DİFERANSİYEL DENKLEMLER |
MAT211 |
3 |
3 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi VİLDAN YAZICI |
Dersin Amacı |
Öğrencinin, diferansiyel denklemler ile ilgili matematik bilgisi ve bu bilgiyi karşılaşacağı matematiksel problemlerde kullanma becerisini kazanması. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Express the fundamental concepts of differential equations. |
|
|
|
1 |
Diferansiyel denklemi tanımlar. |
Anlatım |
Kısa cevaplı sorular |
2, 3, 14 |
2 |
Değişkenlerine ayrılabilen, homojen, lineer, tam diferansiyel denklem çeşitlerini çözer. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Kısa cevaplı sorular |
2, 3, 14 |
2 |
Solve separable, homogeneous, linear, and exact differential equations. |
|
|
|
3 |
Solve Bernoulli and Riccati differential equations. |
|
|
|
3 |
Bernoulli ve Riccati diferansiyel denklemlerini çözer. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Kısa cevaplı sorular |
2, 3, 14 |
4 |
İkinci ve yüksek mertebeden sabit katsayılı lineer diferansiyel denklemleri çözer. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Kısa cevaplı sorular |
2, 3, 14 |
4 |
Solve second and higher-order linear differential equations with constant coefficients. |
|
|
|
5 |
Explain the method of variation of parameters. |
|
|
|
5 |
Parametrelerin değişimi yöntemini ifade eder ve bu yöntemle problem çözer. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Kısa cevaplı sorular |
2, 3, 14 |
6 |
Değişken katsayılı diferansiyel denklemleri tanımlar ve bazı değişken katsayılı diferansiyel denklemleri çözer. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Kısa cevaplı sorular |
2, 3, 14 |
6 |
Define variable coefficient differential equations and solve some variable coefficient differential equations. |
|
|
|
7 |
Solve systems of differential equations. |
|
|
|
7 |
Diferansiyel denklem sistemlerini çözer. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Kısa cevaplı sorular |
2, 3, 14 |
8 |
Laplace dönüşümleri yardımıyla diferansiyel denklemleri çözer. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Kısa Sınav, Kısa cevaplı sorular |
2, 3, 14 |
8 |
Solve differential equations using Laplace transformations. |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, diferansiyel denklemlerle ilgili temel kavramlar ve modeller, birinci mertebeden diferansiyel denklemler, değişkenlerine ayrılabilen, homojen, Lineer, Bernoulli ve Riccati diferansiyel denklemleri, tam diferansiyel denklemler ve integrasyon çarpanı, birinci mertebeden yüksek dereceden denklemler, yüksek mertebeden diferansiyel denklemler, sabit katsayılı yüksek mertebeden diferansiyel denklemler, parametrelerin değişimi yöntemi ve değişken katsayılı diferansiyel denklemler, diferansiyel denklem sistemleri, laplace dönüşümlerini kapsar. |
Kaynaklar |
1- Arastunoğlu Kasımzade, A., Mühendislikte Diferensiyel Denklemler, Nobel Akademik Yayıncılık
2- Bronson, R., COSTA, G.B., Diferensiyel Denklemler - Schaum's, Nobel Akademik Yayıncılık
3- Nagle, R.K., Saff, E.B., Snider, A.D., Diferensiyel Denklemlerin Temelleri - Fundamentals of Differential
Equations, Pearson, Nobel Akademik Yayıncılık |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Diferansiyel denklemlerle ilgili temel kavramlar ve modeller |
Teori
|
1 . Hafta |
Basic concepts and models related to differential equations |
Theory
|
2 . Hafta |
Separable and homogeneous differential equations |
Theory, Practice
|
2 . Hafta |
Değişkenlerine ayrılabilen ve homojen diferansiyel denklemler |
Teori, Pratik
|
3 . Hafta |
Lineer ve Bernoulli diferansiyel denklemler |
Teori, Pratik
|
3 . Hafta |
Linear and Bernoulli differential equations |
Theory, Practice
|
4 . Hafta |
Riccati and exact differential equations |
Theory, Practice
|
4 . Hafta |
Riccati ve Tam diferansiyel denklemler |
Teori, Pratik
|
5 . Hafta |
Integrasyon çarpanı |
Teori, Pratik
|
5 . Hafta |
Integration factor |
Theory, Practice
|
6 . Hafta |
First-order higher-degree differential equations |
Theory, Practice
|
6 . Hafta |
Birinci mertebeden yüksek dereceden denklemler |
Teori, Pratik
|
7 . Hafta |
Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler |
Teori, Pratik
|
7 . Hafta |
Higher-order differential equations |
Theory, Practice
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Ara sınav (Vize) |
|
9 . Hafta |
Sabit katsayılı yüksek mertebeden diferansiyel denklemler |
Teori, Pratik
|
9 . Hafta |
Constant coefficient differential equations |
Theory, Practice
|
10 . Hafta |
Method of variation of parameters |
Theory, Practice
|
10 . Hafta |
Parametrelerin değişimi yöntemi |
Teori, Pratik
|
11 . Hafta |
Değişken katsayılı diferansiyel denklemler |
Teori, Pratik
|
11 . Hafta |
Variable coefficient differential equations |
Theory, Practice
|
12 . Hafta |
Systems of differential equations |
Theory, Practice
|
12 . Hafta |
Diferansiyel Denklem Sistemleri |
Teori, Pratik
|
13 . Hafta |
Diferansiyel Denklem Sistemleri |
Teori, Pratik
|
13 . Hafta |
Systems of differential equations |
Theory, Practice
|
14 . Hafta |
Laplace transformations |
Theory, Practice
|
14 . Hafta |
Laplace Dönüşümleri |
Teori, Pratik
|
15 . Hafta |
Laplace Dönüşümleri |
Teori, Pratik
|
15 . Hafta |
Laplace transformations |
Theory, Practice
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara sınav (Vize) |
1 |
40 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Final sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
2 |
10 |
|
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi (hafta sayısı* haftalık toplam ders saati) |
1 |
2 |
2 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Final) |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
2 |
2 |
4 |
|
1 |
16 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
7 |
2 |
14 |
|
7 |
2 |
14 |
|
14 |
3 |
42 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
136 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A computer engineer possesses fundamental applied and conceptual knowledge in the field of computer engineering. |
X |
|
|
|
|
2 |
They utilize mathematics, natural sciences, and theoretical and applied knowledge in computer engineering to solve engineering problems. |
|
|
|
|
X |
3 |
They identify current engineering problems in various application domains and provide feasible recommendations for their solution using computer systems. |
|
|
|
|
X |
4 |
They perform analyses of software or hardware-based systems, components, and processes required for problem-solving and create optimal designs that meet specified requirements and constraints. |
|
|
|
X |
|
5 |
They select and implement modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Problemlerin çözümü için gerekli olan veriyi toplar ve işler, deneyler tasarlar, deneyleri gerçekleştirir ve sonuçlarını yorumlar. |
|
|
|
X |
|
7 |
Mühendislik projelerinin yönetim süreçlerini bilir, proje için en uygun yönetim araçlarını ve proje yaşam döngüsünü seçer ve uygular. |
X |
|
|
|
|
8 |
They code, test, operate, and maintain computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
They work effectively in interdisciplinary research and software development teams, both within and outside their own field. |
X |
|
|
|
|
10 |
They keep up with current developments in computer engineering and related areas with a consciousness of the necessity of continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
They utilize Turkish and English fluently and effectively for tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
They are aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, social, and universal impacts. |
X |
|
|
|
|
13 |
Geliştirdiği yazılım ve sistemlerde mesleki ve etik sorumluk bilinciyle hareket eder. |
X |
|
|
|
|
14 |
They design and develop computer systems that will facilitate human life or increase comfort with analytical thinking skills. |
|
|
|
|
X |
15 |
They possess awareness as an individual who is informed about current and historical events and can interpret them rationally and draw conclusions. |
X |
|
|
|
|
|