RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ |
HEM401 |
7 |
4 |
12 |
12,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi SUNA UYSAL YALÇIN |
Dersin Amacı |
Bu derste öğrenciye; ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğini tanıtmak, çalışma alanları hakkında bilgi vermek ve ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin rol ve işlevleri konusunda bilgi ve beceri kazandırabilmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Understand the fundamental concepts, principles, and historical development process of Mental Health and Psychiatric Nursing; have knowledge of the mental health profile of individuals, families, and communities. |
|
|
|
1 |
Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin temel kavramlarını, ilkelerini, tarihsel gelişim sürecini kavrar; birey, aile ve toplumun ruh sağlığı profilini bilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Rol Oynama, Drama |
Sınav |
1, 2, 3, 6, 11 |
2 |
Ruhsal bozukluklarda terapötik ilişki ve iletişim bilgi ve becerisini kazanır. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Rol Oynama |
Laboratuar |
1, 2, 3, 11 |
2 |
Gain knowledge and skills in therapeutic relationship and communication in mental disorders. |
|
|
|
3 |
Acquire knowledge and skills in the preservation, promotion, maintenance, and care and rehabilitation of mental health, as well as its deterioration. |
|
|
|
3 |
Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesinde ve bozulması halinde, bakım ve rehabilitasyonunda bilgi ve beceri kazanır. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
1, 2, 3, 11 |
4 |
Ruhsal bozuklukların davranışsal göstergelerini tanır, bilir ve kavrar, ruhsal bozuklukların tedavisi ile ilgili bilgi ve beceri kazanır. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 6, 11 |
4 |
Recognize, know, and understand the behavioral indicators of mental disorders; gain knowledge and skills related to the treatment of mental disorders. |
|
|
|
5 |
Identify the problems of patients with mental disorders and implement interventions according to relevant nursing models. |
|
|
|
5 |
Ruhsal bozukluğu olan hastanın sorunlarını belirler bu sorunlara yönelik girişimleri ilgili hemşirelik modelleri doğrultusunda uygular. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
Sınav |
1, 2, 3, 11, 12 |
6 |
Psikiyatrik hastalıklara özgü hemşirelik bakımı planlar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 11 |
6 |
Develop nursing care plans specific to psychiatric illnesses. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Ruh sağlığı kavramı yanında çeşitli psikiyatrik bozukluklardaki hemşirelik süreci uygulamaları ve farklı ortamlardaki psikiyatri hemşireliği rolleri vurgulanmaktadır. |
Kaynaklar |
1. Amerikan Psikiyatri Birliği (2018) DSM-5 Tanı Ölçütleri Başvuru El Kitabı, (E. Köroğlu Çev.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği, ISBN:9789753001984 (Orijinal Eserin Yayın Tarihi 2013).
2. Çam O, Engin E. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi, ISBN:786257291071. 3. Fortinash, K.M., Worret, P.A.H. (2012). Psychiatric Mental Health Nursing Care Plans. 5. basım. Philadelphia: Mosby Publishing. 4
3. Gürhan, N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri, ISBN:9786059215145.
4. Kozacıoğlu G. (1995). Bireyden Topluma Ruh Sağlığı. İstanbul: Alfa Basın Yayın Dağıtım.
5. Köroğlu E. (2020). Psikiyatri Temel Kitabı.3. Baskı. İstanbul: Esenkal Yayıncılık, ISBN: 9786050620351.
6. Öztürk, O., Uluşahin, A. (2020). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. 16. Baskı. Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri, ISBN: 9786056485718.
7. Sadock, B.J., Sadock, V.A., & Ruiz, P. (2016). Psikiyatri, Davranış Bilimleri, Klinik Psikiyatri. 11. Baskı. (A. Bozkurt Çev.). İstanbul: Güneş Tıp Kitapevleri. (Orijinal Eserin Yayın Tarihi 2015).
8. Townsend, M. C., Morgan, K. I. (2017). Psychiatric mental health nursing: Concepts of care in evidence-based practice. 6th Edition. Philadelphia: FA Davis. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to Mental Health and Psychiatric Nursing |
|
2 . Hafta |
Communication with individuals with and without mental health problems and symptoms in psychiatric disorders |
|
2 . Hafta |
Ruh Sağlığı Yerinde Olan ve Olmayan Bireylerle İletişim ve Psikiyatrik Hastalıklarda Belirtiler |
|
3 . Hafta |
Şizofreni Açılımı Kapsamında ve Psikozla Giden Diğer Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı |
|
3 . Hafta |
Schizophrenia and other Psychotic Disorders and Nursing Approach |
|
4 . Hafta |
Mood Disorders and Nursing Approach |
|
4 . Hafta |
Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı |
|
5 . Hafta |
Anksiyete, Diğer Nevrotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı |
|
5 . Hafta |
Anxiety, Other Neurotic Disorders, and Nursing Approach |
|
6 . Hafta |
Treatments in Mental Disorders (Psychotherapies and Psychopharmacology) and the Role of the Nurse |
|
6 . Hafta |
Ruhsal Bozukluklarda Tedaviler (Psikoterapiler ve Psikofarmakoloji) ve Hemşirenin Rolü |
|
7 . Hafta |
Ara Sınav |
|
7 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Substance-Related Disorders and Nursing Approach |
|
8 . Hafta |
` Madde Kullanımı ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı |
|
9 . Hafta |
Çocuk ve Gençlerin Ruhsal Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı |
|
9 . Hafta |
Mental Health Issues in Children and Adolescents and Nursing Approach |
|
10 . Hafta |
Neurocognitive Disorders and Nursing Approach |
|
10 . Hafta |
Nörobilişsel Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı |
|
11 . Hafta |
Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı |
|
11 . Hafta |
Personality Disorders and Nursing Approach |
|
12 . Hafta |
Sexual Dysfunction, Complaints of Gender Identity, Paraphilic Disorders, and Nursing Approach |
|
12 . Hafta |
Cinsel İşlev Bozuklukları, Cinsel Kimliğinden Yakınma, Cinsel Sapkınlık (Parafili) Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı |
|
13 . Hafta |
Sosyal Psikiyatri ve Ruh Sağlığı Hemşireliği |
|
13 . Hafta |
Social Psychiatry and Mental Health Nursing |
|
14 . Hafta |
Psychological Factors affecting Medical Conditions and Liaison |
|
14 . Hafta |
Tıbbi Durumu Etkileyen Psikolojik Etkenler ve Liyezon |
|
15 . Hafta |
Psikiyatri Hastasının Yasal Durumu ve Adli Psikiyatri Hemşireliği, dersin değerlendirilmesi |
|
15 . Hafta |
Legal Status of Psychiatric Patients and Forensic Psychiatric Nursing, course evaluation |
|
16 . Hafta |
FİNAL SINAVI |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara sınav |
1 |
30 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Laboratuvar |
1 |
10 |
Dönem sonu sınav |
1 |
50 |
Laboratuar |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
14 |
4 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
14 |
4 |
25 |
Ara sınav |
1 |
20 |
20 |
Uygulama ders süresi |
14 |
12 |
168 |
Performans Ödevi |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
1 |
10 |
10 |
Dönem sonu sınav |
1 |
48 |
48 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
299 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
|
|
X |
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
|
|
|
|
X |
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
|
|
|
X |
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
|
|
|
|
X |
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
|
|
|
X |
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
|
|
|
|
X |
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
|
|
|
X |
|