HEMŞİRELİK ESASLARI |
HEM102 |
2 |
4 |
8 |
13,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. YURDANUR DİKMEN |
Dersin Amacı |
Bütüncül yaklaşım ile sağlıklı/hasta bireyi değerlendirmek, değerlendirme sonucunda karşılaşılan hemşirelik sorunlarını tanımlayabilmek, çözümüne yönelik bilgi ve psikomotor becerisini geliştirmek. Bu yaklaşımı hemşirelik bakım süreci sistematiği ile birleştirilerek uygulama alanına yansıtabilmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Can define nursing and understand the philosophy of holistic nursing. |
|
|
|
1 |
Hemşirelik tanımını yapabilir ve bütüncül hemşirelik felsefesini kavrayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 2, 3, 4, 5, 13 |
2 |
Hemşirelik bakım süreci sistematiğini uygulayabilme ve sağlıklı/hasta birey ile ilgili veri toplayabilir, tanılama, planlama ve uygulama yapabilir ve değerlendirebilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay, Laboratuar |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
2 |
Can apply the nursing care process systematically and collect data, make diagnoses, develop plans, implement interventions, and evaluate outcomes for healthy/ill individuals. |
|
|
|
3 |
Can comprehend the role and functions of a nurse in providing care to healthy/ill individuals based on their basic human needs. |
|
|
|
3 |
Temel insan gereksinimlerini ve bu doğrultuda sağlıklı/hasta bireylere bakım vermede hemşirenin rol ve işlevlerini kavrayabilir.. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
4 |
Temel hemşirelik becerilerini uygulayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Laboratuar |
Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi, Gözlem, Laboratuar |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
4 |
Can demonstrate basic nursing skills. |
|
|
|
5 |
Respects the autonomy of individuals in healthcare-related care and decisions. |
|
|
|
5 |
Sağlığa ilişkin bakım ve kararlarda bireyin otonomisine saygılı olur. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme |
11, 12, 13 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Hemşirelik süreci, Hemşirenin rol ve işlevleri, hasta kabulü, yaşam bulguları, kişisel hijyen uygulamaları, oral ve parenteral ilaç uygulamaları, sıcak-soğuk uygulamalar, solunum sistemi uygulamaları, Beslenme uygulamaları, Boşaltım uygulamaları, Ağrı yönetimi, Kas- iskelet sistemi uygulamaları, Üriner Sistem uygulamaları, uyku ve dinlenme ve terminal dönem hasta bakımını kapsar. |
Kaynaklar |
1.Ackley, J. B., Ladwing, B. G., & Makic, F. B. M. (2017). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Gürhan N, Polat Görgülü Ü, Fidancı Eren B, Editörler, 1. ISBN:978-605-9215-95-4
2.Aştı, T.,Karadağ,A. (2014). Hemşirelik Esasları-1.Akademi Basın ve Yayıncılık.İstanbul.ISBN:978-975-01795-7-0.s.1-1171
3.Aştı, T.,Karadağ,A. (2014).Hemşirelik Esasları-2.Akademi Basın ve Yayıncılık.İstanbul.ISBN:978-975-01795-7-0.s.1-117 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Dersin Tanıtımı, Roper Logan Tierney Hemşirelik Modeli, Güvenli Çevrenin Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivitesi, Aile ve hemşirelik bakımı, Bakım kavramı - Model ve kuramlar - Bütüncül bakım - Öz-bakım - Yaşam sonu dönemde bakım |
|
1 . Hafta |
Course Introduction, Roper Logan Tierney Nursing Model, Ensuring and Maintaining a Safe Environment Activity, Family and Nursing Care, Concept of Care - Models and Theories - Holistic Care - Self-care - End-of-Life Care |
|
2 . Hafta |
Respiratory Activity, Control of Body Temperature Activity, Vital Signs (Pulse, Respiration, Blood Pressure, Body Temperature) |
|
2 . Hafta |
Solunum Aktivitesi, Beden Isısının Kontrolü Aktivitesi, Yaşam Bulguları (Nabız, Solunum, Kan basıncı, Vücut Sıcaklığı) |
|
3 . Hafta |
Medikal Asepsi, İlaç Uygulamaları, İlaç Doz Hesaplamaları, Kan Transfüzyonu ve Komplikasyonları |
|
3 . Hafta |
Medical Asepsis, Medication Administration, Medication Dosage Calculations, Blood Transfusion and Complications |
|
4 . Hafta |
Personal Hygiene and Dressing Activity, Maintenance of Skin Integrity and Nursing Care, Pressure Injuries, Oral Care, Hot-Cold Applications |
|
4 . Hafta |
Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi, Deri bütünlüğünün Korunması ve Hemşirelik Bakımı, Basınç Yaralanmaları, Ağız Bakımı, Sıcak- Soğuk Uygulama, |
|
5 . Hafta |
Beslenme Aktivitesi, Özel Durumlarda ve Hastalıklarda Beslenme, Beslenme Uygulamaları, yeterli ve Dengeli Beslenme, Beslenme Yöntemleri, Oral, Enteral, Parenteral Beslenme Ağrının Tanımlanması ve Ağrı Yönetimi, Yeterli ve dengeli beslenme - Beslenme yöntemleri (Oral, enteral, parenteral beslenme |
|
5 . Hafta |
Nutrition Activity, Nutrition in Special Situations and Diseases, Nutrition Practices, Adequate and Balanced Nutrition, Nutrition Methods, Oral, Enteral, Parenteral Nutrition, Pain Definition and Pain Management, Adequate and balanced nutrition - Nutrition methods (Oral, enteral, parenteral nutrition) |
|
6 . Hafta |
Elimination Activity, Elimination Practices, Expression of Sexuality Activity |
|
6 . Hafta |
Boşaltım Aktivitesi, Boşaltım Uygulamaları, Cinselliği İfade Etme Aktivitesi |
|
7 . Hafta |
Hareket Aktivitesi, ROM Egzersizleri, Mobilizasyon, Yatak Başı Hasta Bakımı |
|
7 . Hafta |
Mobility Activity, Range of Motion Exercises, Mobilization, Bedside Patient Care |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Ara sınav sorularının tartışılması, İletişim Aktivitesi, Çalışma ve Eğlenme Aktivitesi |
|
9 . Hafta |
Discussion of Midterm Exam Questions, Communication Activity, Work and Leisure Activity |
|
10 . Hafta |
Sleep Activity |
|
10 . Hafta |
Uyku Aktivitesi |
|
11 . Hafta |
Hemşirelik Süreci, - Hemşirelik sürecinin aşamaları - Tanılama ve sınıflandırma sistemleri |
|
11 . Hafta |
Nursing Process, - Stages of the Nursing Process - Diagnosis and Classification Systems |
|
12 . Hafta |
Nursing Process (Case Discussion) |
|
12 . Hafta |
Hemşirelik Süreci (Vaka Tartışması) |
|
13 . Hafta |
Güvenli İlaç Uygulamaları, İlaç Uygulamalarında Yenilikler, İlaç Uygulama Sürecinde Hemşirenin Rolü, Yasal Sorumlulukları ve Tıbbi Hataların Önlenmesi, Kayıt Tutma, Rapor Etme |
|
13 . Hafta |
Safe Medication Administration, Innovations in Medication Administration, Nurse's Role, Legal Responsibilities, and Prevention of Medical Errors, Documentation, Reporting |
|
14 . Hafta |
End-of-Life Activity Including Loss and Grief Process, Case Discussion, Review of Unclarified Topics |
|
14 . Hafta |
Ölüm Yaşam Sonu Aktivitesi Kapsamında; Kayıp ve Yas Süreci, Vaka Tartışılması, Anlaşılmayan konunun tekrarı, Dersin Değerlendirilmesi |
|
15 . Hafta |
Dersin değerlendirilmesi |
|
15 . Hafta |
Course Evaluation |
|
16 . Hafta |
FİNAL SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
Sözlü Değerlendirme |
0 |
0 |
Ara sınav |
1 |
20 |
Dönem sonu sınav |
1 |
50 |
Sınav |
0 |
0 |
Performans Ödevi |
0 |
0 |
Uygulama |
1 |
20 |
Gözlem |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
14 |
4 |
50 |
Ders süresi |
14 |
4 |
56 |
Uygulama ders süresi |
14 |
8 |
112 |
Sözlü Değerlendirme |
14 |
4 |
56 |
Performans Ödevi |
3 |
10 |
30 |
Ara sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem sonu sınav |
1 |
20 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
334 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
X |
|
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
|
X |
|
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
|
|
X |
|
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
|
X |
|
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
X |
|
|
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
|
|
X |
|
|
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
|
|
X |
|
|
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
|
X |
|
|
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
|
|
X |
|
|
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
|
|
X |
|
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
|
|
|
X |
|
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
|
|
X |
|
|