HEMŞİRELİK TARİHİ VE ETİK |
HEM110 |
2 |
1 |
1 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. MEHTAP AKKOÇ |
Dersin Amacı |
Öğrencinin hemşireliğin tarihi gelişimini kavramasını sağlayabilmek, öğrencinin hemşirelikle ilgili kararları vermede etik ilkeleri kullanabilme yeteneğini geliştirebilmek, öğrenciyi hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikler konusunda bilgilendirebilmek, öğrencinin hemşirelik meslek bilincini geliştirmesini sağlayabilmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To realize the importance of the historical development of nursing |
|
|
|
1 |
Hemşireliğin tarihi gelişiminin öneminin farkına varma |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
1, 2, 3, 12 |
2 |
Hemşireliğin tarihi gelişimini yorumlama |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
Sınav |
1, 5 |
2 |
To interpret the historical development of nursing |
|
|
|
3 |
To define the concepts and principles of ethics |
|
|
|
3 |
Etik kavram ve ilkeleri tanımlar |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Performans Ödevi |
1, 5, 8 |
4 |
Etik sorunların farkına varır |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 5 |
4 |
To become aware of ethical issues |
|
|
|
5 |
To provide suggestions for resolving ethical issues |
|
|
|
5 |
Etik sorunların çözümüne yönelik önerilerde bulunur. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 5 |
6 |
Hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikleri yorumlar |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 7 |
6 |
To interpret nursing laws and regulations |
|
|
|
7 |
To embrace the core values of nursing |
|
|
|
7 |
Hemşireliğin temel değerlerini benimseme |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
1, 2, 5 |
8 |
Mesleki sorumlulukların farkına varır |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
1, 2, 5 |
8 |
To become aware of professional responsibilities. |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
İlkçağda, Ortaçağda ve Yeniçağda hasta bakımı, Türkiye’de hemşirelik tarihi ve eğitimi , hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikler, etik kavram ve ilkeler, etik karar verme, etik ikilem, hemşirelikte etik ilke ve sorumluluklar, bilimsel çalışmalarda etik ve bildirgeler, sağlık hizmetlerinde etik sorunlar, sağlık hizmetlerinde tıbbi kötü uygulamalar (Malpraktis), hemşirelikle İlgili ulusal ve uluslararası kuruluşlar, değerler ve değerlendirme sürecini içermektedir. |
Kaynaklar |
Aydın E. (2006). Dünya ve Türk Tıp Tarihi. Güneş Kitabevi Ltd. Şti, Ankara.
Burkhart A. M., Nathaniel A K.(2013) Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çev Edit: Ş. E. Alpar, N. Bahçecik, Ü. Karabacak. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
İlkçağda Hasta Bakımı |
|
1 . Hafta |
Care of Patients in Ancient Times |
|
2 . Hafta |
Care of Patients in the Middle Ages and Modern Era |
|
2 . Hafta |
Ortaçağda ve Yeniçağda Hasta Bakımı |
|
3 . Hafta |
Etik Kodlar, Mesleki Etik Kodlar, Etik duyarlılık |
|
3 . Hafta |
Ethical Codes, Professional Ethical Codes, Ethical Sensitivity |
|
4 . Hafta |
Nursing History and Education in Turkey |
|
4 . Hafta |
Türkiye’de Hemşirelik Tarihi, Eğitimi |
|
5 . Hafta |
İnsan ve Hasta Hakları, Hemşirelikle İlgili Yasa ve Yönetmelikler |
|
5 . Hafta |
Human and Patient Rights, Nursing-Related Laws and Regulations |
|
6 . Hafta |
Ethical Concepts and Principles, Nursing Values - Ethical Codes - Professional Ethical Codes - Ethical Dilemmas - Ethical Decision-Making Process - Ethical Sensitivity - Ethics in Nursing - Care Ethics - Human and Patient Rights |
|
6 . Hafta |
Etik Kavram ve İlkeler, Hemşirelik değerleri - Etik kodlar - Mesleki etik kodlar - Etik ikilemler - Etik karar verme süreci - Etik duyarlılık - Hemşirelikte etik - Bakım etiği - İnsan ve hasta hakları |
|
7 . Hafta |
Etik Karar verme Süreci |
|
7 . Hafta |
Ethical Decision-Making Process |
|
8 . Hafta |
MIDTERM EXAM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Etik İkilem |
|
9 . Hafta |
Ethical Dilemma |
|
10 . Hafta |
Ethical Principles and Responsibilities in Nursing, Care Ethics |
|
10 . Hafta |
Hemşirelikte Etik İlke ve Sorumluluklar, Bakım Etiği |
|
11 . Hafta |
Bilimsel Çalışmalarda Etik ve Bildirgeler |
|
11 . Hafta |
Ethics and Declarations in Scientific Studies |
|
12 . Hafta |
Ethical Issues in Healthcare Services |
|
12 . Hafta |
Sağlık Hizmetlerinde Etik Sorunlar |
|
13 . Hafta |
Sağlık Hizmetlerinde Tıbbi Kötü Uygulamalar(Malpraktis) |
|
13 . Hafta |
Medical Malpractice in Healthcare Services |
|
14 . Hafta |
National and International Organizations Related to Nursing |
|
14 . Hafta |
Hemşirelikle İlgili Ulusal ve Uluslararası Kuruluşlar |
|
15 . Hafta |
Hemşirelik Değerleri ve değerlendirme süreci |
|
15 . Hafta |
Nursing Values and the Evaluation Process |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Döküman incelemesi |
1 |
10 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Ara sınav |
1 |
30 |
Dönem sonu sınav |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Performans Ödevi |
1 |
16 |
25 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
1 |
16 |
0 |
Döküman incelemesi |
1 |
16 |
0 |
Ara sınav |
1 |
16 |
0 |
Dönem sonu sınav |
1 |
32 |
32 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
57 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
X |
|
|
|
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
|
|
X |
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
X |
|
|
|
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
|
|
|
X |
|
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
|
|
X |
|
|
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
X |
|
|
|
|
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
X |
|
|
|
|
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
|
|
|
X |
|
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
X |
|
|
|
|
|