BİYO-İSTATİSTİK |
HEM207 |
3 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. CANAN BAYDEMİR |
Dersin Amacı |
Bu derste öğrencilere, istatistiksel testler, kullanım alanları,verilerin analizi ve veri sonuçlarının yorumlanmasını öğrenebilmesidir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
They know how to collect the necessary data for their research. |
|
|
|
1 |
Araştırmasında gerekli olan verilerin nasıl toplanacağını bilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
7 |
2 |
Bu topladığı verilerin özelliklerini bilir |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Kısa Sınav |
7 |
2 |
They are aware of the characteristics of the collected data. |
|
|
|
3 |
They know how to summarize the collected data and which methods to use for summarization. |
|
|
|
3 |
Topladığı verileri nasıl ve hangi yöntemlerle özetleyeceğini bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
7 |
4 |
Sürekli ve kesikli değişkenlerde eğilimi, aritmetik ortalama, medyan, tepe değeri, geometrik ortalama gibi ölçütlerle özetlemeyi bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Performans Ödevi |
2, 7 |
4 |
They are familiar with measures of central tendency such as mean, median, mode, and geometric mean for continuous and discrete variables. |
|
|
|
5 |
They know how and when to use measures of dispersion such as variance, standard deviation, coefficient of variation, range, and interquartile range in summarizing prevalence. |
|
|
|
5 |
Yaygınlığı özetlemede varyans , standard sapma, varyasyon katsayısı aralık, interquartil aralığı gibi ölçütleri nasıl ve ne zaxman kullanacağını bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
2, 11 |
6 |
Sağlık araştırmalarında veri toplama yöntemlerini ifade ederek verilerin özelliklerini açıklar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
2, 11 |
6 |
They can explain data collection methods in health research and describe the characteristics of the data. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Hemşirelikte problemleri çözmede biyoistatistiksel yöntemlerin kullanımı, sağlığı değerlendirmede kullanılan hız ve oranlar araştırma tasarımları, risk belirleme ve değerlendirme, grup karşılaştırmaları, ilişkinin ölçümü ve kullanımı ve tanı ve taramada kullanılan testler ve güvenilirlik ölçümleridir. |
Kaynaklar |
1.Keseci, T., & Kocabaş, Z. (2007). Biyoistatistik.
2.Vardar Acar, C., Demirtas, H., AYDEMİR, İ., & YABACI, A. (2020). An Improved Textbook Rule on the Mean-Median Inequality for Discrete Data. Türkiye Klinikleri Biyoistatistik Dergisi |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Populasyon ve Örnek nedir tanımları. Biyoistatistik nedir ve amaçları |
|
1 . Hafta |
Population and Sample: Definitions of what population and sample are.
Biostatistics: Definition and objectives of biostatistics. |
|
2 . Hafta |
Observation of Population and Sample Data: Parameters and statistics. |
|
2 . Hafta |
Populayon ve örnek verilerinin gözetlenmesinde; parametre ve istatistik olarak |
|
3 . Hafta |
Veri nedir? özellikleri ve sınıflama (kesikli, sürekli, ölçüm skalalarına göre; isimsel, dizinsel ,aralık ve oransal= ratio) |
|
3 . Hafta |
Data: Definition of data, its characteristics, and classification based on different measurement scales (discrete, continuous, nominal, ordinal, interval, and ratio). |
|
4 . Hafta |
Data Summarization: Summarization of data using measures, tables, graphs, and formulas. |
|
4 . Hafta |
Verilerin özetlenmesi: ölçütlerle, tablo grafiklerle ve formüllerle |
|
5 . Hafta |
Ölçütlerle verilerdeki eğilim ve yayılımın ölçülmesi; ortalamalar ve varyans, varyasyon katsayısı ve diğerleri |
|
5 . Hafta |
Measurement of Central Tendency and Dispersion: Measures of central tendency (mean, median, mode) and measures of dispersion (variance, standard deviation, coefficient of variation, etc.). |
|
6 . Hafta |
Measurement of Data Using Graphs and Tables: Histograms, box plots, stem-and-leaf plots, and cross-tabulation. |
|
6 . Hafta |
Verilerin grafik ve tablolarla ölçülmesi: histogram, box plot, sap yaprak metodu ve çapraz tablolama |
|
7 . Hafta |
önemlilik testleri ve hatalar |
|
7 . Hafta |
Significance Tests and Errors: Introduction to significance tests and types of errors. |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam. |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
bağımlı ve bağımsız gruplarda t-testleri, tip I ve tip II hatalar |
|
9 . Hafta |
t-tests for Dependent and Independent Groups: Introduction to t-tests and discussion of Type I and Type II errors.
|
|
10 . Hafta |
Measurement of Association between Two Random Variables: Criteria and correlation coefficient. |
|
10 . Hafta |
iki rasgele değişken arasındaki alişkinin ölçütü ve korrelasyon katsayısı |
|
11 . Hafta |
Hastalık risk faktörleri ilişkisi: neden -sonuç ilişkisi ve kriterler |
|
11 . Hafta |
Relationship of Disease Risk Factors: Cause-effect relationships and criteria. |
|
12 . Hafta |
Designs for Determining Risk Factors: Case-control and cohort studies. |
|
12 . Hafta |
risk faktörleri belirlemede tasarımlar : vaka-kontrol ve kohort çalışmaları |
|
13 . Hafta |
hastalık yükü ve risk belirlemede tasarımlar ve ölçütleri:prevalans ve insidans |
|
13 . Hafta |
Disease Burden and Risk Determination: Designs and measures for prevalence and incidence. |
|
14 . Hafta |
Course Evaluation. |
|
14 . Hafta |
Dersin değerlendirilmesi |
|
15 . Hafta |
FİNAL SINAVI |
|
15 . Hafta |
Final Exam. |
|
16 . Hafta |
FİNAL SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Kısa sınav |
1 |
10 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Ara sınav |
1 |
30 |
Dönem sonu sınav |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
23 |
Kısa sınav |
1 |
4 |
4 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
10 |
Ara sınav |
1 |
10 |
10 |
Final sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
62 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
X |
|
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
|
X |
|
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
|
X |
|
|
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
|
X |
|
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
|
X |
|
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
|
|
|
|
X |
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
|
|
|
X |
|
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
|
X |
|
|
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
|
|
|
X |
|
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
|
|
|
X |
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
|
|
|
X |
|
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
|
X |
|
|
|