CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ |
HEM222 |
4 |
4 |
12 |
15,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör.Dr. SEVGİ VERMİŞLİ ÇİFTÇİ |
Dersin Amacı |
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinin temel kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermek, cerrahi hastasının temel gereksinimleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları, cerrahi hemşiresinin nitelikleri, cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgilerin hemşirelik sürecinde kullanılabilmesi, fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül yaklaşımı kullanma becerisini kazandırmak, yapılan uygulamaları kaydetme ve rapor etmenin önemini kazandırabilmektir. Öğrenciye; öğrendiği teorik bilgiyi uygulamaya aktarabilme yeteneği kazandırmak ve bireylere üst düzeyde bakım sunan hemşireler yetiştirebilmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Biyolojik, psikolojik, sosyal, etik ve davranış bilimlerinden edinilen bilgiyi kullanarak, cerrahi hastasının bakımında kullanma becerisi kazanır |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Laboratuar |
1, 4, 5, 11 |
1 |
Acquires the skills to utilize knowledge from biological, psychological, social, ethical, and behavioral sciences in the care of surgical patients. |
|
|
|
2 |
Recognizes conditions that require surgical intervention and explains the effects of surgery on the patient. |
|
|
|
2 |
Cerrahi girişim gerektiren durumları bilir, Cerrahi girişimin hasta üzerine etkilerini açıklar, |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 4, 13 |
3 |
Cerrahi hastasının genel sağlık durumunu ve gereksinimlerini belirlemede, hemşirelik sürecini kullanır |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 3, 4, 13 |
3 |
Utilizes the nursing process to assess the general health status and needs of surgical patients |
|
|
|
4 |
Understands and explains the principles of physical and psychological preparation of patients in the preoperative period, as well as topics related to patient education. |
|
|
|
4 |
Ameliyat öncesi dönemde hastanın fiziksel, psikolojik hazırlık ilkelerini ve hasta eğitimin konularını bilir açıklar. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Laboratuar |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 11 |
5 |
Ameliyathane ortamına ilişkin fiziki özellikleri, ameliyathane ekibinin rol ve sorumluluklarını sıralar, ameliyathanede hasta güvenliği ilkelerini bilir. Cerrahi asepsi ve antisepsi kavramlarını açıklar |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 3, 4, 9, 13 |
5 |
Lists the physical characteristics of the operating room environment, roles and responsibilities of the surgical team, and principles of patient safety in the operating room. Explains the concepts of surgical asepsis and antisepsis. |
|
|
|
6 |
Explains the principles of patient care in the early postoperative period, identifies complications related to body systems, and understands nursing care in this period. |
|
|
|
6 |
Ameliyat sonrası erken dönemde hasta bakım ilkelerin açıklar bu dönemde sistemlere ilişkin komplikasyonları ve hemşirelik bakımını bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 3, 4 |
7 |
Ameliyat sonrası erken dönemde hasta bakım ilkelerin açıklar bu dönemde sistemlere ilişkin komplikasyonları ve hemşirelik bakımını bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 4, 5, 11, 13 |
7 |
Explains the principles of patient care in the early postoperative period, identifies complications related to body systems, and understands nursing care in this period. |
|
|
|
8 |
Understands the effects of surgical procedures on fluid-electrolyte balance, explains the role of the nurse in monitoring fluid-electrolyte balance, and plans nursing care specific to patients with fluid-electrolyte imbalances. |
|
|
|
8 |
Cerrahi girişimin sıvı – elektrolit dengesi üzerine etkisin bilir, sıvı elektrolit dengesinin izleminde hemşirenin rolünü açıklar, sıvı – elektrolit dengesizliği olan hastaya özgü hemşirelik bakımını planlar |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 11 |
9 |
Cerrahi işlemin sistemler üzerine etkilerini, ameliyat sonrası komplikasyonları ve hasta bakım ilkeleri doğrultusunda hemşirelik bakımını planlar |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Laboratuar |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 4, 6, 7, 9, 12 |
9 |
Plans nursing care based on the effects of surgical procedures on body systems, postoperative complications, and principles of patient care. |
|
|
|
10 |
Utilizes fundamental concepts and principles of education to ensure accurate decision-making and participation of patients and their families in care, providing necessary information and explanations. |
|
|
|
10 |
Hasta ve ailesinin doğru karar verme ve bakıma katılımını sağlamak için, gereksinimini olan bilgi ve açıklamalarda, eğitime ilişkin temel kavram ve ilkelerden yararlanır |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay, Benzetim(simülasyon) |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 3, 4, 6, 12 |
11 |
Cerrahi hastasının bakımının niteliğini yükseltmede; sürekli eğitimin gerekliliğini benimser, araştırma ve incelemenin önemini kavrar, teknolojik olanaklardan üst düzeyde yararlanır |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Benzetim(simülasyon), Laboratuar |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 4, 12, 13 |
11 |
Embraces the necessity of continuous education in enhancing the quality of surgical patient care, recognizes the importance of research and investigation, and effectively utilizes technological resources. |
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders içeriğinde; bütüncül bakım doğrultusunda cerrahi hemşireliğinin temel ilkeleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları ve hemşirelik bakımı ve rehabilitasyonları hakkında bilgi ve beceri kazandırır. |
Kaynaklar |
1.Aksoy,G., Kanan,N.,Akyolcu,N. (2021). Cerrahi Hemşireliği I.Nobel Tıp Kitabevleri
2.Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. (2011). Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul
3.Aslan,F.E.(Editör). (2016). Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte. Güneş Tıp Kitabevleri.
4.Arslan S., (Editör) (2021). Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar ve Bakım. Akademisyen Kitabevi.2021.
5.Çelik, S.,Yeşilbakan,U.Ö.(Çeviri editörleri)(2015). Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği, Nobel Akademik Yayıncılık |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
History of Surgery and Surgical Nursing, Duties, Responsibilities, and Scope of Practice in the Operating Room Nursing. |
|
1 . Hafta |
Cerrahi ve Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinin Tarihçesi, Ameliyathane Hemşireliği Görev Yetki ve Sorumlulukları |
|
2 . Hafta |
Cerrahinin Hastaya Etkisi ve Homeostazis, Cerrahi Stres, Şok ve Hemşirelik Bakımı, Şokun fizyolojisi - Şokun sınıflandırılması |
|
2 . Hafta |
The Impact of Surgery on the Patient and Homeostasis, Surgical Stress, Shock, and Nursing Care, Physiology of Shock, Classification of Shock. |
|
3 . Hafta |
Fluid-Electrolyte Balance, Acid-Base Balance. |
|
3 . Hafta |
Sıvı-Elektrolit Dengesi, Asit-Baz Dengesi |
|
4 . Hafta |
Cerrahi Alan Enfeksiyonları, Cerrahi Yara, Yara İyileşmesi ve hemşirelik bakım, Yanık ve Hemşirelik Bakımı, Bulaş kaynakları , |
|
4 . Hafta |
Surgical Site Infections, Surgical Wound, Wound Healing and Nursing Care, Burns and Nursing Care, Sources of Infection. |
|
5 . Hafta |
Surgical Process and Care (Preoperative, Intraoperative, and Postoperative), Preoperative Care, Intraoperative Care. |
|
5 . Hafta |
Cerrahi Süreç ve Bakım (Ameliyat Öncesi, Sırası ve Sonrası), Ameliyat öncesi bakım - Ameliyat sırası bakım |
|
6 . Hafta |
Cerrahi Süreç ve Bakım (Ameliyat Öncesi, Sırası ve Sonrası) |
|
6 . Hafta |
Surgical Process and Care (Preoperative, Intraoperative, and Postoperative). |
|
7 . Hafta |
Assessment, Management, and Role of the Nurse in Surgical Pain, Assessment of Pain; Scoring, Localization, and Type Determination. Planning, Implementing, and Evaluating the Nursing Process for Painful Individuals. |
|
7 . Hafta |
Cerrahiye Bağlı Ağrının Değerlendirilmesi, Yönetimi ve Hemşirenin Rolü, Ağrıyı değerlendirme; skor, lokasyon ve tarz belirleme. Ağrılı bireye yönelik hemşirelik sürecini planlama, uygulama ve değerlendirme |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam. |
|
9 . Hafta |
Urinary System Surgery and Nursing Care, Providing Nursing Care and Discharge Education. |
|
9 . Hafta |
Üriner Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı, hemşirelik bakımı verebilme ve taburculuk eğitimini verebilme |
|
10 . Hafta |
Kardiyovasküler Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı, Kardiyovasküler sistem hastalıklarından korunmada eğitim ve danışmanlık verebilme - Kardiyovasküler sistem hastalığı olan bireye hemşirelik bakımı verebilme - Kardiyovasküler cerrahisinde ameliyat öncesinde, ameliyat sırasında ve ameliyat sonrasında hemşirelik bakımı |
|
10 . Hafta |
Cardiovascular System Surgery and Nursing Care, Providing Education and Counseling for Cardiovascular Disease Prevention, Nursing Care for Individuals with Cardiovascular System Disease, Nursing Care in Cardiovascular Surgery (Preoperative, Intraoperative, and Postoperative). |
|
11 . Hafta |
Endocrine System and Breast Surgery and Nursing Care, Common Endocrine System Diseases, Endocrine System Surgery, Nursing Care and Risk Factors. |
|
11 . Hafta |
Endokrin Sistem ve Meme Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı, Sık görülen endokrin sistem hastalıkları - Endokrin sistem cerrahisi - Hemşirelik bakımı ve Risk faktörleri |
|
12 . Hafta |
Sinir Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı, Sinir sistemi hastalıklarından korunmada eğitim verebilme, Sinir sistemi hastalıklarında hemşirelik bakımı verebilme, taburculuk eğitimi verebilme Sinir sistemi cerrahisinde ameliyat öncesi, ameliyat sırasında ve ameliyat sonrasında hemşirelik bakımı |
|
12 . Hafta |
Neurosurgery and Nursing Care, Providing Education on Preventing Neurological Diseases, Nursing Care in Neurological Diseases, Providing Discharge Education. Nursing Care in Neurosurgery (Preoperative, Intraoperative, and Postoperative). |
|
13 . Hafta |
Musculoskeletal System Surgery and Nursing Care, Providing Education on Preventing Musculoskeletal System Diseases, Nursing Care in Musculoskeletal System Diseases, Providing Discharge Education. Nursing Care in Musculoskeletal System Surgery (Preoperative, Intraoperative, and Postoperative). |
|
13 . Hafta |
Kas-İskelet Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı, Kas iskelet sistemi hastalıklarından korunmada eğitim verebilme, Kas iskelet sistemi hastalıklarında hemşirelik bakımı verebilme, taburculuk eğitimi verebilme Kas iskelet sistemi cerrahisinde ameliyat öncesi, ameliyat sırasında ve ameliyat sonrasında hemşirelik bakımı |
|
14 . Hafta |
Sindirim Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı, Sindirim sistemi hastalıklarından korunmada eğitim verebilme -Sindirim sistemi hastalıklarında hemşirelik bakımı verebilme- Sindirim sistemi cerrahisinde ameliyat öncesi ameliyat öncesi, ameliyat sırasında ve ameliyat sonrasında hemşirelik bakımı |
|
14 . Hafta |
Digestive System Surgery and Nursing Care, Providing Education on Preventing Digestive System Diseases, Nursing Care in Digestive System Diseases, Nursing Care in Digestive System Surgery (Preoperative, Intraoperative, and Postoperative). |
|
15 . Hafta |
Respiratory System Surgery and Nursing Care. |
|
15 . Hafta |
Solunum Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı |
|
16 . Hafta |
FİNAL SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Laboratuvar /Uygulama |
1 |
20 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Ara sınav |
1 |
20 |
Dönem sonu sınav |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
4 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
14 |
4 |
49 |
Laboratuvar/Uygulama ders süresi |
14 |
8 |
112 |
Performans Ödevi |
14 |
10 |
140 |
Ara sınav |
1 |
20 |
20 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
16 |
16 |
Dönem sonu sınav |
1 |
48 |
48 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
385 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
|
|
X |
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
|
|
|
|
X |
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
|
|
|
X |
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
|
|
|
|
X |
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
|
|
|
X |
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
|
|
|
|
X |
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
|
|
|
X |
|