Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
HEMŞİRELİK TARİHİ VE ETİK HEM110 2 1 1 2,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Öğr.Gör. MEHTAP AKKOÇ
Dersin Amacı Öğrencinin hemşireliğin tarihi gelişimini kavramasını sağlayabilmek, öğrencinin hemşirelikle ilgili kararları vermede etik ilkeleri kullanabilme yeteneğini geliştirebilmek, öğrenciyi hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikler konusunda bilgilendirebilmek, öğrencinin hemşirelik meslek bilincini geliştirmesini sağlayabilmektir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 To realize the importance of the historical development of nursing
1 Hemşireliğin tarihi gelişiminin öneminin farkına varma Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma Sınav 1, 2, 3, 12
2 Hemşireliğin tarihi gelişimini yorumlama Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay Sınav 1, 5
2 To interpret the historical development of nursing
3 To define the concepts and principles of ethics
3 Etik kavram ve ilkeleri tanımlar Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma Performans Ödevi 1, 5, 8
4 Etik sorunların farkına varır Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay Doküman İncelemesi 1, 2, 5
4 To become aware of ethical issues
5 To provide suggestions for resolving ethical issues
5 Etik sorunların çözümüne yönelik önerilerde bulunur. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay Sınav 1, 2, 5
6 Hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikleri yorumlar Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay Sınav 1, 2, 7
6 To interpret nursing laws and regulations
7 To embrace the core values of nursing
7 Hemşireliğin temel değerlerini benimseme Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma Sınav 1, 2, 5
8 Mesleki sorumlulukların farkına varır Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma Sınav 1, 2, 5
8 To become aware of professional responsibilities.
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
İlkçağda, Ortaçağda ve Yeniçağda hasta bakımı, Türkiye’de hemşirelik tarihi ve eğitimi , hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikler, etik kavram ve ilkeler, etik karar verme, etik ikilem, hemşirelikte etik ilke ve sorumluluklar, bilimsel çalışmalarda etik ve bildirgeler, sağlık hizmetlerinde etik sorunlar, sağlık hizmetlerinde tıbbi kötü uygulamalar (Malpraktis), hemşirelikle İlgili ulusal ve uluslararası kuruluşlar, değerler ve değerlendirme sürecini içermektedir.
Kaynaklar
Aydın E. (2006). Dünya ve Türk Tıp Tarihi. Güneş Kitabevi Ltd. Şti,  Ankara. Burkhart A. M., Nathaniel A K.(2013) Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çev Edit: Ş. E. Alpar, N. Bahçecik, Ü. Karabacak. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta İlkçağda Hasta Bakımı
1 . Hafta Care of Patients in Ancient Times
2 . Hafta Care of Patients in the Middle Ages and Modern Era
2 . Hafta Ortaçağda ve Yeniçağda Hasta Bakımı
3 . Hafta Etik Kodlar, Mesleki Etik Kodlar, Etik duyarlılık
3 . Hafta Ethical Codes, Professional Ethical Codes, Ethical Sensitivity
4 . Hafta Nursing History and Education in Turkey
4 . Hafta Türkiye’de Hemşirelik Tarihi, Eğitimi
5 . Hafta İnsan ve Hasta Hakları, Hemşirelikle İlgili Yasa ve Yönetmelikler
5 . Hafta Human and Patient Rights, Nursing-Related Laws and Regulations
6 . Hafta Ethical Concepts and Principles, Nursing Values - Ethical Codes - Professional Ethical Codes - Ethical Dilemmas - Ethical Decision-Making Process - Ethical Sensitivity - Ethics in Nursing - Care Ethics - Human and Patient Rights
6 . Hafta Etik Kavram ve İlkeler, Hemşirelik değerleri - Etik kodlar - Mesleki etik kodlar - Etik ikilemler - Etik karar verme süreci - Etik duyarlılık - Hemşirelikte etik - Bakım etiği - İnsan ve hasta hakları
7 . Hafta Etik Karar verme Süreci
7 . Hafta Ethical Decision-Making Process
8 . Hafta MIDTERM EXAM
8 . Hafta ARA SINAV
9 . Hafta Etik İkilem
9 . Hafta Ethical Dilemma
10 . Hafta Ethical Principles and Responsibilities in Nursing, Care Ethics
10 . Hafta Hemşirelikte Etik İlke ve Sorumluluklar, Bakım Etiği
11 . Hafta Bilimsel Çalışmalarda Etik ve Bildirgeler
11 . Hafta Ethics and Declarations in Scientific Studies
12 . Hafta Ethical Issues in Healthcare Services
12 . Hafta Sağlık Hizmetlerinde Etik Sorunlar
13 . Hafta Sağlık Hizmetlerinde Tıbbi Kötü Uygulamalar(Malpraktis)
13 . Hafta Medical Malpractice in Healthcare Services
14 . Hafta National and International Organizations Related to Nursing
14 . Hafta Hemşirelikle İlgili Ulusal ve Uluslararası Kuruluşlar
15 . Hafta Hemşirelik Değerleri ve değerlendirme süreci
15 . Hafta Nursing Values and the Evaluation Process
16 . Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Döküman incelemesi 1 10
Performans Ödevi 1 10
Ara sınav 1 30
Dönem sonu sınav 1 50
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Performans Ödevi 1 16 25
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 1 16 0
Döküman incelemesi 1 16 0
Ara sınav 1 16 0
Dönem sonu sınav 1 32 32
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 57
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing. X
2 Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information. X
3 Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given. X
4 Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management. X
5 Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values ​​and ethical principles. X
6 It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines. X
7 Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research. X
8 It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession. X
9 Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care. X
10 Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively. X
11 She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. X
12 With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. X
13 Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice. X