BİYOKİMYA |
HEM103 |
1 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ESRA ACAR |
Dersin Amacı |
Bu ders Biyokimya hakkında temel kavramları, hücrede yer alan bütün kimyasal reaksiyonları ve metabolik yollardaki reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri öğretmeyi amaçlamaktadır. Sağlık ve hastalık durumlarına ilişkin pek çok konu biyokimyasal açıdan ele alınarak bu süreçlerin aydınlatılması sağlanır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To comprehend both the theoretical and practical aspects of a vocational course in biochemistry, one learns the fundamental principles of biochemistry. They gain knowledge about the major biochemical compounds and explain the basic concepts of biochemistry. |
|
|
|
1 |
Biyokimyada bir meslek dersinin hem teorik hem de pratik yönlerini kavramak için, kişi biyokimyanın temel ilkelerini öğrenir. Başlıca biyokimyasal bileşikler hakkında bilgi sahibi olur ve biyokimyanın temel kavramlarını açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2 |
2 |
Hücrelerin biyokimyasal özelliklerini ve hücre bileşenlerini öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2 |
2 |
They learn about the biochemical properties of cells and cellular components. |
|
|
|
3 |
They acquire basic knowledge about enzyme definition, characteristics, structure, and classification. |
|
|
|
3 |
Enzim tanımı, özellikleri, yapısı ve sınıflandırılması hakkında temel bilgileri edinir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2 |
4 |
Karbonhidratların genel özelliklerini kavrar ve sınıflandırır. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
4 |
They understand the general characteristics of carbohydrates and classify them. |
|
|
|
5 |
They gain knowledge about carbohydrate metabolism. They learn about glycolysis, the TCA cycle, and oxidative phosphorylation. They also learn about gluconeogenesis and the pentose phosphate pathway. |
|
|
|
5 |
Karbonhidrat metabolizması hakkında bilgi sahibi olur. Glikoliz, TCA döngüsü ve oksidatif fosforilasyonu öğrenirler. Ayrıca glukoneogenez ve pentoz fosfat yolunu da öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
6 |
Amino asitlerin genel özelliklerini ve yapılarını kavrarlar. Amino asit çeşitlerini ve görevlerini açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1, 2 |
6 |
They grasp the general characteristics and structures of amino acids. They explain the types of amino acids and their functions. |
|
|
|
7 |
They learn about protein metabolism. |
|
|
|
7 |
Protein metabolizmasını öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
8 |
Nükleik asitlerin yapılarını öğrenir, DNA ve RNA'nın yapısı hakkında genel bilgi edinir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
8 |
They learn the structures of nucleic acids and acquire general knowledge about the structure of DNA and RNA. |
|
|
|
9 |
They understand the general characteristics of lipids and classify them. |
|
|
|
9 |
Lipitlerin genel özelliklerini kavrar ve sınıflandırır. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
10 |
Vitaminleri sınıflandırır, genel özelliklerini kavrar ve metabolizmadaki önemini açıklar. |
Anlatım, Seminer |
Sözlü Değerlendirme, Proje Ödevi |
6, 11, 13 |
10 |
They classify vitamins, grasp their general characteristics, and explain their importance in metabolism. |
|
|
|
11 |
They learn the types and functions of body fluids. They learn about the biochemical contents of body fluids. |
|
|
|
11 |
Vücut sıvılarının çeşitlerini ve görevlerini öğrenirler. Vücut sıvılarının biyokimyasal içeriklerini öğrenirler. |
Anlatım, Seminer |
Sözlü Değerlendirme, Proje Ödevi |
9, 11, 13 |
12 |
Kan biyokimyası ve bileşenleri hakkında bilgi sahibi olurlar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Performans Ödevi |
2 |
12 |
They acquire knowledge about blood biochemistry and its components. |
|
|
|
13 |
They define hormone biochemistry. |
|
|
|
13 |
Hormon biyokimyasını tanımlar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
1 |
14 |
Laboratuvar parametreleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
4, 5 |
14 |
They gain knowledge about laboratory parameters. |
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders; Hücre kompartmanları ve organeller, Membran Transport Sistemleri, Enzim Yapısı ve Kinetiği, Karbohidratların Yapısı Ve Fonksiyonları, Karbonhidrat Metabolizması, Proteinler, Protein Metabolizması, Lipidlerin Yapısı ve Fonksiyonları, β-Oksidasyon, Keton Cisimleri, Amino Asitler, Nükleik Asitler, DNA ve RNA Yapısı, Replikasyon, Translasyon, Transkripsiyon, Hormonlar, Vitaminler, Mineraller, Kan biyokimyası, Tampon Sistemleri konularını içermektedir. |
Kaynaklar |
1.Gürdöl, F., 2021. Tıbbi Biyokimya (5. Baskı), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
2.Harvey, R., Ferrier, D. (2019). Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları. Ferrier, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul
3.Özbolat, G., 2020. Sağlık Bilimleri İçin Biyokimya, Akademisyen Kitabevi, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Basic concepts of biochemistry |
|
1 . Hafta |
Biyokimyanın temel kavramları |
|
2 . Hafta |
Hücre organelleri, biyolojik membran ve transport sistemleri |
|
2 . Hafta |
Cell organelles, biological membranes and transport systems |
|
3 . Hafta |
Definition and properties of enzymes |
|
3 . Hafta |
Enzimlerin tanımı ve özellikleri |
|
4 . Hafta |
Karbonhidratların yapısı ve sınıflandırılması |
|
4 . Hafta |
Structure and classification of carbohydrates |
|
5 . Hafta |
carbohydrate metabolism |
|
5 . Hafta |
Karbonhidrat metabolizması |
|
6 . Hafta |
Aminoasitlerin genel özellikleri ve yapısı |
|
6 . Hafta |
General properties and structure of amino acids |
|
7 . Hafta |
Protein metabolism |
|
7 . Hafta |
Protein metabolizması |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
9 . Hafta |
Nucleic acids and their metabolism |
|
9 . Hafta |
Nükleik asitler ve metabolizması |
|
10 . Hafta |
Lipidlerin sınıflandırılması, yapısı ve fonksiyonları |
|
10 . Hafta |
Classification, structure and functions of lipids |
|
11 . Hafta |
vitamins and minerals |
|
11 . Hafta |
Vitaminler ve mineraller |
|
12 . Hafta |
Vücut sıvıları |
|
12 . Hafta |
body fluids |
|
13 . Hafta |
blood biochemistry |
|
13 . Hafta |
Kan biyokimyası |
|
14 . Hafta |
Laboratuvar parametreleri ve ölçüm yöntemleri |
|
14 . Hafta |
Laboratory parameters and measurement methods |
|
15 . Hafta |
Nutritional biochemistry |
|
15 . Hafta |
Beslenme biyokimyası |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Sözlü Değerlendirme |
2 |
10 |
Proje Ödevi |
1 |
5 |
Performans Ödevi |
1 |
5 |
Dönem sonu sınav |
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4 |
60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ara sınav |
1 |
4 |
4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
1 |
16 |
16 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
10 |
10 |
Proje ödevi |
3 |
5 |
15 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
10 |
Dönem sonu sınav |
1 |
32 |
32 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
87 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
X |
|
|
|
|
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
X |
|
|
|
|
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
X |
|
|
|
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
X |
|
|
|
|
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
X |
|
|
|
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
X |
|
|
|
|
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
X |
|
|
|
|