ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ |
HEM302 |
6 |
4 |
12 |
15,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZNUR TİRYAKİ |
Dersin Amacı |
Çocukların (0- 18 yaş) normal büyüme ve gelişme özellikleri, sağlıktan sapma durumları, hastalıkların yönetimi, sağlıklı ve hasta çocukların bakımı konusunda kuramsal bilgileri kazanmış, çocuk ve ailenin eğitimi ve izlemi konularında gerekli bilgi ve becerileri kazanmış, hasta haklarına ve etik ilkelere duyarlı, yaşam boyu öğrenmenin, kanıta dayalı uygulamanın ve ekip çalışmasının önemini kavramış hemşireler yetiştirebilmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Has knowledge of basic concepts related to pediatric nursing. |
|
|
|
1 |
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ile ilgili temel kavramları bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
1, 2, 3, 5, 13 |
2 |
Bütüncü, aile merkezli ve travmatik hemşirelik felsefesini benimser |
Anlatım, Soru-cevap, Laboratuar |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 3 |
2 |
Embraces a holistic, family-centered, and trauma-informed nursing philosophy. |
|
|
|
3 |
Assesses the growth and development characteristics of children. |
|
|
|
3 |
Çocuğun büyüme gelişme özelliklerini değerlendirir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
1, 2, 3, 6 |
4 |
Fonksiyonel Sağlık Örüntülerine göre gruplandırılmış hemşirelik tanılarını kullanır |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Laboratuar |
1, 2, 3, 5, 6 |
4 |
Utilizes nursing diagnoses grouped according to Functional Health Patterns. |
|
|
|
5 |
Understands the impact of acute and chronic illnesses on children and their families. |
|
|
|
5 |
Akut ve kronik hastalıkların çocuk ve aileye etkilerini bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3, 6, 11 |
6 |
Akut - kronik hastalıklı çocuk ve ailesinin hemşirelik bakımını kanıta dayalı bilgiyi kullanarak planlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Performans Ödevi, Laboratuar |
1, 2, 3, 6 |
6 |
Plans, implements, and evaluates evidence-based nursing care for children and their families with acute or chronic illnesses. |
|
|
|
7 |
Plans and implements the discharge, transportation, and home care processes for hospitalized children. |
|
|
|
7 |
Hastaneye yatan çocukların taburculuk-transport-evde bakım süreçlerini planlar ve uygular. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
1, 2, 3, 6 |
8 |
|
|
|
|
8 |
Provides education and support to children and families regarding health promotion and disease prevention. |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Yaş dönemlerine göre büyüme ve gelişme özellikleri, çocuklarda sık görülen hastalıklar ve yönetimi konusunda gerekli teorik bilgi ve uygulamaları içerir. |
Kaynaklar |
Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. editörler. (2013). Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Türkiye’de ve dünyada çocuk sağlığının durumu Aile merkezli bakım Gordon fonksiyonel sağlık örüntülerine göre çocuk sağlığını değerlendirme |
|
1 . Hafta |
Pediatric Nursing: The status of child health in Turkey and the world, family-centered care, assessment of child health according to Gordon's Functional Health Patterns. |
|
2 . Hafta |
Growth and Development Stages: Normal life cycle, developmental stages and characteristics, child health according to age periods, impact of growth and development disorders on the family, common diseases and surgical interventions in childhood. |
|
2 . Hafta |
Büyüme Gelişme Dönemleri, Normal yaşam döngüsü , Gelişim dönemleri ve özellikleri, Yaş dönemlerine Göre Çocuk Sağlığı, Büyüme gelişme bozuklukları ve Aile Üzerine Etkisi, Yaş dönemlerine göre çocuk sağlığı - Çocukluk döneminde sık görülen hastalıklar ve cerrahi girişimler |
|
3 . Hafta |
Çocuk Sağlığı Hemşireliğinde Temel Uygulamalar, İlaç Uygulamaları, Çocukluk Çağı Aşıları, Çocukluk Döneminde Sık Görülen Hastalıklar ve Cerrahi Girişimler |
|
3 . Hafta |
Basic Practices in Pediatric Nursing: Medication administration, childhood immunizations, common diseases and surgical interventions in childhood. |
|
4 . Hafta |
Characteristics of the Newborn, High-Risk Newborn and Nursing Care. |
|
4 . Hafta |
Yenidoğanın özellikleri, Yüksek Riskli Yenidoğan ve Hemşirelik Bakımı |
|
5 . Hafta |
Çocuklarda Sıvı- Elektrolit Dengesi- Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı, Sağlıklı, riskli ve hasta çocuğun hemşirelik bakımı |
|
5 . Hafta |
Fluid-Electrolyte Balance and Imbalances in Children and Nursing Care, Nursing care for healthy, at-risk, and ill children. |
|
6 . Hafta |
Nutrition in Children, Breastfeeding and Lactation, Nutrition Disorders and Nursing Care. |
|
6 . Hafta |
Çocuklarda Beslenme, Anne Sütü ve Emzirme, Beslenme Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı |
|
7 . Hafta |
Çocuklarda Ağrı Yönetimi, Sağlıklı/ Riskli ve Hasta Çocuğun Hemşirelik Bakımı |
|
7 . Hafta |
Pain Management in Children, Nursing Care for Healthy, At-Risk, and Ill Children. |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam. |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Çocuklarda Kardiyovasküler Sitem Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı |
|
9 . Hafta |
Cardiovascular System Diseases in Children and Nursing Care. |
|
10 . Hafta |
Digestive System Diseases in Children and Nursing Care. |
|
10 . Hafta |
Çocuklarda Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı |
|
11 . Hafta |
Çocuklarda Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı |
|
11 . Hafta |
Respiratory System Diseases in Children and Nursing Care. |
|
12 . Hafta |
Endocrine System Diseases in Children and Nursing Care. |
|
12 . Hafta |
Çocuklarda Endokrin Sistem Hastalıkları Hemşirelik Bakımı |
|
13 . Hafta |
Çocuklarda Nörolojik, Kas–İskelet Sistemi ve Genetik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı |
|
13 . Hafta |
Neurological, Musculoskeletal, and Genetic Diseases in Children and Nursing Care. |
|
14 . Hafta |
Genitourinary System Diseases in Children and Nursing Care, Child Neglect and Abuse. |
|
14 . Hafta |
Çocuklarda Genito-Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Çocuk İhmali ve İstismarı |
|
15 . Hafta |
Çocuklarda Hematolojik – Onkolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı |
|
15 . Hafta |
Hematological-Oncological Diseases in Children and Nursing Care. |
|
16 . Hafta |
FİNAL |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara sınav |
1 |
30 |
Performans Ödevi |
1 |
10 |
Laboratuvar |
1 |
10 |
Dönem sonu sınav |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
4 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
14 |
4 |
50 |
Laboratuvar ders süresi |
14 |
8 |
112 |
Ara sınav |
1 |
20 |
20 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
16 |
16 |
Dönem sonu sınav |
1 |
48 |
48 |
Performans Ödevi |
14 |
10 |
140 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
386 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
|
|
|
X |
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
|
|
X |
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
|
|
|
|
X |
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
|
|
|
|
X |
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
|
|
|
X |
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
|
|
|
X |
|
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
|
|
|
|
X |
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
|
|
X |
|
|
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
|
X |
|
|
|