Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
BESLENME HEM111 1 2 0 2,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili Türkçe , Türkçe
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi BETÜL BÜYÜKKILIÇ ALTINBAŞAK
Dersin Amacı Bu dersin amacı, beslenmenin tanımı ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak, besin grupları ve besin öğelerini tanımaktır. Ayrıca yeterli ve dengelinin nasıl gerçekleşmesi gerektiği öğrenilerek beslenmenin sağlık üzerindeki etkileri ortaya konabilecektir. Çeşitli hastalıkların önlenmesinde beslenmenin etkisi tartışılabilecek, bütün bu öğrenilenler kapsamında Türkiye’deki ve Dünya’daki beslenme sorunları değerlendirilebilecektir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Knows the principles of nutrition.
1 Beslenme ve diyet ilgili kavramları ifade edebilir. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay Sınav 2, 3, 5, 6
2 Yeterli ve dengeli beslenmeyi tanımlayabilir. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Performans Ödevi 5, 7, 13
2 Understands nutrients and the concept of adequate and balanced nutrition.
3 Performs follow-up for patients receiving parenteral and enteral nutrition.
3 Temel besin öğelerini sınıflandırır. Sindirimi konusunda bilgi sahibi olur. Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma Sınav 3, 11
4 Özel durumlarda beslenme ile ilgili kavramları açıklayabilir. Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay Kısa cevaplı sorular 3, 6
4 Understands nutrition in diseases and special conditions.
5 Describes proteins, their metabolism, and diseases related to proteins and amino acids.
5 Türkiye’de ve Dünya’da bulunan beslenme sorunlarını açıklayabilir. Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma Sınav 6, 11
6 Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Sınav 3, 6, 8
6 Describes vitamins and diseases related to vitamins.
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Yeterli, dengeli ve sürdürülebilir beslenme kavramları. Besin ögeleri, karbonhidratların, proteinlerin ve lipitlerin sağlıklı beslenmedeki yeri ve önemi, kimyasal yapısı, özellikleri, sınıflandırılması, fonksiyonları, kaynakları, günlük alım önerileri. Türkiye ve Dünyada görülen beslenme sorunları. Sağlıklı yaşam ve beslenme ilişkisi.
Kaynaklar
1- Genel Beslenme, Prof. Dr. Ayşe Baysal. Hatiboğlu Yayınevi, 2018 2- Beslenme, Ergin Sencer – Yusuf Orhan. İstanbul Medikal Yayıncılık, 2008. 3- Temel Beslenme- Dr. Hasan Basri Savaş, İstanbul Tıp Kitapevleri, 2021
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Ders tanıtımı ve oryantasyon
1 . Hafta Course introduction and orientation.
2 . Hafta Nutrition principles and Proteins.
2 . Hafta Beslenme ilkeleri ve Proteinler
3 . Hafta Beslenme ilkeleri ve Proteinler
3 . Hafta Nutrition principles and Proteins.
4 . Hafta Inorganic nutrients and Energy metabolism.
4 . Hafta İnorganik Besinler ve Enerji metabolizması
5 . Hafta Hafta Besin Grupları,Nütrigenetik
5 . Hafta Nutrient Groups, Nutrigenetics.
6 . Hafta Nutrition in diseases.
6 . Hafta Hastalıklarda Beslenme
7 . Hafta Hastalıklarda Beslenme
7 . Hafta Nutrition in diseases.
8 . Hafta Midterm exam.
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Hastalıklarda Beslenme
9 . Hafta Nutrition in diseases.
10 . Hafta Nutrition in diseases.
10 . Hafta Hastalıklarda Beslenme
11 . Hafta Özel Durumlarda Beslenme
11 . Hafta Nutrition in special conditions.
12 . Hafta Nutrition in special conditions.
12 . Hafta Özel Durumlarda Beslenme
13 . Hafta Enteral Paranteral Beslenme
13 . Hafta Enteral and parenteral nutrition.
14 . Hafta Enteral and parenteral nutrition.
14 . Hafta Enteral Paranteral Beslenme
15 . Hafta Dersin değerlendirilmesi
15 . Hafta Course evaluation.
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara sınav 1 30
Performans Ödevi 0 0
Kısa cevaplı sorular 0 0
Dönem sonu sınav 0 0
1 5
1 15
0 0
1 50
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 30
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ara sınav 1 1 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 0 0 0
Kısa cevaplı sorular 0 0 0
Performans Ödevi 0 0 0
Dönem sonu sınav 0 0 0
0 0 0
1 1 1
0 0 0
1 1 1
0 0 0
0 0 0
1 1 1
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
16 2 32
2 2 4
5 1 5
8 2 16
0 16 0
Toplam İş Yükü 60
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing. X
2 Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information. X
3 Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given. X
4 Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management. X
5 Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values ​​and ethical principles. X
6 It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines. X
7 Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research. X
8 It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession. X
9 Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care. X
10 Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively. X
11 She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. X
12 With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. X
13 Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice. X