Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
HEMŞİRELİK ESASLARI HEM102 2 4 8 13,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Prof.Dr. YURDANUR DİKMEN
Dersin Amacı Bütüncül yaklaşım ile sağlıklı/hasta bireyi değerlendirmek, değerlendirme sonucunda karşılaşılan hemşirelik sorunlarını tanımlayabilmek, çözümüne yönelik bilgi ve psikomotor becerisini geliştirmek. Bu yaklaşımı hemşirelik bakım süreci sistematiği ile birleştirilerek uygulama alanına yansıtabilmektir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Can define nursing and understand the philosophy of holistic nursing.
1 Hemşirelik tanımını yapabilir ve bütüncül hemşirelik felsefesini kavrayabilir. Anlatım, Soru-cevap Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar 1, 2, 3, 4, 5, 13
2 Hemşirelik bakım süreci sistematiğini uygulayabilme ve sağlıklı/hasta birey ile ilgili veri toplayabilir, tanılama, planlama ve uygulama yapabilir ve değerlendirebilir. Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay, Laboratuar Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
2 Can apply the nursing care process systematically and collect data, make diagnoses, develop plans, implement interventions, and evaluate outcomes for healthy/ill individuals.
3 Can comprehend the role and functions of a nurse in providing care to healthy/ill individuals based on their basic human needs.
3 Temel insan gereksinimlerini ve bu doğrultuda sağlıklı/hasta bireylere bakım vermede hemşirenin rol ve işlevlerini kavrayabilir.. Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
4 Temel hemşirelik becerilerini uygulayabilir. Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Laboratuar Sınav, Kısa Sınav, Performans Ödevi, Gözlem, Laboratuar 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
4 Can demonstrate basic nursing skills.
5 Respects the autonomy of individuals in healthcare-related care and decisions.
5 Sağlığa ilişkin bakım ve kararlarda bireyin otonomisine saygılı olur. Anlatım, Soru-cevap Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme 11, 12, 13
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Hemşirelik süreci, Hemşirenin rol ve işlevleri, hasta kabulü, yaşam bulguları, kişisel hijyen uygulamaları, oral ve parenteral ilaç uygulamaları, sıcak-soğuk uygulamalar, solunum sistemi uygulamaları, Beslenme uygulamaları, Boşaltım uygulamaları, Ağrı yönetimi, Kas- iskelet sistemi uygulamaları, Üriner Sistem uygulamaları, uyku ve dinlenme ve terminal dönem hasta bakımını kapsar.
Kaynaklar
1.Ackley, J. B., Ladwing, B. G., & Makic, F. B. M. (2017). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Gürhan N, Polat Görgülü Ü, Fidancı Eren B, Editörler, 1. ISBN:978-605-9215-95-4 2.Aştı, T.,Karadağ,A. (2014). Hemşirelik Esasları-1.Akademi Basın ve Yayıncılık.İstanbul.ISBN:978-975-01795-7-0.s.1-1171 3.Aştı, T.,Karadağ,A. (2014).Hemşirelik Esasları-2.Akademi Basın ve Yayıncılık.İstanbul.ISBN:978-975-01795-7-0.s.1-117
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
0 . Hafta
1 . Hafta Dersin Tanıtımı, Roper Logan Tierney Hemşirelik Modeli, Güvenli Çevrenin Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivitesi, Aile ve hemşirelik bakımı, Bakım kavramı - Model ve kuramlar - Bütüncül bakım - Öz-bakım - Yaşam sonu dönemde bakım
1 . Hafta Course Introduction, Roper Logan Tierney Nursing Model, Ensuring and Maintaining a Safe Environment Activity, Family and Nursing Care, Concept of Care - Models and Theories - Holistic Care - Self-care - End-of-Life Care
2 . Hafta Respiratory Activity, Control of Body Temperature Activity, Vital Signs (Pulse, Respiration, Blood Pressure, Body Temperature)
2 . Hafta Solunum Aktivitesi, Beden Isısının Kontrolü Aktivitesi, Yaşam Bulguları (Nabız, Solunum, Kan basıncı, Vücut Sıcaklığı)
3 . Hafta Medikal Asepsi, İlaç Uygulamaları, İlaç Doz Hesaplamaları, Kan Transfüzyonu ve Komplikasyonları
3 . Hafta Medical Asepsis, Medication Administration, Medication Dosage Calculations, Blood Transfusion and Complications
4 . Hafta Personal Hygiene and Dressing Activity, Maintenance of Skin Integrity and Nursing Care, Pressure Injuries, Oral Care, Hot-Cold Applications
4 . Hafta Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi, Deri bütünlüğünün Korunması ve Hemşirelik Bakımı, Basınç Yaralanmaları, Ağız Bakımı, Sıcak- Soğuk Uygulama,
5 . Hafta Beslenme Aktivitesi, Özel Durumlarda ve Hastalıklarda Beslenme, Beslenme Uygulamaları, yeterli ve Dengeli Beslenme, Beslenme Yöntemleri, Oral, Enteral, Parenteral Beslenme Ağrının Tanımlanması ve Ağrı Yönetimi, Yeterli ve dengeli beslenme - Beslenme yöntemleri (Oral, enteral, parenteral beslenme
5 . Hafta Nutrition Activity, Nutrition in Special Situations and Diseases, Nutrition Practices, Adequate and Balanced Nutrition, Nutrition Methods, Oral, Enteral, Parenteral Nutrition, Pain Definition and Pain Management, Adequate and balanced nutrition - Nutrition methods (Oral, enteral, parenteral nutrition)
6 . Hafta Elimination Activity, Elimination Practices, Expression of Sexuality Activity
6 . Hafta Boşaltım Aktivitesi, Boşaltım Uygulamaları, Cinselliği İfade Etme Aktivitesi
7 . Hafta Hareket Aktivitesi, ROM Egzersizleri, Mobilizasyon, Yatak Başı Hasta Bakımı
7 . Hafta Mobility Activity, Range of Motion Exercises, Mobilization, Bedside Patient Care
8 . Hafta Midterm Exam
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Ara sınav sorularının tartışılması, İletişim Aktivitesi, Çalışma ve Eğlenme Aktivitesi
9 . Hafta Discussion of Midterm Exam Questions, Communication Activity, Work and Leisure Activity
10 . Hafta Sleep Activity
10 . Hafta Uyku Aktivitesi
11 . Hafta Hemşirelik Süreci, - Hemşirelik sürecinin aşamaları - Tanılama ve sınıflandırma sistemleri
11 . Hafta Nursing Process, - Stages of the Nursing Process - Diagnosis and Classification Systems
12 . Hafta Nursing Process (Case Discussion)
12 . Hafta Hemşirelik Süreci (Vaka Tartışması)
13 . Hafta Güvenli İlaç Uygulamaları, İlaç Uygulamalarında Yenilikler, İlaç Uygulama Sürecinde Hemşirenin Rolü, Yasal Sorumlulukları ve Tıbbi Hataların Önlenmesi, Kayıt Tutma, Rapor Etme
13 . Hafta Safe Medication Administration, Innovations in Medication Administration, Nurse's Role, Legal Responsibilities, and Prevention of Medical Errors, Documentation, Reporting
14 . Hafta End-of-Life Activity Including Loss and Grief Process, Case Discussion, Review of Unclarified Topics
14 . Hafta Ölüm Yaşam Sonu Aktivitesi Kapsamında; Kayıp ve Yas Süreci, Vaka Tartışılması, Anlaşılmayan konunun tekrarı, Dersin Değerlendirilmesi
15 . Hafta Dersin değerlendirilmesi
15 . Hafta Course Evaluation
16 . Hafta FİNAL SINAVI
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Kısa Sınav 1 10
Sözlü Değerlendirme 0 0
Ara sınav 1 20
Dönem sonu sınav 1 50
Sınav 0 0
Performans Ödevi 0 0
Uygulama 1 20
Gözlem 0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 50
Ders süresi 14 4 56
Uygulama ders süresi 14 8 112
Sözlü Değerlendirme 14 4 56
Performans Ödevi 3 10 30
Ara sınav 1 10 10
Dönem sonu sınav 1 20 20
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 334
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing. X
2 Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information. X
3 Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given. X
4 Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management. X
5 Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values ​​and ethical principles. X
6 It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines. X
7 Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research. X
8 It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession. X
9 Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care. X
10 Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively. X
11 She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. X
12 With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. X
13 Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice. X