AYRIK MATEMATİK |
MAT213 |
3 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi VİLDAN YAZICI |
Dersin Amacı |
Mühendisliğin çalışma alanlarında gerekli olan temel matematiksel yapıları ve yöntemlerine ilişkin temel bilgileri kazandırmak, Matematiksel modelleme ve soyut düşünme yeteneğini geliştirmek, Sürekli olmayan yapıların modellenmesi ve ilgili soruların çözümüne uygulamalı bilimlerde bilinen bazı problemlerin çözümünde bu metotları uygulayabilmesi. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Applies the methods learned in discrete mathematics to solve problems in applied mathematics and engineering. |
|
|
|
1 |
Uygulamalı matematik ve mühendislikte bilinen bazı problemlerin çözümünde kesikli matematikte öğrendiği metodları uygular. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
2, 3, 4, 14 |
2 |
Problem çözümünde algoritma mantığını tanımlar. |
Anlatım, Problem Çözme |
Sınav |
2, 3, 4, 14 |
2 |
Defines algorithmic logic in problem-solving. |
|
|
|
3 |
Models some discontinuous problems at a basic level using recurrence relations. |
|
|
|
3 |
Sürekli olmayan bazı problemlerin temel düzeyde modellemesini rekürans denklemleri yardımıyla yapar. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
2, 3, 4, 14 |
4 |
Algoritmalarda karmaşıklık kavramını ifade eder. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav |
2, 3, 4, 14 |
4 |
Expresses the concept of complexity in algorithms. |
|
|
|
5 |
Solves some recurrence relations. |
|
|
|
5 |
Rekürans denklemlerinin bazılarını çözer. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
2, 3, 4, 14 |
6 |
Bazı sonlu makinaların işleyişini ifade eder. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav |
2, 3, 4, 14 |
6 |
Describes the operation of some finite machines. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, önermeler mantığı, mantıksal ifadeler, ispat teknikleri, fonksiyonlar, kümeler cebri, bağıntılar ve şşlemler, gruplar ve yarı-gruplar, kafes yapıları ve Bool cebri, graflar, yineleme bağıntıları, algoritmalar, algoritmaların karmaşıklığı, asimptotik notasyonlar (O, o, Omega, Teta), özyinelemeli (rekürsif) bağıntıların modellenmesi (Hanoi kulesi problemi, v.b.), özyinelemeli denklemlerin çözümü için yöntemler, sonlu durumlu makineler ve Turing makinelerini kapsar. |
Kaynaklar |
1. Büyükköse, Ş., Çakır, Ö. (2021). Ayrık Matematik - Soru Çözümlü. Nobel Akademik Yayıncılık.
2. Hunter, D. J. (2022). Ayrık Matematik - Essentials of Discrete Mathematics. Nobel Akademik Yayıncılık.
3. Johnsonbaugh, R. (2019). Kesikli Matematik / Discrete Mathematics. Nobel Akademik Yayıncılık.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Ayrık matematiğe giriş, Önerme Mantığı ve İspatlar |
Teori, Pratik
|
1 . Hafta |
Introduction to discrete mathematics, Propositional Logic and Proofs |
Theory, Practice
|
2 . Hafta |
Mathematical proof techniques, Set Theory, Application (sample problems) |
Theory, Practice
|
2 . Hafta |
Matematiksel İspat yöntemler., Küme Teorisi, Uygulama (örnek problemler) |
Teori, Pratik
|
3 . Hafta |
Kümeler cebri Uygulama (örnek problemler) |
Teori, Pratik
|
3 . Hafta |
Algebra of sets, Application (sample problems) |
Theory, Practice
|
4 . Hafta |
Relations and operations |
Theory, Practice
|
4 . Hafta |
Bağıntılar ve işlemler |
Teori, Pratik
|
5 . Hafta |
Bağıntılar ve işlemler, Fonksiyonlar Uygulama (örnek problemler) |
Teori, Pratik
|
5 . Hafta |
Relations and operations, Functions, Application (sample problems) |
Theory, Practice
|
6 . Hafta |
Functions, Algebraic Structures |
Theory, Practice
|
6 . Hafta |
Fonksiyonlar Cebrik Yapılar |
Teori, Pratik
|
7 . Hafta |
Gruplar ve Yarı-Gruplar |
Teori, Pratik
|
7 . Hafta |
Groups and Semigroups |
Theory, Practice
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Ara sınav (Vize) |
Teori, Pratik
|
9 . Hafta |
Gruplar ve Yarı-Gruplar Uygulama (örnek problemler) |
|
9 . Hafta |
Groups and Semigroups, Application (sample problems) |
Theory, Practice
|
10 . Hafta |
Lattice Structures and Boolean Algebra |
Theory, Practice
|
10 . Hafta |
Kafes Yapıları ve Boole Cebri |
Teori, Pratik
|
11 . Hafta |
Kafes Yapıları ve Boole Cebri Uygulama (örnek problemler) |
Teori, Pratik
|
11 . Hafta |
Lattice Structures and Boolean Algebra, Application (sample problems) |
Theory, Practice
|
12 . Hafta |
Graph Theory and Applications (sample problems) |
Theory, Practice
|
12 . Hafta |
Graf Teorisi ve Uygulamaları (örnek problemler) |
Teori, Pratik
|
13 . Hafta |
Algoritmalar, Algoritmalarin Karmaşıklığı, Asimptotik Notasyonlar (O, o, /omega, /teta) |
Teori, Pratik
|
13 . Hafta |
Algorithms, Complexity of Algorithms, Asymptotic Notations (O, o, Omega, Theta) |
Theory, Practice
|
14 . Hafta |
Recursive Relations and their Use in Modeling (Tower of Hanoi problem, etc.) |
Theory, Practice
|
14 . Hafta |
Yineleme Bağıntıları ve Modellemede Kullanımı (Hanoi Kulesi Problemi, v.b.) |
Teori, Pratik
|
15 . Hafta |
Sonlu Durumlu Makineler ve Turing Makineleri Uygulama (örnek problemler) |
Teori, Pratik
|
15 . Hafta |
Finite State Machines and Turing Machines, Application (sample problems) |
Theory, Practice
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara sınav (Vize) |
1 |
40 |
Final sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
2 |
10 |
|
1 |
10 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi (hafta sayısı* haftalık toplam ders saati) |
1 |
2 |
2 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Final) |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
2 |
2 |
4 |
|
1 |
6 |
6 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
7 |
2 |
14 |
|
7 |
2 |
14 |
|
14 |
2 |
28 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
112 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A computer engineer possesses fundamental applied and conceptual knowledge in the field of computer engineering. |
X |
|
|
|
|
2 |
They utilize mathematics, natural sciences, and theoretical and applied knowledge in computer engineering to solve engineering problems. |
X |
|
|
|
|
3 |
They identify current engineering problems in various application domains and provide feasible recommendations for their solution using computer systems. |
X |
|
|
|
|
4 |
They perform analyses of software or hardware-based systems, components, and processes required for problem-solving and create optimal designs that meet specified requirements and constraints. |
X |
|
|
|
|
5 |
They select and implement modern methods and tools necessary for engineering applications. |
X |
|
|
|
|
6 |
Problemlerin çözümü için gerekli olan veriyi toplar ve işler, deneyler tasarlar, deneyleri gerçekleştirir ve sonuçlarını yorumlar. |
X |
|
|
|
|
7 |
Mühendislik projelerinin yönetim süreçlerini bilir, proje için en uygun yönetim araçlarını ve proje yaşam döngüsünü seçer ve uygular. |
X |
|
|
|
|
8 |
They code, test, operate, and maintain computer-based systems. |
X |
|
|
|
|
9 |
They work effectively in interdisciplinary research and software development teams, both within and outside their own field. |
X |
|
|
|
|
10 |
They keep up with current developments in computer engineering and related areas with a consciousness of the necessity of continuous professional development. |
X |
|
|
|
|
11 |
They utilize Turkish and English fluently and effectively for tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
They are aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, social, and universal impacts. |
X |
|
|
|
|
13 |
Geliştirdiği yazılım ve sistemlerde mesleki ve etik sorumluk bilinciyle hareket eder. |
X |
|
|
|
|
14 |
They design and develop computer systems that will facilitate human life or increase comfort with analytical thinking skills. |
X |
|
|
|
|
15 |
They possess awareness as an individual who is informed about current and historical events and can interpret them rationally and draw conclusions. |
X |
|
|
|
|
|