Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
HEMŞİRELİKTE TEMEL KAVRAM VE İLKELER HEM112 1 4 0 6,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Prof.Dr. YURDANUR DİKMEN
Dersin Amacı Hemşireliğin felsefesini, rol ve işlevlerini öğretebilmek, sağlıklı/hasta bireyin bakımı ile ilgili temel kavramları, ilke ve uygulamalarını anlabilmeleri, hemşirelik bakımı için gerekli olan ön bilgi ve becerileri kazandırabilmektir.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Defines the concept of profession and criteria for becoming a profession, and explains the process of nursing and professionalization
1 Meslek ve meslek olma kriterlerini tanımlar, hemşirelik ve meslekleşme sürecini açıklar Soru-cevap Sınav 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 12
2 insan, sağlık, hastalık ve çevre gibi temel kavramları tanımlarak, hemşirelik mesleği ile ilişkilendirir. Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Sınav 1, 2, 3, 5, 6, 13
2 Defines fundamental concepts such as human, health, disease, and environment, and relates them to the nursing profession
3 Explains the historical development of the nursing profession and nursing education.
3 Hemşirelik mesleğinin ve hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişimini açıklar Soru-cevap Sınav 1, 2, 5, 6, 12
4 Hemşireliğin rollerini benimser ve açıklar Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay Sınav 1, 2, 3, 5, 6, 9, 13
4 Embraces and explains the roles of nursing.
5 Defines the concept of philosophy and explains the relationship between philosophy and the science of nursing.
5 Felsefe kavramını tanımlar, felsefe ile hemşirelik biliminin ilişkisini açıklar Soru-cevap, Örnek Olay Sınav 1, 2, 3, 12, 13
6 Hemşirelik model ve kuramlarını açıklar Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme Kısa Sınav 1, 2, 3, 5, 12
6 Explains nursing models and theories.
7 Acquires knowledge about professional professionalism and explains the steps of professionalization in nursing with examples.
7 Mesleki profesyonellik hakkında bilgi sahibi olur ve hemşirelikte profesyonelleşme adımlarını örnek vererek açıklar Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay Sınav 1, 2, 3, 5, 11
8 Hemşirelikte karar verme sürecinde basamakları tanımlar, sürecin basamaklarını oluşturan hasta tanımlama, planlama ve uygulama adımlarını öğrenir, örnekler ile açıkla Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay Doküman İncelemesi 1, 2, 3, 6
8 Describes the steps in the decision-making process in nursing, learns about patient assessment, planning, and implementation steps that make up the process, and explains with examples.
9 Defines the steps of the nursing process, including evaluation, reporting, and recording, and explains and discusses them with examples.
9 Hemşirelik sürecinin basamaklarını oluşturan değerlendirme, rapor ve kayıt etme adımlarını tanımlar, örnek vererek açıklar. ve tartışır Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Örnek Olay, Mikroöğretim Sınav 1, 2, 3, 5, 6, 12
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Hemşirelik mesleği, meslekleşme ve profesyonellik kriterleri, hemşireliğin özellikleri,/boyutları/rolleri, Türkiye de ve Dünya'da hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelik süreci:tanılama, planlama, uygulama, değerlendirme adımlarını içermektedir.
Kaynaklar
Acaroğlu, R. ve Kaya, H. (ÇevEd). (2020). Hemşirelik Tanıları: Tanımlar ve Sınıflandırma 20118-2020., 11. Baskı., Nobel Tıp KitapevleriAştı, T.A., Karadağ, A. (2014). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Kitabevi, İstanbul.Birol, L. (2011). Hemşirelik Süreci. 10.Baskı, Şafak Matbaa, Ankara. 7. Çiçek, S. H. ve Özdemir, L. (Çev.Ed). (2016). Hemşirelik Bakımını Planlama. 2. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık., Ankara.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Tanışma, meslek tanımı, meslekleşme süreci, hemşirelik mesleği
1 . Hafta Introduction, definition of profession, professionalization process, nursing profession
2 . Hafta Fundamental concepts of nursing (human, health, disease, and environment)
2 . Hafta Hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, hastalık ve çevre)
3 . Hafta Hemşirelikte model ve kuramlar
3 . Hafta Nursing models and theories
4 . Hafta Characteristics of the nursing profession
4 . Hafta Hemşirelik mesleğinin özellikleri
5 . Hafta Hemşireliğin bpyutları ve hemşirelik rolleri
5 . Hafta Dimensions and roles of nursing
6 . Hafta Historical development of nursing in the world and in Turkey
6 . Hafta Hemşireliğin Dünyada ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi
7 . Hafta Hemşirelik felsefesi
7 . Hafta Nursing philosophy
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Vize haftası
9 . Hafta Değerler ve hemşirelik
9 . Hafta Values and nursing
10 . Hafta Professionalism in nursing
10 . Hafta hemşirelikte profesyonellik
11 . Hafta Hemşirelikte karar verme süreci
11 . Hafta Decision-making process in nursing
12 . Hafta Nursing process: Assessment
12 . Hafta Hemşirelik süreci:Tanılama
13 . Hafta Hemşirelik süreci:Planlama ve uygulama
13 . Hafta Nursing process: Planning and implementation
14 . Hafta Nursing process: Evaluation, documentation, and reporting
14 . Hafta Hemşirelik süreci: Değerlendirme, kayıt ve rapor etme
15 . Hafta Örnek bir hemşirelik bakım planı oluşturma ve öğrenci ödevleriniin tartışılması
15 . Hafta Creating a sample nursing care plan and discussing student assignments.
16 . Hafta Fina sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
final sınavı 1 50
Ara Sınav 1 30
Döküman incelemesi 1 10
Kısa Sınav 1 10
Doküman İncelemesi 0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ara Sınav 1 32 0
Kısa sınav 1 32 32
Döküman incelemesi 1 32 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 1 48 48
Final sınavı 1 40 40
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 152
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Has up-to-date theoretical and applied knowledge specific to the field of nursing. X
2 Has the knowledge and skills to access scientific and current information specific to the field of nursing, and to evaluate the accuracy, validity and reliability of the information. X
3 Provides culturally sensitive nursing care to the individual, family and society with a holistic and systematic approach, using theoretical, evidence-based and applied knowledge in the field of nursing, evaluates and records the effect of the care given. X
4 Uses information and care technologies in nursing education, practice, research and management. X
5 Respects human rights and dignity in nursing education, practice, research and management and acts in accordance with relevant legislation, professional values ​​and ethical principles. X
6 It works collaboratively with members of the healthcare team and other disciplines. X
7 Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to nursing by taking part in research. X
8 It leads innovation and change by taking responsibility in activities that will contribute to the development of nursing services and the nursing profession. X
9 Leads organizational structures and systems in the delivery and development of safe and quality health care. X
10 Uses at least one foreign language at a level to reach scientific information and communicate effectively. X
11 She adopts a lifelong learning approach in her personal and professional development. X
12 With her professional identity, she sets an example for her colleagues and society. X
13 Uses critical thinking skills and scientific problem solving approach in professional practice. X