FARMAKOLOJİ |
HEM109 |
1 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MÜNTEHA ÖZSOY |
Dersin Amacı |
Öğrencilerin tıbbi farmakolojinin temel kavram ve amaçlarını, ilaçların kullanım ilkeleri, etkileri, yan etkileri, endikasyonları, kontraendikasyonlarını öğrenmeleridir. Kliniklerde karşılaşılan hastalıkların tedavi ilkeleri hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarıdır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
They learn the basic concepts and objectives of pharmacology. |
|
|
|
1 |
Farmakolojinin temel kavram ve amaçlarını öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
6, 13 |
2 |
Genel farmakoloji ilkelerini öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
1, 2, 3, 8 |
2 |
They learn the principles of general pharmacology. |
|
|
|
3 |
They learn the routes of drug administration. |
|
|
|
3 |
İlaç kullanma yollarını öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
2, 3, 8 |
4 |
Farmakinetik ve farmakodinamik ilkeleri kavrar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Kısa Sınav |
3, 5, 11 |
4 |
They grasp the principles of pharmacokinetics and pharmacodynamics. |
|
|
|
5 |
They learn systemic pharmacology. |
|
|
|
5 |
Sistem farmakolojisini öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Performans Ödevi |
1, 3, 4 |
6 |
They learn the routes of administration and important considerations for drugs related to various body systems (cardiovascular system, gastrointestinal system, endocrine system, etc.). |
|
|
|
6 |
Çeşitli vücut sistemleri (kardiyovasküler sistem, gastrointestinal sistem, endokrin sistem vb)'ne ait ilaçların kullanım yolları ve kullanılırken dikkat edilecek noktaları öğrenir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
2, 3, 8 |
7 |
İlaçlar uygulanırken hastalara nasıl davranılacağı ve bilgi verileceğini öğrenir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
Sınav |
2, 3, 6, 11 |
7 |
They learn how to interact with patients and provide information during drug administration. |
|
|
|
8 |
They learn how to prepare and store drugs for administration to various systems. |
|
|
|
8 |
Çeşitli sistemlere uygulanacak olan ilaçların nasıl hazırlanacağını ve saklanacağını öğrenir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Performans Ödevi |
1, 2, 3, 11 |
9 |
İlaç bilgilerini klinik bilgileri ile birleştirip kullanmayı öğrenir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
2, 3, 6 |
9 |
They learn to integrate drug information with clinical knowledge and apply it. |
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Farmakoloji bilimine giriş, ilaçların vücütta emilim, dağılım, metabolizasyon ve eliminasyonu (farmakokinetik), İlaçların etki mekanizmaları (farmakodinamik), terapötik etki, ilaç etkileşimleri, toksikoloji, farmakogenetik, vitaminler |
Kaynaklar |
1.Brunton, LL., Lazo, JS., Parker, KL., Süzer, Ö. (Çeviri editörü). (2009). Tedavinin Farmakolojik Temeli. Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul
2.Kayaalp, S.O. (2009). Medical Pharmacology in terms of Rataional Treatment,Pelican Publishing Ankara
3.Richard, A., Harvey Pamela, C., Champe. Çeviri editörleri: Onat, F., Gören, Z., Karaalp, A. (2009). Lippincott's lllustrated Reviews: Farmakoloji. Nobel Tıp Kitapevi 3.Baskı. İstanbul
4.Trevor, AJ., Katzung, BG., Masters, SB., Altan, M. (2010). Farmakoloji 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Introduction to pharmacology, basic concepts related to pharmacology, pharmacokinetic and pharmacodynamic terms. |
|
1 . Hafta |
Farmakolojiye giriş, Farmakoloji ile ilgili temel kavramları, farmakokinetik ve farmakodinamik terimleri |
|
2 . Hafta |
İlaç kaynakları, Farmakokinetik ve farmakodinamik ilaç etkileşimlerini karşılaştırma |
|
2 . Hafta |
Drug sources, comparison of pharmacokinetic and pharmacodynamic drug interactions. |
|
3 . Hafta |
Drugs affecting the nervous system, identification of pharmaceutical forms of drugs. |
|
3 . Hafta |
Sinir sistemine etkili ilaçlar, İlaçların farmasötik şekillerini tanımlama |
|
4 . Hafta |
Endokrin sisteme etkili ilaçlar, İlaç uygulama yolları, İlaçların emilimi |
|
4 . Hafta |
Drugs affecting the endocrine system, routes of drug administration, drug absorption. |
|
5 . Hafta |
Drugs affecting the circulatory system, hemostatic drugs, drug distribution, drug metabolism |
|
5 . Hafta |
Dolaşım sistemine etkili ilaçlar, Hemostaz ilaçları, İlaçların dağılımı, İlaçların metabolizması |
|
6 . Hafta |
Solunum sistemine etkili ilaçlar, İlaçların atılımı |
|
6 . Hafta |
Drugs affecting the respiratory system, drug elimination. |
|
7 . Hafta |
Drugs affecting the digestive system, drug effects, drug side effects. |
|
7 . Hafta |
Sindirim sistemine etkili ilaçlar, ilaçların etkisi, İlaçların yan etkisi |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm exam. |
|
9 . Hafta |
Vitamins, drug interactions, drug toxicities. |
|
9 . Hafta |
Vitaminler, İlaçlar arası etkileşim, İlaçların toksikasyonu |
|
10 . Hafta |
Üriner sistem ilaçları, İlaç ve madde bağımlılığını değerlendirebilme, Bağımlılık tiplerini karşılaştırılması |
|
10 . Hafta |
Urinary system drugs, assessment of drug and substance dependence, comparison of addiction types. |
|
11 . Hafta |
Antibiotics. |
|
11 . Hafta |
Antibiyotikler |
|
12 . Hafta |
Antikanser ilaçları |
|
12 . Hafta |
Anticancer drugs. |
|
13 . Hafta |
Drugs used in emergencies. |
|
13 . Hafta |
Acilde kullanılan ilaçlar |
|
14 . Hafta |
Genel tekrar |
|
14 . Hafta |
General review. |
|
15 . Hafta |
Final Exam |
|
15 . Hafta |
Dönem Sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara sınav |
1 |
20 |
Performans Ödevi |
1 |
20 |
Kısa sınav |
1 |
20 |
Dönem sonu sınav |
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ara sınav |
1 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
1 |
8 |
8 |
Kısa sınav |
1 |
0 |
0 |
Performans Ödevi |
1 |
16 |
16 |
Dönem sonu sınav |
1 |
32 |
32 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
56 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
X |
|
|
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
X |
|
|
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
X |
|
|
|
|
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
|
|
X |
|
|
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
|
|
X |
|
|
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
|
|
|
X |
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
X |
|
|
|
|
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
|
X |
|
|
|