HEMŞİRELİKTE TEMEL KAVRAM VE İLKELER |
HEM112 |
1 |
4 |
0 |
6,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. YURDANUR DİKMEN |
Dersin Amacı |
Hemşireliğin felsefesini, rol ve işlevlerini öğretebilmek, sağlıklı/hasta bireyin bakımı ile ilgili temel kavramları, ilke ve uygulamalarını anlabilmeleri, hemşirelik bakımı için gerekli olan ön bilgi ve becerileri kazandırabilmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines the concept of profession and criteria for becoming a profession, and explains the process of nursing and professionalization |
|
|
|
1 |
Meslek ve meslek olma kriterlerini tanımlar, hemşirelik ve meslekleşme sürecini açıklar |
Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 12 |
2 |
insan, sağlık, hastalık ve çevre gibi temel kavramları tanımlarak, hemşirelik mesleği ile ilişkilendirir. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
1, 2, 3, 5, 6, 13 |
2 |
Defines fundamental concepts such as human, health, disease, and environment, and relates them to the nursing profession |
|
|
|
3 |
Explains the historical development of the nursing profession and nursing education. |
|
|
|
3 |
Hemşirelik mesleğinin ve hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişimini açıklar |
Soru-cevap |
Sınav |
1, 2, 5, 6, 12 |
4 |
Hemşireliğin rollerini benimser ve açıklar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 5, 6, 9, 13 |
4 |
Embraces and explains the roles of nursing. |
|
|
|
5 |
Defines the concept of philosophy and explains the relationship between philosophy and the science of nursing. |
|
|
|
5 |
Felsefe kavramını tanımlar, felsefe ile hemşirelik biliminin ilişkisini açıklar |
Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 12, 13 |
6 |
Hemşirelik model ve kuramlarını açıklar |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Kısa Sınav |
1, 2, 3, 5, 12 |
6 |
Explains nursing models and theories. |
|
|
|
7 |
Acquires knowledge about professional professionalism and explains the steps of professionalization in nursing with examples. |
|
|
|
7 |
Mesleki profesyonellik hakkında bilgi sahibi olur ve hemşirelikte profesyonelleşme adımlarını örnek vererek açıklar |
Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 5, 11 |
8 |
Hemşirelikte karar verme sürecinde basamakları tanımlar, sürecin basamaklarını oluşturan hasta tanımlama, planlama ve uygulama adımlarını öğrenir, örnekler ile açıkla |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay |
Doküman İncelemesi |
1, 2, 3, 6 |
8 |
Describes the steps in the decision-making process in nursing, learns about patient assessment, planning, and implementation steps that make up the process, and explains with examples. |
|
|
|
9 |
Defines the steps of the nursing process, including evaluation, reporting, and recording, and explains and discusses them with examples. |
|
|
|
9 |
Hemşirelik sürecinin basamaklarını oluşturan değerlendirme, rapor ve kayıt etme adımlarını tanımlar, örnek vererek açıklar. ve tartışır |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay, Mikroöğretim |
Sınav |
1, 2, 3, 5, 6, 12 |
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Hemşirelik mesleği, meslekleşme ve profesyonellik kriterleri, hemşireliğin özellikleri,/boyutları/rolleri, Türkiye de ve Dünya'da hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelik süreci:tanılama, planlama, uygulama, değerlendirme adımlarını içermektedir. |
Kaynaklar |
Acaroğlu, R. ve Kaya, H. (ÇevEd). (2020). Hemşirelik Tanıları: Tanımlar ve Sınıflandırma 20118-2020., 11. Baskı., Nobel Tıp KitapevleriAştı, T.A., Karadağ, A. (2014). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Kitabevi, İstanbul.Birol, L. (2011). Hemşirelik Süreci. 10.Baskı, Şafak Matbaa, Ankara. 7. Çiçek, S. H. ve Özdemir, L. (Çev.Ed). (2016). Hemşirelik Bakımını Planlama. 2. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık., Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Tanışma, meslek tanımı, meslekleşme süreci, hemşirelik mesleği |
|
1 . Hafta |
Introduction, definition of profession, professionalization process, nursing profession |
|
2 . Hafta |
Fundamental concepts of nursing (human, health, disease, and environment) |
|
2 . Hafta |
Hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, hastalık ve çevre) |
|
3 . Hafta |
Hemşirelikte model ve kuramlar |
|
3 . Hafta |
Nursing models and theories |
|
4 . Hafta |
Characteristics of the nursing profession |
|
4 . Hafta |
Hemşirelik mesleğinin özellikleri |
|
5 . Hafta |
Hemşireliğin bpyutları ve hemşirelik rolleri |
|
5 . Hafta |
Dimensions and roles of nursing |
|
6 . Hafta |
Historical development of nursing in the world and in Turkey |
|
6 . Hafta |
Hemşireliğin Dünyada ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi |
|
7 . Hafta |
Hemşirelik felsefesi |
|
7 . Hafta |
Nursing philosophy |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Vize haftası |
|
9 . Hafta |
Değerler ve hemşirelik |
|
9 . Hafta |
Values and nursing
|
|
10 . Hafta |
Professionalism in nursing |
|
10 . Hafta |
hemşirelikte profesyonellik |
|
11 . Hafta |
Hemşirelikte karar verme süreci |
|
11 . Hafta |
Decision-making process in nursing |
|
12 . Hafta |
Nursing process: Assessment |
|
12 . Hafta |
Hemşirelik süreci:Tanılama |
|
13 . Hafta |
Hemşirelik süreci:Planlama ve uygulama |
|
13 . Hafta |
Nursing process: Planning and implementation |
|
14 . Hafta |
Nursing process: Evaluation, documentation, and reporting |
|
14 . Hafta |
Hemşirelik süreci: Değerlendirme, kayıt ve rapor etme |
|
15 . Hafta |
Örnek bir hemşirelik bakım planı oluşturma ve öğrenci ödevleriniin tartışılması |
|
15 . Hafta |
Creating a sample nursing care plan and discussing student assignments. |
|
16 . Hafta |
Fina sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
final sınavı |
1 |
50 |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Döküman incelemesi |
1 |
10 |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
Doküman İncelemesi |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ara Sınav |
1 |
32 |
0 |
Kısa sınav |
1 |
32 |
32 |
Döküman incelemesi |
1 |
32 |
32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi |
1 |
48 |
48 |
Final sınavı |
1 |
40 |
40 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
152 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing.
|
|
|
|
|
X |
2 |
Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information.
|
|
|
|
|
X |
3 |
Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management.
|
|
X |
|
|
|
5 |
Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values and ethical principles.
|
|
|
|
|
X |
6 |
It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines.
|
|
|
|
|
X |
7 |
Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research.
|
X |
|
|
|
|
8 |
It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care.
|
|
|
X |
|
|
10 |
Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively.
|
X |
|
|
|
|
11 |
She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. |
X |
|
|
|
|
12 |
With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. |
|
|
|
|
X |
13 |
Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice.
|
|
|
|
|
X |
|