PATOLOJİ VE HİSTOLOJİ |
HEM108 |
2 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi SİBEL MUTLU |
Dersin Amacı |
Öğrencilerin; Patolojik olarak; hastalıklara yol açan nedenleri, bunların doku ve organları etkileme biçimlerini, hastalıklı doku ve organların tanımını yapabilmek için doku takiplerini yapmak,özellikle morfolojik (biçimsel, görüntüsel) özelliklerini incelemelerinin öğrenilmesinin sağlayabilme ve histolojik olarak; Vücuttaki organları meydana getiren dokuların yapıları ve çeşitli dokuların genel özelliklerinin öğrenilmesinin sağlayabilmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns basic concepts related to pathology. |
|
|
|
1 |
Patoloji ile ilgili temel kavramları öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
1, 11 |
2 |
Hastalıkların etiyolojisi ve gelişme mekanizmalarının öğrenir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
6, 13 |
2 |
Learns the etiology and mechanisms of disease development. |
|
|
|
3 |
Acquires knowledge about the methods used in pathology. |
|
|
|
3 |
Patolojinin kullandığı yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Kısa Sınav |
1, 12 |
4 |
Hücre bozukluklarını tanımlar ve ne anlama geldiğini bilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Kısa Sınav |
1, 6, 9 |
4 |
Defines cell disorders and understands their implications. |
|
|
|
5 |
Knows about female cancers and the tests used for these cancers. |
|
|
|
5 |
Kadın kanserleri ve bu kanserlerde kullanılan testleri bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
6, 11 |
6 |
Tüm dokuları bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
1, 6, 11 |
6 |
Familiar with all tissues. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
İnsan organizmasını etkileyen ve farklı mekanizmalar ile değişik türde doku değişimlerine neden olan hastalıklardaki dejeneratif, metabolik, iltihabi, tümoral ve immünolojik olaylar ve bunların sonucunda ortaya çıkan mikroskobik ve makroskobik düzeydeki yapısal doku değişiklik ve bozulmalar, histoloji teknikleri ve mikroskopi yöntemleri, hücre ve dört temel dokunun yapı ve işlev özellikleridir. |
Kaynaklar |
Atar, K.A.(2020). Ronibs Temel Patoloji. Ed. Sıtkı Tuzlalı, Mine Güllüoğlu. (10. Baskı) Güneş Tıp Kitabevi, Ankara
Robbins ve Cotran (2008). Hastalığın Patolojik Temeli Cep Kitabı (7.BASKI), Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara
Sağır, D. (Ed.). (2020). Genel Histoloji. Akademisyen Kitabevi |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Patoloji tanımı,bölümleri,patoloji laboratuvarına gelen materyaller,İnsan hücresinin yapı ve işlevlerini açıklayabilme - Temel insan dokularının histolojik yapı işlev ilişkisini tasarlayabilme - Temel insan dokularındaki farklı hücre tiplerini özellikleriyle listeleyebilme |
|
1 . Hafta |
Definition of pathology, its divisions, materials received in the pathology laboratory, ability to explain the structure and functions of human cells - Ability to design the histological structure-function relationship of basic human tissues - Ability to list different cell types in basic human tissues with their characteristics. |
|
2 . Hafta |
Materials received in the pathology laboratory - Part 1 (Tracking and processing of tissues), ability to compare the extracellular matrix components of basic human tissues - Ability to correlate general histological knowledge with professional applications. |
|
2 . Hafta |
Patoloji laboratuvarına gelen materyaller -1(Dokuların takibi ve işlemleri), Temel insan dokularının ekstraselüler matriks bileşenlerini birbiriyle karşılaştırabilme - Genel histolojiyle ilgili bilgi birikimini mesleksel uygulamalarıyla eşleştirebilme |
|
3 . Hafta |
Patoloji laboratuvarına gelen materyaller -2(Dokuların takibi ve işlemleri) |
|
3 . Hafta |
Materials received in the pathology laboratory - Part 2 (Tracking and processing of tissues). |
|
4 . Hafta |
Cell disorders (degenerations). Metabolic disorders of cells. |
|
4 . Hafta |
Hücre bozuklukları (dejenerasyonlar).Hücrelerin metabolizma bozuklukları |
|
5 . Hafta |
Neoplazi ve etyoloji nedir? |
|
5 . Hafta |
What is neoplasia and etiology? |
|
6 . Hafta |
What are female genital organ (reproductive organ) cancers? What tests are used in the diagnosis of these cancers? (Pap smear, Endometrial Biopsy, Transvaginal Ultrasonography) |
|
6 . Hafta |
Kadın genital organ (üreme organ )kanserleri nelerdir? Bu kanserlerin tanılarında hangi testler kullanılır? (papsmear, Endometrial Biyopsi, Transvajinal ultrasonografi) |
|
7 . Hafta |
İmmünopatoloji, Hücre ve doku zedelenme mekanizmaları , Hücresel adaptasyonu(atrofi, hipertrofi.vb), İnflamasyon belirti ve bulguları, Yara iyileşme süreci, Patolojinin tanımı ve kullandığı teknikleri |
|
7 . Hafta |
Immunopathology, mechanisms of cell and tissue injury, cellular adaptation (atrophy, hypertrophy, etc.), signs and symptoms of inflammation, wound healing process, definition of pathology and the techniques it uses. |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Histoloji ve Mikroskoplar, Kök hücreleri ile ilgili kavramları , Hücresel çoğalma mekanizmalarını, İltihabi, infeksiyöz ve genetik hastalıkların genel özellikleri , Tümörler ve karsinogenez |
|
9 . Hafta |
Histology and Microscopes, concepts related to stem cells, mechanisms of cellular proliferation, general characteristics of inflammatory, infectious, and genetic diseases, tumors and carcinogenesis. |
|
10 . Hafta |
Cell |
|
10 . Hafta |
Hücre |
|
11 . Hafta |
Dokular (Bağ,Epitel,Kas,Sinir) |
|
11 . Hafta |
Tissues (Connective, Epithelial, Muscle, Nervous) |
|
12 . Hafta |
Bone tissue, Adipose tissue, Blood tissue |
|
12 . Hafta |
Kemik doku, Yağ doku, Kan doku |
|
13 . Hafta |
Kas doku, Sinir doku |
|
13 . Hafta |
Muscle tissue, Nervous tissue |
|
14 . Hafta |
Recent innovations in the field of pathology-histology and the importance of the Pap smear test in the diagnosis of gynecological cancers. |
|
14 . Hafta |
Günümüzde Patoloji-Histoloji alanındaki son yenilikler VE Jinekolojik kanserler ve Kanser tanılarında papsmear testinin önemi |
|
15 . Hafta |
Dersin değerlendirilmesi |
|
15 . Hafta |
Course evaluation. |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Kısa sınav |
2 |
20 |
Ara sınav |
1 |
30 |
Dönem sonu sınav |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
14 |
2 |
0 |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Kısa sınav |
2 |
16 |
32 |
Dönem sonu sınav |
1 |
32 |
32 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
92 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
X |
|
|
|
|
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
X |
|
|
|
|
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
|
X |
|
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
X |
|
|
|
|
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
X |
|
|
|
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
X |
|
|
|
|
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
|
|
X |
|
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
X |
|
|
|
|
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
X |
|
|
|
|
|