Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
BİYOKİMYA HEM103 1 2 0 3,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi ESRA ACAR
Dersin Amacı Bu ders Biyokimya hakkında temel kavramları, hücrede yer alan bütün kimyasal reaksiyonları ve metabolik yollardaki reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri öğretmeyi amaçlamaktadır.  Sağlık ve hastalık durumlarına ilişkin pek çok konu biyokimyasal açıdan ele alınarak bu süreçlerin aydınlatılması sağlanır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 To comprehend both the theoretical and practical aspects of a vocational course in biochemistry, one learns the fundamental principles of biochemistry. They gain knowledge about the major biochemical compounds and explain the basic concepts of biochemistry.
1 Biyokimyada bir meslek dersinin hem teorik hem de pratik yönlerini kavramak için, kişi biyokimyanın temel ilkelerini öğrenir. Başlıca biyokimyasal bileşikler hakkında bilgi sahibi olur ve biyokimyanın temel kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2
2 Hücrelerin biyokimyasal özelliklerini ve hücre bileşenlerini öğrenir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2
2 They learn about the biochemical properties of cells and cellular components.
3 They acquire basic knowledge about enzyme definition, characteristics, structure, and classification.
3 Enzim tanımı, özellikleri, yapısı ve sınıflandırılması hakkında temel bilgileri edinir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2
4 Karbonhidratların genel özelliklerini kavrar ve sınıflandırır. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1
4 They understand the general characteristics of carbohydrates and classify them.
5 They gain knowledge about carbohydrate metabolism. They learn about glycolysis, the TCA cycle, and oxidative phosphorylation. They also learn about gluconeogenesis and the pentose phosphate pathway.
5 Karbonhidrat metabolizması hakkında bilgi sahibi olur. Glikoliz, TCA döngüsü ve oksidatif fosforilasyonu öğrenirler. Ayrıca glukoneogenez ve pentoz fosfat yolunu da öğrenir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1
6 Amino asitlerin genel özelliklerini ve yapılarını kavrarlar. Amino asit çeşitlerini ve görevlerini açıklar. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2
6 They grasp the general characteristics and structures of amino acids. They explain the types of amino acids and their functions.
7 They learn about protein metabolism.
7 Protein metabolizmasını öğrenir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1
8 Nükleik asitlerin yapılarını öğrenir, DNA ve RNA'nın yapısı hakkında genel bilgi edinir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1
8 They learn the structures of nucleic acids and acquire general knowledge about the structure of DNA and RNA.
9 They understand the general characteristics of lipids and classify them.
9 Lipitlerin genel özelliklerini kavrar ve sınıflandırır. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1
10 Vitaminleri sınıflandırır, genel özelliklerini kavrar ve metabolizmadaki önemini açıklar. Anlatım, Seminer Sözlü Değerlendirme, Proje Ödevi 6, 11, 13
10 They classify vitamins, grasp their general characteristics, and explain their importance in metabolism.
11 They learn the types and functions of body fluids. They learn about the biochemical contents of body fluids.
11 Vücut sıvılarının çeşitlerini ve görevlerini öğrenirler. Vücut sıvılarının biyokimyasal içeriklerini öğrenirler. Anlatım, Seminer Sözlü Değerlendirme, Proje Ödevi 9, 11, 13
12 Kan biyokimyası ve bileşenleri hakkında bilgi sahibi olurlar. Anlatım, Soru-cevap Performans Ödevi 2
12 They acquire knowledge about blood biochemistry and its components.
13 They define hormone biochemistry.
13 Hormon biyokimyasını tanımlar. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1
14 Laboratuvar parametreleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-cevap Sınav 4, 5
14 They gain knowledge about laboratory parameters.
15
15
Dersin İçeriği
Bu ders; Hücre kompartmanları ve organeller, Membran Transport Sistemleri, Enzim Yapısı ve Kinetiği, Karbohidratların Yapısı Ve Fonksiyonları, Karbonhidrat Metabolizması, Proteinler, Protein Metabolizması, Lipidlerin Yapısı ve Fonksiyonları, β-Oksidasyon, Keton Cisimleri, Amino Asitler, Nükleik Asitler, DNA ve RNA Yapısı, Replikasyon, Translasyon, Transkripsiyon, Hormonlar, Vitaminler, Mineraller, Kan biyokimyası, Tampon Sistemleri konularını içermektedir.
Kaynaklar
1.Gürdöl, F., 2021. Tıbbi Biyokimya (5. Baskı), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 2.Harvey, R., Ferrier, D. (2019). Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları. Ferrier, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 3.Özbolat, G., 2020. Sağlık Bilimleri İçin Biyokimya, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Basic concepts of biochemistry
1 . Hafta Biyokimyanın temel kavramları
2 . Hafta Hücre organelleri, biyolojik membran ve transport sistemleri
2 . Hafta Cell organelles, biological membranes and transport systems
3 . Hafta Definition and properties of enzymes
3 . Hafta Enzimlerin tanımı ve özellikleri
4 . Hafta Karbonhidratların yapısı ve sınıflandırılması
4 . Hafta Structure and classification of carbohydrates
5 . Hafta carbohydrate metabolism
5 . Hafta Karbonhidrat metabolizması
6 . Hafta Aminoasitlerin genel özellikleri ve yapısı
6 . Hafta General properties and structure of amino acids
7 . Hafta Protein metabolism
7 . Hafta Protein metabolizması
8 . Hafta Ara sınav
8 . Hafta Midterm
9 . Hafta Nucleic acids and their metabolism
9 . Hafta Nükleik asitler ve metabolizması
10 . Hafta Lipidlerin sınıflandırılması, yapısı ve fonksiyonları
10 . Hafta Classification, structure and functions of lipids
11 . Hafta vitamins and minerals
11 . Hafta Vitaminler ve mineraller
12 . Hafta Vücut sıvıları
12 . Hafta body fluids
13 . Hafta blood biochemistry
13 . Hafta Kan biyokimyası
14 . Hafta Laboratuvar parametreleri ve ölçüm yöntemleri
14 . Hafta Laboratory parameters and measurement methods
15 . Hafta Nutritional biochemistry
15 . Hafta Beslenme biyokimyası
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 1 40
Sözlü Değerlendirme 2 10
Proje Ödevi 1 5
Performans Ödevi 1 5
Dönem sonu sınav 1 40
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 4 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ara sınav 1 4 4
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 1 16 16
Sözlü Değerlendirme 1 10 10
Proje ödevi 3 5 15
Performans Ödevi 1 10 10
Dönem sonu sınav 1 32 32
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 87
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing. X
2 Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information. X
3 Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given. X
4 Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management. X
5 Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values ​​and ethical principles. X
6 It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines. X
7 Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research. X
8 It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession. X
9 Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care. X
10 Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively. X
11 She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. X
12 With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. X
13 Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice. X