MESLEKİ İNGİLİZCE II |
HEM210 |
4 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. DERYA AKGÖZ KAHYA |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, öğrencilere sağlıkla ilgili mesleki terminolojiyi öğreterek, verilen dil kalıpları çerçevesinde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmelerini sağlayabilmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Understands English terminology specific to the working sector. |
|
|
|
1 |
Çalışılacak sektöre ait İngilizce terminolojiyi anlar. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
10 |
2 |
Okuma, dinleme ve yazma becerilerini geliştirir |
Anlatım, Soru-cevap |
Kısa Sınav |
10 |
2 |
Develops reading, listening, and writing skills. |
|
|
|
3 |
Applies what they have learned in their professional field. |
|
|
|
3 |
Öğrendiklerini mesleki alanda uygular. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
10 |
4 |
Çalışılacak sektöre ait ingilizce konuşma becerisini geliştirir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
10 |
4 |
Improves English speaking skills specific to the working sector. |
|
|
|
5 |
Understands and develops terminology related to intervention methods in emergency situations such as first aid, wound care, and trauma. |
|
|
|
5 |
ilk yardım, yara bakımı, travma gibi acil durumlarda müdahale yöntemleri için terimleri anlama, konuşma becerisi geliştirir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Sözlü Değerlendirme |
10 |
6 |
Hasta ve ekip arasında iletişim tekniklerine ait terimleri bilir ve uygular |
Anlatım, Soru-cevap, Rol Oynama |
Sınav |
10 |
6 |
Knows and applies terminology related to communication techniques between patients and the team |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Tıbbi terimler, sağlık ve sağlıklı yaşam, ilk yardım, beslenme, hijyen, insan vücudu, temel sistemler, hastalıklar, teşhis ve tedaviler, hasta ve doktor diyalogları, hastane ekipmanları, hastane çalışanları ve yönetimi ile ilgili yazma, konuşma ve çeviri teknikleri içeren konulardır. |
Kaynaklar |
Austin, D. (1976). English for nurses. Nirali Prakashan
Wright et al.(2012). English for Nursing 2.Pearson |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Hospital departments, staff and equipments |
|
1 . Hafta |
Hospital departments, staff and equipment |
|
2 . Hafta |
medical equipment |
|
2 . Hafta |
Medical equipments |
|
3 . Hafta |
Taking information about a patient |
|
3 . Hafta |
Taking information about a patient |
|
4 . Hafta |
taking blood and giving medication |
|
4 . Hafta |
Taking blood and giving medication |
|
5 . Hafta |
Body/ parts of a body |
|
5 . Hafta |
Body/ parts of a body |
|
6 . Hafta |
Body systems and functions of systems |
|
6 . Hafta |
Body systems and functions of systems |
|
7 . Hafta |
Body systems and functions of systems |
|
7 . Hafta |
Body systems and functions of systems |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Pain assessment / infections |
|
9 . Hafta |
pain assessment / infections |
|
10 . Hafta |
Emergencies /first aid/ wound care, Traumatic injuries and treatments |
|
10 . Hafta |
Emergencies /first aid/ wound care, Traumatic injuries and treatments |
|
11 . Hafta |
Health and healthy food |
|
11 . Hafta |
Health and healthy food |
|
12 . Hafta |
Health and hygiene |
|
12 . Hafta |
Health and hygiene |
|
13 . Hafta |
More instructions to a patient |
|
13 . Hafta |
More instructions to a patient |
|
14 . Hafta |
Communicating with staff, communicating with patients |
|
14 . Hafta |
Communicating with staff, communicating with patients |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
10 |
Kısa sınav |
1 |
10 |
Ara sınav |
1 |
30 |
Dönem sonu sınav |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
24 |
Kısa sınav |
1 |
4 |
4 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
8 |
8 |
Ara sınav |
1 |
8 |
8 |
Dönem sonu sınav |
1 |
16 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
60 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
X |
|
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
X |
|
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
X |
|
|
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
|
|
X |
|
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
|
X |
|
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
|
X |
|
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
|
|
|
X |
|
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
|
|
|
X |
|
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
|
|
X |
|
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
|
|
|
|
X |
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
|
|
X |
|
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
|
|
|
X |
|
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
|
|
X |
|
|