İŞLETİM SİSTEMLERİ |
BLM311 |
5 |
3 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi İSMET KARADUMAN |
Dersin Amacı |
İşletim Sistemleri ile ilgili genel bilgilerin verilmesi, işleyiş mekanizmasının ve mimari ile ilişkilerinin anlatılması. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Knows the basic concepts related to operating systems |
|
|
|
1 |
İşletim sistemleri ile ilgili temel kavramları bilir. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 13, 14 |
2 |
Farklı işletim sistemlerini tasarımlar. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 13, 14 |
2 |
Designs different operating systems. |
|
|
|
3 |
Has knowledge of how input-output devices are perceived and managed from the perspective of an operating system. |
|
|
|
3 |
İşletim sistemi açısından giriş-çıkış cihazlarının nasıl algılandığı ve yönetildiği konusunda bilgi sahibi olur. |
Anlatım |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 13, 14 |
4 |
Sanal bellek (virtual memory) kavramlarını bilir ve kullanır. |
|
|
|
4 |
Understands and uses the concepts of virtual memory. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
İşletim Sistemlerinin Mimarisi, Scheduling Algoritmaları, Deadlock ve Senkronizasyon Mekanizmaları, Hafıza ve Sanal Hafıza Yönetim Algoritmalarının Anlatılması. |
Kaynaklar |
1. Silberschatz, A., & Galvin, P. (2009). Operating System Concepts. Prentice Hall.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
İşletim Sisteminin Rolü |
|
1 . Hafta |
Role of the Operating System |
|
2 . Hafta |
Operating System Architecture |
|
2 . Hafta |
İşletim Sistemi Mimarisi |
|
3 . Hafta |
Proses Kavramı |
|
3 . Hafta |
Process Concept |
|
4 . Hafta |
CPU Scheduling |
|
4 . Hafta |
CPU Scheduling |
|
5 . Hafta |
Thread Mekanizması |
|
5 . Hafta |
Thread Mechanism |
|
6 . Hafta |
Process Synchronization |
|
6 . Hafta |
Proses Senkronizasyonu |
|
7 . Hafta |
Uygulama |
|
7 . Hafta |
Application |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Deadlock |
|
9 . Hafta |
Deadlock |
|
10 . Hafta |
Memory Management |
|
10 . Hafta |
Hafıza Yönetimi |
|
11 . Hafta |
Sanal Hafıza Yönetimi |
|
11 . Hafta |
Virtual Memory Management |
|
12 . Hafta |
File System |
|
12 . Hafta |
Dosya Sistemi |
|
13 . Hafta |
Dosya Sisteminin Gerçeklenmesi |
|
13 . Hafta |
Implementation of File System |
|
14 . Hafta |
Record Mechanisms |
|
14 . Hafta |
Kayıt Mekanizmaları |
|
15 . Hafta |
I/O Sistemleri |
|
15 . Hafta |
I/O Systems |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları |
1 |
30 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
14 |
20 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
30 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
1 |
2 |
2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Dönem Sonu Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
7 |
2 |
14 |
|
7 |
2 |
14 |
|
14 |
3 |
42 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
116 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A computer engineer possesses fundamental applied and conceptual knowledge in the field of computer engineering. |
|
|
X |
|
|
2 |
They utilize mathematics, natural sciences, and theoretical and applied knowledge in computer engineering to solve engineering problems. |
|
|
X |
|
|
3 |
They identify current engineering problems in various application domains and provide feasible recommendations for their solution using computer systems. |
|
|
X |
|
|
4 |
They perform analyses of software or hardware-based systems, components, and processes required for problem-solving and create optimal designs that meet specified requirements and constraints. |
|
|
X |
|
|
5 |
They select and implement modern methods and tools necessary for engineering applications. |
|
|
X |
|
|
6 |
Problemlerin çözümü için gerekli olan veriyi toplar ve işler, deneyler tasarlar, deneyleri gerçekleştirir ve sonuçlarını yorumlar. |
|
|
X |
|
|
7 |
Mühendislik projelerinin yönetim süreçlerini bilir, proje için en uygun yönetim araçlarını ve proje yaşam döngüsünü seçer ve uygular. |
X |
|
|
|
|
8 |
They code, test, operate, and maintain computer-based systems. |
|
|
X |
|
|
9 |
They work effectively in interdisciplinary research and software development teams, both within and outside their own field. |
|
|
X |
|
|
10 |
They keep up with current developments in computer engineering and related areas with a consciousness of the necessity of continuous professional development. |
|
|
X |
|
|
11 |
They utilize Turkish and English fluently and effectively for tracking scientific and technical resources, presenting projects, and writing academic publications. |
X |
|
|
|
|
12 |
They are aware of the legal consequences of information technology applications and the individual, corporate, social, and universal impacts. |
X |
|
|
|
|
13 |
Geliştirdiği yazılım ve sistemlerde mesleki ve etik sorumluk bilinciyle hareket eder. |
|
|
X |
|
|
14 |
They design and develop computer systems that will facilitate human life or increase comfort with analytical thinking skills. |
|
|
X |
|
|
15 |
They possess awareness as an individual who is informed about current and historical events and can interpret them rationally and draw conclusions. |
X |
|
|
|
|
|