Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ HEM401 7 4 12 12,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi SUNA UYSAL YALÇIN
Dersin Amacı Bu derste öğrenciye; ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğini tanıtmak, çalışma alanları hakkında bilgi vermek ve ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin rol ve işlevleri konusunda bilgi ve beceri kazandırabilmektir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Understand the fundamental concepts, principles, and historical development process of Mental Health and Psychiatric Nursing; have knowledge of the mental health profile of individuals, families, and communities.
1 Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin temel kavramlarını, ilkelerini, tarihsel gelişim sürecini kavrar; birey, aile ve toplumun ruh sağlığı profilini bilir. Anlatım, Soru-cevap, Rol Oynama, Drama Sınav 1, 2, 3, 6, 11
2 Ruhsal bozukluklarda terapötik ilişki ve iletişim bilgi ve becerisini kazanır. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Rol Oynama Laboratuar 1, 2, 3, 11
2 Gain knowledge and skills in therapeutic relationship and communication in mental disorders.
3 Acquire knowledge and skills in the preservation, promotion, maintenance, and care and rehabilitation of mental health, as well as its deterioration.
3 Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesinde ve bozulması halinde, bakım ve rehabilitasyonunda bilgi ve beceri kazanır. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Sınav 1, 2, 3, 11
4 Ruhsal bozuklukların davranışsal göstergelerini tanır, bilir ve kavrar, ruhsal bozuklukların tedavisi ile ilgili bilgi ve beceri kazanır. Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma Sınav, Performans Ödevi 1, 2, 3, 6, 11
4 Recognize, know, and understand the behavioral indicators of mental disorders; gain knowledge and skills related to the treatment of mental disorders.
5 Identify the problems of patients with mental disorders and implement interventions according to relevant nursing models.
5 Ruhsal bozukluğu olan hastanın sorunlarını belirler bu sorunlara yönelik girişimleri ilgili hemşirelik modelleri doğrultusunda uygular. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama Sınav 1, 2, 3, 11, 12
6 Psikiyatrik hastalıklara özgü hemşirelik bakımı planlar Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay Sınav, Performans Ödevi 1, 2, 3, 11
6 Develop nursing care plans specific to psychiatric illnesses.
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Ruh sağlığı kavramı yanında çeşitli psikiyatrik bozukluklardaki hemşirelik süreci uygulamaları ve farklı ortamlardaki psikiyatri hemşireliği rolleri vurgulanmaktadır.
Kaynaklar
1. Amerikan Psikiyatri Birliği (2018) DSM-5 Tanı Ölçütleri Başvuru El Kitabı, (E. Köroğlu Çev.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği, ISBN:9789753001984 (Orijinal Eserin Yayın Tarihi 2013). 2. Çam O, Engin E. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi, ISBN:786257291071. 3. Fortinash, K.M., Worret, P.A.H. (2012). Psychiatric Mental Health Nursing Care Plans. 5. basım. Philadelphia: Mosby Publishing. 4 3. Gürhan, N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri, ISBN:9786059215145. 4. Kozacıoğlu G. (1995). Bireyden Topluma Ruh Sağlığı. İstanbul: Alfa Basın Yayın Dağıtım. 5. Köroğlu E. (2020). Psikiyatri Temel Kitabı.3. Baskı. İstanbul: Esenkal Yayıncılık, ISBN: 9786050620351. 6. Öztürk, O., Uluşahin, A. (2020). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. 16. Baskı. Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri, ISBN: 9786056485718. 7. Sadock, B.J., Sadock, V.A., & Ruiz, P. (2016). Psikiyatri, Davranış Bilimleri, Klinik Psikiyatri. 11. Baskı. (A. Bozkurt Çev.). İstanbul: Güneş Tıp Kitapevleri. (Orijinal Eserin Yayın Tarihi 2015). 8. Townsend, M. C., Morgan, K. I. (2017). Psychiatric mental health nursing: Concepts of care in evidence-based practice. 6th Edition. Philadelphia: FA Davis.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine Giriş
1 . Hafta Introduction to Mental Health and Psychiatric Nursing
2 . Hafta Communication with individuals with and without mental health problems and symptoms in psychiatric disorders
2 . Hafta Ruh Sağlığı Yerinde Olan ve Olmayan Bireylerle İletişim ve Psikiyatrik Hastalıklarda Belirtiler
3 . Hafta Şizofreni Açılımı Kapsamında ve Psikozla Giden Diğer Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
3 . Hafta Schizophrenia and other Psychotic Disorders and Nursing Approach
4 . Hafta Mood Disorders and Nursing Approach
4 . Hafta Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı
5 . Hafta Anksiyete, Diğer Nevrotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
5 . Hafta Anxiety, Other Neurotic Disorders, and Nursing Approach
6 . Hafta Treatments in Mental Disorders (Psychotherapies and Psychopharmacology) and the Role of the Nurse
6 . Hafta Ruhsal Bozukluklarda Tedaviler (Psikoterapiler ve Psikofarmakoloji) ve Hemşirenin Rolü
7 . Hafta Ara Sınav
7 . Hafta Midterm Exam
8 . Hafta Substance-Related Disorders and Nursing Approach
8 . Hafta ` Madde Kullanımı ile İlişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
9 . Hafta Çocuk ve Gençlerin Ruhsal Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı
9 . Hafta Mental Health Issues in Children and Adolescents and Nursing Approach
10 . Hafta Neurocognitive Disorders and Nursing Approach
10 . Hafta Nörobilişsel Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
11 . Hafta Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı
11 . Hafta Personality Disorders and Nursing Approach
12 . Hafta Sexual Dysfunction, Complaints of Gender Identity, Paraphilic Disorders, and Nursing Approach
12 . Hafta Cinsel İşlev Bozuklukları, Cinsel Kimliğinden Yakınma, Cinsel Sapkınlık (Parafili) Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı
13 . Hafta Sosyal Psikiyatri ve Ruh Sağlığı Hemşireliği
13 . Hafta Social Psychiatry and Mental Health Nursing
14 . Hafta Psychological Factors affecting Medical Conditions and Liaison
14 . Hafta Tıbbi Durumu Etkileyen Psikolojik Etkenler ve Liyezon
15 . Hafta Psikiyatri Hastasının Yasal Durumu ve Adli Psikiyatri Hemşireliği, dersin değerlendirilmesi
15 . Hafta Legal Status of Psychiatric Patients and Forensic Psychiatric Nursing, course evaluation
16 . Hafta FİNAL SINAVI
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara sınav 1 30
Performans Ödevi 1 10
Laboratuvar 1 10
Dönem sonu sınav 1 50
Laboratuar 0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 25
Ara sınav 1 20 20
Uygulama ders süresi 14 12 168
Performans Ödevi 14 2 28
Laboratuvar 1 10 10
Dönem sonu sınav 1 48 48
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 299
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing. X
2 Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information. X
3 Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given. X
4 Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management. X
5 Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values ​​and ethical principles. X
6 It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines. X
7 Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research. X
8 It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession. X
9 Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care. X
10 Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively. X
11 She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. X
12 With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. X
13 Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice. X