ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE YAYIN ETİĞİ |
HEM209 |
4 |
2 |
0 |
2,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi SUNA UYSAL YALÇIN |
Dersin Amacı |
Öğrencilerin bilimsel araştırmaların yöntemleri, teknikleri ve bilimse araştırmalarda etiğin önemi hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlayabilmek, araştırma planlayabilmelerini amaçlamaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learns scientific research techniques. |
|
|
|
1 |
Bilimsel araştırma tekniklerini öğrenir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
7 |
2 |
Bilim ve teknolojiye ilişkin belirli durumların etik yönlerini anlar ve analiz eder |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
7 |
2 |
Understands and analyzes the ethical aspects of specific situations related to science and technology. |
|
|
|
3 |
Grasps ethical theories, scientific research and publication ethics, and the concept of professional ethics in all its aspects. |
|
|
|
3 |
Etik kuramlarını, bilimsel araştırma ve yayın etiğini ve mesleki etik kavramını tüm yönleri ile kavrar |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Doküman İncelemesi |
7 |
4 |
Bilimsel bir araştırmayı tasarlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
7, 11 |
4 |
Designs a scientific research. |
|
|
|
5 |
Knows research methods and understands the differences between them. |
|
|
|
5 |
Araştırma yöntemlerini bilir ve aralarındaki farkı kavrar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
7, 11 |
6 |
Hemşirelikte bilimsel araştırmanın önemini kavrar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
2, 7 |
6 |
Understands the importance of scientific research in nursing. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Araştırmaya giriş ve araştırma süreci, hemşirelik araştırmalarında etik, araştırma konusu belirleme ve literatür tarama, araştırma amacı, araştırma soruları, hipotez ve sınırlılıklar, nicel/nitel araştırma tasarımları, evren, örneklem, veri toplama yöntem ve araçları, bilimsel yayın etiği ve etik dışı davranışlar, verilerin analizi ve yorumlanması,araştırma raporunu yazma ve yayınlama, makale kritiği: Araştırma rapolarını eleştirel okuma ve değerlendirme, makale kritiği, dersin değerlendirilmesidir |
Kaynaklar |
Daşdemir, İ. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademş Yayıncılık Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N.(2020). Nobel Tıp Kitabevi Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Ugulama ve Kritik |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Dersin tanıtımı |
|
1 . Hafta |
Introduction to the course |
|
2 . Hafta |
Introduction to Research and the Research Process |
|
2 . Hafta |
Araştırmaya giriş ve Araştırma Süreci |
|
3 . Hafta |
Hemşirelik araştırmalarında etik, Hemşirelikte araştırma, Araştırma etiği |
|
3 . Hafta |
Ethics in Nursing Research, Research in Nursing, Research Ethics |
|
4 . Hafta |
Determining the Research Topic and Literature Review, Types of Research - Research Process |
|
4 . Hafta |
Araştırma konusu belirleme ve literatür tarama, Araştırma çeşitleri - Araştırma süreci |
|
5 . Hafta |
Araştırma amacı, araştırma soruları, hipotez ve sınırlılıklar |
|
5 . Hafta |
Research Purpose, Research Questions, Hypotheses, and Limitations |
|
6 . Hafta |
Quantitative Research Designs |
|
6 . Hafta |
Nicel araştırma tasarımları |
|
7 . Hafta |
Nitel araştırma tasarımları |
|
7 . Hafta |
Qualitative Research Designs |
|
8 . Hafta |
MIDTERM EXAM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Evren, Örnekleme |
|
9 . Hafta |
Population and Sampling |
|
10 . Hafta |
Data Collection Methods and Instruments |
|
10 . Hafta |
Veri toplama yöntem ve araçları |
|
11 . Hafta |
Bilimsel yayın etiği ve Etik Dışı Davranışlar |
|
11 . Hafta |
Scientific Publication Ethics and Unethical Behavior |
|
12 . Hafta |
Data Analysis and Interpretation |
|
12 . Hafta |
Verilerin analizi ve yorumlanması |
|
13 . Hafta |
Araştırma raporunu yazma ve yayınlama |
|
13 . Hafta |
Writing and Publishing Research Reports |
|
14 . Hafta |
Article Critique: Critical Reading and Evaluation of Research Reports |
|
14 . Hafta |
Makale kritiği: Araştırma rapolarını eleştirel okuma ve değerlendirme |
|
15 . Hafta |
Makale kritiği, Kanıta Dayalı uygulamalar, dersin değerlendirilmesi |
|
15 . Hafta |
Article Critique, Evidence-Based Practice, Course Evaluation |
|
16 . Hafta |
Final |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Döküman incelemesi |
1 |
10 |
Kısa sınav |
1 |
30 |
Ara sınav |
1 |
50 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Performans Ödevi |
1 |
4 |
4 |
Döküman incelemesi |
1 |
4 |
4 |
Ara sınav |
1 |
10 |
10 |
Dönem sonu sınav |
1 |
16 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
62 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
|
|
X |
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
|
|
|
|
X |
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
|
|
|
X |
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
|
|
|
|
X |
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
|
|
|
X |
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
|
|
|
|
X |
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
|
|
|
X |
|