Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
PATOLOJİ VE HİSTOLOJİ HEM108 2 3 0 4,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi SİBEL MUTLU
Dersin Amacı Öğrencilerin; Patolojik olarak; hastalıklara yol açan nedenleri, bunların doku ve organları etkileme biçimlerini, hastalıklı doku ve organların tanımını yapabilmek için doku takiplerini yapmak,özellikle morfolojik (biçimsel, görüntüsel) özelliklerini incelemelerinin öğrenilmesinin sağlayabilme ve histolojik olarak; Vücuttaki organları meydana getiren dokuların yapıları ve çeşitli dokuların genel özelliklerinin öğrenilmesinin sağlayabilmektir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Learns basic concepts related to pathology.
1 Patoloji ile ilgili temel kavramları öğrenir. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Sınav 1, 11
2 Hastalıkların etiyolojisi ve gelişme mekanizmalarının öğrenir Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Sınav 6, 13
2 Learns the etiology and mechanisms of disease development.
3 Acquires knowledge about the methods used in pathology.
3 Patolojinin kullandığı yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Sınav, Kısa Sınav 1, 12
4 Hücre bozukluklarını tanımlar ve ne anlama geldiğini bilir. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma Kısa Sınav 1, 6, 9
4 Defines cell disorders and understands their implications.
5 Knows about female cancers and the tests used for these cancers.
5 Kadın kanserleri ve bu kanserlerde kullanılan testleri bilir Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma Sınav 6, 11
6 Tüm dokuları bilir Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Sınav 1, 6, 11
6 Familiar with all tissues.
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
İnsan organizmasını etkileyen ve farklı mekanizmalar ile değişik türde doku değişimlerine neden olan hastalıklardaki dejeneratif, metabolik, iltihabi, tümoral ve immünolojik olaylar ve bunların sonucunda ortaya çıkan mikroskobik ve makroskobik düzeydeki yapısal doku değişiklik ve bozulmalar, histoloji teknikleri ve mikroskopi yöntemleri, hücre ve dört temel dokunun yapı ve işlev özellikleridir.
Kaynaklar
Atar, K.A.(2020). Ronibs Temel Patoloji. Ed. Sıtkı Tuzlalı, Mine Güllüoğlu. (10. Baskı) Güneş Tıp Kitabevi, Ankara Robbins ve Cotran (2008). Hastalığın Patolojik Temeli Cep Kitabı (7.BASKI), Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara Sağır, D. (Ed.). (2020). Genel Histoloji. Akademisyen Kitabevi
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Patoloji tanımı,bölümleri,patoloji laboratuvarına gelen materyaller,İnsan hücresinin yapı ve işlevlerini açıklayabilme - Temel insan dokularının histolojik yapı işlev ilişkisini tasarlayabilme - Temel insan dokularındaki farklı hücre tiplerini özellikleriyle listeleyebilme
1 . Hafta Definition of pathology, its divisions, materials received in the pathology laboratory, ability to explain the structure and functions of human cells - Ability to design the histological structure-function relationship of basic human tissues - Ability to list different cell types in basic human tissues with their characteristics.
2 . Hafta Materials received in the pathology laboratory - Part 1 (Tracking and processing of tissues), ability to compare the extracellular matrix components of basic human tissues - Ability to correlate general histological knowledge with professional applications.
2 . Hafta Patoloji laboratuvarına gelen materyaller -1(Dokuların takibi ve işlemleri), Temel insan dokularının ekstraselüler matriks bileşenlerini birbiriyle karşılaştırabilme - Genel histolojiyle ilgili bilgi birikimini mesleksel uygulamalarıyla eşleştirebilme
3 . Hafta Patoloji laboratuvarına gelen materyaller -2(Dokuların takibi ve işlemleri)
3 . Hafta Materials received in the pathology laboratory - Part 2 (Tracking and processing of tissues).
4 . Hafta Cell disorders (degenerations). Metabolic disorders of cells.
4 . Hafta Hücre bozuklukları (dejenerasyonlar).Hücrelerin metabolizma bozuklukları
5 . Hafta Neoplazi ve etyoloji nedir?
5 . Hafta What is neoplasia and etiology?
6 . Hafta What are female genital organ (reproductive organ) cancers? What tests are used in the diagnosis of these cancers? (Pap smear, Endometrial Biopsy, Transvaginal Ultrasonography)
6 . Hafta Kadın genital organ (üreme organ )kanserleri nelerdir? Bu kanserlerin tanılarında hangi testler kullanılır? (papsmear, Endometrial Biyopsi, Transvajinal ultrasonografi)
7 . Hafta İmmünopatoloji, Hücre ve doku zedelenme mekanizmaları , Hücresel adaptasyonu(atrofi, hipertrofi.vb), İnflamasyon belirti ve bulguları, Yara iyileşme süreci, Patolojinin tanımı ve kullandığı teknikleri
7 . Hafta Immunopathology, mechanisms of cell and tissue injury, cellular adaptation (atrophy, hypertrophy, etc.), signs and symptoms of inflammation, wound healing process, definition of pathology and the techniques it uses.
8 . Hafta Midterm Exam
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Histoloji ve Mikroskoplar, Kök hücreleri ile ilgili kavramları , Hücresel çoğalma mekanizmalarını, İltihabi, infeksiyöz ve genetik hastalıkların genel özellikleri , Tümörler ve karsinogenez
9 . Hafta Histology and Microscopes, concepts related to stem cells, mechanisms of cellular proliferation, general characteristics of inflammatory, infectious, and genetic diseases, tumors and carcinogenesis.
10 . Hafta Cell
10 . Hafta Hücre
11 . Hafta Dokular (Bağ,Epitel,Kas,Sinir)
11 . Hafta Tissues (Connective, Epithelial, Muscle, Nervous)
12 . Hafta Bone tissue, Adipose tissue, Blood tissue
12 . Hafta Kemik doku, Yağ doku, Kan doku
13 . Hafta Kas doku, Sinir doku
13 . Hafta Muscle tissue, Nervous tissue
14 . Hafta Recent innovations in the field of pathology-histology and the importance of the Pap smear test in the diagnosis of gynecological cancers.
14 . Hafta Günümüzde Patoloji-Histoloji alanındaki son yenilikler VE Jinekolojik kanserler ve Kanser tanılarında papsmear testinin önemi
15 . Hafta Dersin değerlendirilmesi
15 . Hafta Course evaluation.
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Kısa sınav 2 20
Ara sınav 1 30
Dönem sonu sınav 1 50
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 2 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 0
Ders süresi 14 2 28
Kısa sınav 2 16 32
Dönem sonu sınav 1 32 32
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 92
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing. X
2 Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information. X
3 Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given. X
4 Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management. X
5 Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values ​​and ethical principles. X
6 It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines. X
7 Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research. X
8 It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession. X
9 Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care. X
10 Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively. X
11 She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. X
12 With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. X
13 Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice. X