surrounding tissues |
|
|
|
1 |
Temporomandibular eklem ve çevresindeki dokuları tanımlar |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 5, 6 |
2 |
Optimum oklüzyon kriterlerini tranımlar |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 5, 6 |
2 |
Defines optimal occlusion criteria |
|
|
|
3 |
Plans approaches to vertical dimension loss
|
|
|
|
3 |
Dikey boyut kaybında yaklaşımları planlar |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 5, 6 |
4 |
Temporomandibular bozuklukları tanımlar epidemiyoloji ve etiyolojilerini açıklar |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 5, 6 |
4 |
Defines temporomandibular disorders, explains their epidemiology and etiology. |
|
|
|
5 |
Explains TMJ examination and diagnosis methods |
|
|
|
5 |
TME muayene ve Tanı yöntemlerini açıklar |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 5 |
6 |
İleri radyolojik tetkikleri seçer ve Temporomandibular eklemin radyolojisini tanır |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 5, 6 |
6 |
Selects advanced radiological examinations and recognizes the radiology of the temporomandibular joint
|
|
|
|
7 |
Differentiate inflammatory diseases of the temporomandibular joint
|
|
|
|
7 |
Temporomandibular eklemin enflamatuvar hastalıklarını ayırt eder |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 5, 6 |
8 |
Travmaya bağlı Temporomandibular hastalıkları tayin eder |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3 |
8 |
Identify traumatic temporomandibular diseases
|
|
|
|
9 |
Associates head and neck pathologies and temporomandibular disorders |
|
|
|
9 |
Baş boyun patolojileri ve temporomandibular rahatsızlıkları ilişkilendirir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3 |
10 |
Kulak-Burun- Boğaz hastalıkları ve temporomandibular hastalıkları ilişkilendirir |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3 |
10 |
Associates ear-nose-throat diseases and temporomandibular diseases |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
TME anatomisi ve fonksiyonları, okluzyon ve artikülasyon kriterleri, TMD tanı yöntemleri ve tedavi prensipleri |
Kaynaklar |
1-Prof Dr SERHAT Yalçın, Dr İREM Aktaş, DİŞHEKİMLİĞİNDE TEMPOROMANDİBULAR EKLEM HASTALIKLARINA YAKLAŞIM, VESTİYER YAYIN GRUBU
2-J P OKESON, TEMPOROMANDİBULAR RAHATSIZLIKLARIN TEDAVİSİ, NOBEL KİTAPEVİ
3- A B YILMAZ, S G YILMAZ , FARKLI AÇILARDAN TEMPOROMANDİBULAR EKLEM, AKADEMİSYEN YAYINEVİ |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Temporomandibular Eklem Anatomisi |
|
1 . Hafta |
Temporomandibular Joint Anatomy |
|
2 . Hafta |
Optimum occlusion criteria and approaches to vertical dimension loss |
|
2 . Hafta |
Optimum oklüzyon kriterleri ve dikey boyut kaybında yaklaşımlar |
|
3 . Hafta |
Optimum oklüzyon kriterleri ve dikey boyut kaybında yaklaşımlar |
|
3 . Hafta |
Optimum occlusion criteria and approaches to vertical dimension loss |
|
4 . Hafta |
Definition, Epidemiology and Etiology of Temporomandibular Disorders, TMJ Examination and Diagnostic Methods |
|
4 . Hafta |
Temporomandibular Bozuklukların Tanımı, Epidemiyoloji ve Etiyolojisi, TME Muayene ve Tanı Yöntemleri |
|
5 . Hafta |
İleri Radyolojik Tetkikleri ve Temporomandibular Eklemin Radyolojisi |
|
5 . Hafta |
Advanced Radiological Examinations and Radiology of the Temporomandibular Joint |
|
6 . Hafta |
Relationships Between Inflammatory and Trauma-related Temporomandibular Joint Disorders, Head-Neck Pathologies, Ear-Nose-Throat Diseases and Psychiatric and Neurological Diseases and Temporomandibular Disorders |
|
6 . Hafta |
Enflamatuvar ve travmaya bağlı Temporomandibular eklem Rahatsızlıkları , Baş- boyun Patolojileri, Kulak-Burun-Boğaz hastalıkları ve Psikiyatri ve Nörolojik Hastalıklar ile Temporomandibular Rahatsızlıklar Arası İlişkiler |
|
7 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
7 . Hafta |
An overview |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Malokluzyonlar ve Temporomandibular Eklem Rahatsızlıkları |
|
9 . Hafta |
Malocclusions and Temporomandibular Joint Disorders |
|
10 . Hafta |
General Principles and Non-Surgical Treatments in Treatment Planning |
|
10 . Hafta |
Tedavi Planlamasında Genel Prensipler ve Cerrahi olmayan Tedavşiler |
|
11 . Hafta |
TME tedavisinde Protetik yaklaşımlar |
|
11 . Hafta |
Prosthetic approaches in the treatment of TMJ |
|
12 . Hafta |
Splints, Occlusal fit and Prosthetic approaches in the treatment of TMJ |
|
12 . Hafta |
TME tedavisinde Splintler , Oklüzal uyumlama ve Protetik yaklaşımlar |
|
13 . Hafta |
Minimal invaziv Girişimler , Cerrahi Tedaviler |
|
13 . Hafta |
Minimally Invasive Interventions, Surgical Treatments |
|
14 . Hafta |
Classification of splints
|
|
14 . Hafta |
Splintlerin sınıflandırılması |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
20 |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi ( saati) |
1 |
14 |
14 |
Performans Ödevi |
1 |
5 |
5 |
Ara sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
1 |
21 |
21 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Program Output 1
|
|
|
|
|
X |
2 |
He/she can use the knowledge gained in the field of dentistry practically on diseases, preventive treatments and medicated treatments of mouth, jaw, teeth and all oral tissues.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, they can interpret and evaluate the data related to the treatment process, identify and analyze problems, and develop solutions based on research and evidence.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Can independently conduct a qualitative or quantitative research on Dentistry.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Can take responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in diagnosis, diagnosis and treatment practices related to dentistry.
|
|
|
|
|
X |
6 |
As a dentist, it can contribute to the development and training of technicians working under its responsibility.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Evaluate the theoretical knowledge and applied skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Can identify learning needs and participate in trainings related to the field, adopts a lifelong learning approach.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Can inform relevant persons and institutions on issues related to the field of dentistry; can convey his thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can share quantitative and qualitative data where necessary
|
X |
|
|
|
|
11 |
By using English at least at the European Language Portfolio B1 General Level, they can follow the information in their field, communicate with their colleagues and attend congresses.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Acts in accordance with ethical values in evaluation, diagnosis, treatment and practices in relations with pediatric and adult patients.
|
X |
|
|
|
|
13 |
She has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
X |
|
|
|
|
|